Kalverhouderij

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met management.

Moderator: Moderators

Kalverhouderij

Berichtdoor P.H.J. Wolters » vr aug 10, 2007 11:01

Ik wil later een eigen kalverhouderij opstarten, maar heb nog een aantal vragen over het hoe en wat. Vooral kwa kosten. I

k wil het liefst witvleeskalveren gaan houden.
Nadeel: dat de hele stal RVS moet zijn. Dat brengt ook redelijk wat kosten met zich mee.
Voordeel: Er wordt alleen mais gevoerd, melk, en eventueel wat stro bij de mais gemengt. Dus je hoeft geen grasland te hebben. Maisland is genoeg, en anders kun je het nog aan laten voeren.
Een shovel voldoet hier al aan alles. Een trekker en een kuilvoersnijder erbij en je bent klaar.
Bij witvlees dus de kalveren van >10 dagen tot een week of 23.
Bij witvlees moet je dus denken aan een goede stal. Per kalf betaal je ongeveer €1000,-

Rosekalveren zou ook nog kunnen. Je hebt geen complete RVS stal nodig. Dat scheelt.
Nadeel: Er wordt kuilvoer, mais en nog wat andere producten gevoerd. Dus je hebt grasland nodig, of je moet het aan laten voeren. Dit geldt ook voor mais. Misschien wat duurder, ik weet het niet.
Voordeel: Bij Rosekalveren zou je met een serrestal of boogstal al kunnen voldoen. Goedkope stallen wat 30 tot 40% bouwkosten scheelt. Maar in zo'n stal heb je al gauw brede voergangen nodig voor een voermengwagen. Dus neemt dat weer ruimte in beslag.
Je hebt ook nog 2 mogelijkheden; Starters van >10 dagen tot 13 weken. Of >13 weken. Of allebei dat kan ook nog.

Dus mijn vraag is eigenlijk, kun je met een serrestal of boogstal voldoen voor rosekalveren. En wat is in verhouding het goedkoopste, rose of witvleeskalveren. Dus stallen + mechanisatie + voer laten aanvoeren.

Is er misschien nog een andere optie kwa vleesvee, misschien stiermesten of wat anders, wat goedkoper is om mee te starten?

En hebben mensen hier misschien thuis een kalverhouderij of ander vleesvee?

MVG Pascal
P.H.J. Wolters

Berichtdoor hendrik v H » vr aug 10, 2007 13:16

wij hebben rose kalveren ghad maar volgens mij voerden wij die de eerste
2 a 3 maanden melk en een beetje mais smulmix korreltjes en vanaf 3 maand kregen de rose kalveren alleen nog maar onbeperkt mais en een beetje biks. rosekalveren hoeven verder helemaal geen kuil volgens mij. als je alleen mais voert krijgen de kalveren de sogenaamde rose kleur in hun vlees!!
liever bij de hand dan bij de brand want bij de brand moet je blussen
hendrik v H

Beroep: potentiele opvolger/ student

Berichtdoor P.H.J. Wolters » vr aug 10, 2007 15:04

Ik heb gesproken met een paar mensen op het Landbouwminiaturenforum, en die voerden bij hun thuis voor witvleeskalveren alleen mais. Bij rosekalveren voerden ze mais, kuil, brok, en soort graan of tarwe.
Maar het kan ook zijn dat ik het fout heb hoor.

Daarom ben ik benieuwd wat het goedkoopste/makkelijkste te realiseren is.

Maar misschien kan een serrestal ook niet omdat de kans dat de kalveren ziek worden dan groter is, omdat het misschien wat tocht, en dat het 's winters dezelfde temperatuur heeft als buiten.

Mijn voorkeur gaat dan denk ik toch uit naar Witvleeskalveren. Zit dan te denken aan +- 750 kalveren. En dan nog wat anders erbij doen voor mezelf. Een shoveltje voor het voeren, en een trekker met kuilvoersnijder voor het snijden van de mais.
P.H.J. Wolters

Berichtdoor Henk » vr aug 10, 2007 16:13

Leuk topikje meneer Wolters :yes: aangezien ikzelf ook vleeskalveren wilde gaan houden :wink:
Daarom was ik er ok al aardig in opgeli....sorry :oops: , voorgelicht door een vleesveemapman
Qua stalling voldoet bijna alles :!: Als het maar tochtvrij is maar wel fris :!: Zelf wilden we een gedeelte in een bestaande ligboxenstal doen hetgeen prima gong aldus de mapman.
Qua voeding is het vooral mais aangevuld met krachtvoer/grondstoffen/bijprodukten naar keuze :idea:
Over enkele weken heb ik opnieuw een gesprek inzake de kostprijsberekening ed mbt rose's mbt een event. opstart van een nieuw bedrijf tbv 1000 rose's. Vlgd jaar bekijk ik dan of het daadwerkelijk doorgaat :?
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor P.H.J. Wolters » vr aug 10, 2007 17:04

Leuk dat er meer mensen zijn die er in geinteresseerd zijn.

Dus serre- en boogstal zou wel