Schaamte (editorial augustus)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Schaamte (editorial augustus)

Berichtdoor Guy » wo aug 24, 2016 09:58

De schaamte voorbij te Libramont

Het lijkt wel een traditie te worden te Libramont. Kleinere en grotere incidenten kleurden alweer de keuring in het Belgisch witblauw. Nieuw was wel het feit dat een keurmeester openlijk in zijn blootje wordt gezet door de voorzitter van de jurycommissie, de keurmeester daarop ontslag nam en van het toneel verdween.

Kijk, dat bij een eenmansjurering een voorzitter van de jury hoort om de keuringslijn te bewaken, daar is niets mis mee. Dat deze voorzitter de ‘gewraakte’ Vlaamse keurmeester niet eens de kans geeft om uitleg bij zijn rangschikking te geven, maar stante pede de ‘zogezegde’ verkeerde plaatsing openlijk laat aanklagen via de omroeper en een andere keurmeester ten tonele roept om de rangschikking te keren, dat is ongezien en ongepast. Voor mij: een brug te ver. Ik heb te doen met de keurmeester.

Het gegeven leidde ook tot polarisatie bij de toeschouwers. Applaus bij de enen voor de tussenkomst van de voorzitter. Zij gaven luidkeels aan dat een keurmeester eerst zelf ook maar met dieren moet presteren op een nationale keuring vooraleer zich aan een jurering op het hoogste vlak te wagen. Anderen repliceerden daarop sereen dat als alleen topvoetballers, zoals de Ronaldo’s en Messi’s van deze wereld, scheidsrechter mogen zijn, er geen voetbal meer is. Ik laat u zelf oordelen over beide argumenten. Maar alleen kalmte kan redden, zelfs bij oplaaiende passie.

Een feit is ook dat de voorzitter inconsequent handelde. Het Luxemburgse jurylid dat al vóór voornoemd feit en ook erna – tot bij de toekenning van het kampioenschap koeien toe – schaamteloos dieren uit de eigen provincie onterecht op 1a plaatste, werd op geen enkel moment ‘gewraakt’.

De schaamte voorbij. Een intriest bilan.
Guy
Moderator

Beroep: Hoofdredacteur VeeteeltVlees

Keer terug naar Vleesveefokkerij