Verbinding

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Verbinding

Berichtdoor Guy » do sep 22, 2016 12:01

Is er écht niets meer wat (ver)bindt?

De ik-cultuur is mainstream. Op de sociale media, zoals Facebook, is dit vandaag de dag mooi te volgen. Iedereen heeft tegenwoordig blijkbaar met een ongekende snelheid over alles en nog wat een eigen mening. Voor 99 procent uit eigen belang.

In Nederland is een nieuwe vereniging voor limousinhouders opgericht. Dat kan u lezen op de Vleestelexpagina’s. Dat brengt in Nederland het aantal limousinverenigingen op twee, voor, pak ’m beet, 200 limousinveehouders. In het Belgisch-witblauwras waren er in Nederland ook al twee fokkerijverenigingen. België kent dezelfde situatie: een Waals en een Vlaams stamboek Belgisch witblauw en een Waals en een Vlaams stamboek blonde d’Aquitaine. Allemaal met amper enkele honderden leden.

Over de redenen van deze grote tentoonstelling van verdeeldheid in het fokkerijlandschap zijn vele vragen te stellen. De enige vraag die er volgens mij toe doet, is of er niets meer is wat veehouders c.q. fokkers (ver)bindt? Er zijn nochtans veel gemeenschappelijke uitdagingen, zoals de vele randvoorwaarden om vandaag de dag te mogen produceren of de gemeenschappelijke uitdaging van rentabiliteit die maar niet gegund wordt door alle schakels stroomafwaarts.

En dichter bij huis: hebben professionele fokkers, maar ook hobbyfokkers, niet allemaal dezelfde grote ambitie op het bedrijf, ongeacht het vleesras, namelijk genetica produceren voor een makkelijk te managen veestapel, waarbij vruchtbaarheid, gezondheid, productie, efficiëntie en – voor vele vleesveerassen – levensduur, de pijlers zijn?

Een naïeve vraag wellicht, maar ik stel hem u, recht vanuit het hart, toch: is er nu écht niets meer dat (ver)bindt, dat de verdeeldheid overbrugt en de ik-cultuur terugdringt?
Guy
Moderator

Beroep: Hoofdredacteur VeeteeltVlees

Keer terug naar Vleesveefokkerij