Beginnen fokkerij

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Beginnen fokkerij

Berichtdoor Tammie78 » di jan 01, 2019 21:38

Ik moet ergens beginnen..... Dus daarom dit bericht. Ik hoop iemand te vinden die mij op weg kan helpen.
Jarenlang heb ik in Duitsland gewoond. Ik had er geiten, paarden, kippen en varkens. Ons afval was gereduceerd naar 0, want alles wat ik overhad (lees aardappelschillen en bloemkoolblad etc) ging naar de beesten. Alles had vrije uitloop en weiland tot hun beschikking en dat proefde je in het vlees als de dieren geslacht werden.
De buren hadden koeien en die zou ik het liefst willen hebben. Een vleesras, kleinschalige fokkerij met een natuurlijke voeding.

Ik wil het vlees gebruiken voor eigen gebruik, verkoop en als onderdeel van het eten wat ik bereid voor mijn cateringbedrijf.
Een eerlijk stukje vlees.

En hier komen een aantal vragen:
Wie wil mij wegwijs maken in de koeienfokkerij in Nederland? Wat zijn de regels? Waar moet ik mij aan houden?
Ik ben een echte beginner. Welk ras is geschikt?
Zijn er boeren die een schuur beschikbaar stellen of een koe willen weiden?

En ik zal nog wel enorm veel vragen niet gesteld hebben.
Doel van dit bericht is informatie inwinnen en leren zodat ik straks verantwoord en kundig zelf kan beginnen.
Google was in dit geval niet mijn beste vriend. Ik kon het op het internet niet vinden.
Tammie78

Re: Beginnen fokkerij

Berichtdoor Henk » wo jan 02, 2019 13:42

Als je zelf de ruimte niet hebt kun je misschien beter afspraken maken met een vleesveehouder. Dat je daar bijvoorbeeld een beessie uitzoekt en laat slachten. Een flinke vriezer kopen om de vleespakketten op te slaan.
Wil je wat meer 'voeling' met het dier kun je misschien ergens een beessie adopteren. Dat het van kleins af aan de jouwe is.

Zelf dieren houden betekent altijd een hoop administratie, regels en wetten. Daar moet je jezelf niet mee gaan liggen plagen.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Re: Beginnen fokkerij

Berichtdoor Tammie78 » di jan 08, 2019 22:37

Dankjewel voor je reactie Henk!
Ik zal jouw voorstellen eens onderzoeken. Daar zit voor mij misschien wel iets bij wat ik kan gebruiken (y)
Tammie78

Keer terug naar Vleesveefokkerij