IBR vrije status

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Berichtdoor Hendrik Kreuger » di apr 24, 2007 17:59

Als je naar een keuring gaat loop je altijd risico op veel meer dierziekten dan alleen ibr, maar daar hoor je toch niemand over? Het lijkt mij dat de besmettingskans wel heel erg meevalt. Iedere inzender neemt toch dieren mee die er op hun best voor staan (goede conditie, gezondheid en weestand.)

Zelf vind ik het nogal vreemd dat inzenders die zelf bewust niet-vrij zijn, wanneer zij naar een keuring willen opeens allerlei maatregelen moeten nemen. Laat dat de bedrijven doen die zo nodig ibr-vrij willen zijn en blijven. Ik snap wel dat de GD en ook dierenartsen (sorry dubbeldoel ik kan de meeste dingen van je wel waarderen, maar hierin ben ik het niet met je eens :wink: ) zo krampachtig voor vrije keuringen zijn. Want zij zijn gewoon belangen van hun klanten (ibr-certificeerders) aan het behartigen.

Maar volgens mij begint het bestrijden van vrijwel alle dierziekten met gezonde voeding met als gevolg weerstand. Alleen in Nederland wordt niet altijd zo gezond gevoerd, maar daar hoor je nauwelijks iemand over.
Hendrik Kreuger

Beroep: rietdekker, vleesveehouder
Interesses: voeding, mest, gezondheid

Berichtdoor dubbeldoel » di apr 24, 2007 21:05

Nou Hendrik, als er iemand is die voor IBR vaccinatie is (dus ook op vrije bedrijven omdat het risico op uitbraak in sommige regio's groot is) dan ben ik het wel :!:
Juist met name ibr maar ook soms bvd wordt eigenlijk standaard gevacc als er bij ons fokkers naar een keuring gaan. Maar stel: een veehouder heeft een IBR + bedrijf, gaat met een stier naar een keuring, iedereen gaat ervan uit dat deze stier is gevacc. Blijkt later dat deze stier naar KI is gegaan.... (kan niet als deze ibr is gevacc :idea: :?:)
Heb al herhaaldelijk dieren getapt na een keuring: seroconversie tegen BVD treedt af en toe op :x . Ook een bedrijf dat IBR - was, naar een keuring ging, anderhalve maand later + in de tankmelk (van de keuring meegenomen of al eerder gehad = ?)

Maar hier draait de discussie om dat een jarenlange ibr vrije keuring nu zomaar wordt opgegeven voor enkele niet ibr vrije fokkers. Ik ben het er niet mee eens dat dan de last opnieuw bij de ibr vrije bedrijven moet komen te liggen. Laat de mensen die al die moeite hebben gedaan nu beloond worden en die niet IBR vrije bedrijven dan naar een veilige keuring gaan ipv een vrije.
dubbeldoel

Beroep: rundveearts - melk en vlees!
Interesses: management hoogproductief vee, familie

Berichtdoor knedo_stables » do apr 26, 2007 15:39

Volgens mij begon deze discussie met het plaatsen van een vraag/opmerking van Boswout omtrend de houding van het NLse BWB-bestuur inzake IBR en stamboekkeuringen in Nederland.
De 'Geffen-problematiek' is hier een voortvloeïng van als ik het allemaal nog goed begrijp.

Volgens mij is trouwens deze discussie omtrend IBR vergelijkend aan inderdaad andere dierziekten (wat Hendrik reeds aanhaalde). BVD zit niemand op te wachten en wanneer je systematisch op je bedrijf vaccineerd, dan komt je stier ook niet meer op een KI-station.

Misschien een knuppel om in dit hoenderhok te gooien:
Blauwtong? Verplichte screening van alle deelnemende dieren of zelfs bedrijven? Of zien we wel waar het schip strandt?????
"Et si omnes ego non"

http://www.KnedoStables.nl
knedo_stables

Beroep: agrariër/student/commercieel criticus, analisator, columnist en commentator
Interesses: wijd

Berichtdoor dubbeldoel » do apr 26, 2007 16:22

Volgens mij maar een knuppeltje :wink:
Aangezien blauwtong niet van dier naar dier gaat, is het wel belangrijk dat dieren tegen vliegen (en knutten) zijn behandeld, maar bloedonderzoek lijkt mij van weinig meerwaarde.
Op een keuring horen kerngezonde dieren thuis, dus een dier met actief BT besmetting komt toch niet binnen...
dubbeldoel

Berichtdoor boswout » zo apr 29, 2007 09:11

Wat zou jij dan aanbevelen voor bestrijding van deze knutten en vliegen.
boswout

Beroep: bedrijfsleider en fokker
Interesses: varkenshouderij,vleesvee,melkvee, en het gezin.

Berichtdoor dubbeldoel » zo apr 29, 2007 11:19

Bestrijding van vliegen en knutten op dieren: heb eind vorig jaar gemerkt hoe vreemd er over BT bestrijding wordt gedacht!
BV ik haal de butox wel in huis, maar ik behandel mijn koeien niet :?
BV ik heb nu BT, dus behandelen heeft dan geen zin meer..... :?

Kern van bestrijding is dat iedereen :idea: met schapen en koeien zijn dieren moet behandelen, als er enkele dat niet doen blijven we achter de BT aanhollen...
Behandeling tegen vliegen garandeert niet dat je geen BT kreeg, maar wel dat de knutten dan niet nog verder vlogen (meerdere gevallen van BT bij schapen die wel waren behandeld maar waar ik zeker van weet dat er in de buurt bedrijven/hobbyisten waren die dat niet noodzakelijk vonden... :? waardoor BT flink kon verspreiden.

Maar boswout, eerst maar eens afwachten of het BT virus nu weer terugkomt!
dubbeldoel

IBR-status

Berichtdoor liefhebber » do mei 31, 2007 18:15

Het probleem met IBR ligt in het feit dat sommige mensen te inventief zijn. Er bestaan naar mijn mening enkel 2 verschillende statussen: vrij of niet-vrij. Om tegemoet te komen aan de bedrijven met IBR-vrij status is destijds de IBR-veilig status 'verzonnen'. Deze zou IBR-vrije bedrijven meer zekerheid moeten bieden vwb zonder IBR terug komen van een prijskamp. Helaas is IBR-veilig een wassen neus: er wordt geen zekerheid geboden, niemand geeft de garantie dat IBR-vrije status behouden blijft. Derhalve is IBR-veilig enkel en alleen goed geweest voor mensen/instellingen die eraan verdienen door bloedmonsters te nemen of te onderzoeken. Naar mijn mening zou de IBR-status tijdens een prijskamp afhankelijk moeten zijn van de nationale wetgeving: als er GEEN wettelijke dwang is om de rundveesector IBR-vrij te krijgen, moet GEEN IBR-vrije status op prijskampen worden geeist.
liefhebber

Berichtdoor Idris » zo jun 03, 2007 11:57

liefhebber, als je je echte naam eens laat kennen, kunnen we eens ten gronde over IBR spreken. Want wat je nu vertelt is lulkoek.
Volgens mij ben je te lui of te gierig om in IBR-bestrijding te investeren en weet je niet wat IBR op een bedrijf kan veroorzaken! Bovendien heb je ook nog geen respect voor je collega-veehouders die wel aan IBR-bestrijding doen!
Idris

Beroep: dierenarts en hobby-fokker
Interesses: melk- en vleesvee

Berichtdoor Henk » zo jun 03, 2007 12:51

@ Idris:

Zekers nooit geënt met vervuilde entstof bij jullie... :roll: :?:
Piepte je wel anders... :?
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Niek Arends » zo jun 03, 2007 13:36

Idd als hem dat was over komen had hij wel anders gepiept :yes:
Niek Arends

Beroep: Kunststofkozijnenboer

Berichtdoor auke » zo jun 03, 2007 15:25

ga van de herfst weer IBR enten.

IBr vrije status is een tijdbom die op tikken staat en niemand weet wanneer hij afgaat :!:
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor Henk » zo jun 03, 2007 17:07

Heet gij hier soms Idris.... :?: :roll:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor auke » zo jun 03, 2007 19:10

nee dat zag je toch wel? Hendrikus Petrus E? Maria Peters
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor grotehar » zo jun 03, 2007 19:38

auke schreef:nee dat zag je toch wel? Hendrikus Petrus E? Maria Peters

raden maar: Hendrikus Peter Elisabeth Maria ???
grotehar

Beroep: Pensioenboer
Interesses: bedrijfseconomie, grondzaken, algemeen

Berichtdoor Corjan » zo jun 03, 2007 19:40

Henk schreef:@ Idris:

Zekers nooit geënt met vervuilde entstof bij jullie... :roll: :?:
Piepte je wel anders... :?

Dat was volgens mij het grootste probleem met het vervuilde entstof, dat ze nooit geent waren. De gesloten bedrijven die alles vrij waren en nooit geent hadden hadden de grootste schade. Voor mij is enten nu een hele goedkope verzekering met al mijn aankopen :idea:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

VorigeVolgende

Keer terug naar Vleesveefokkerij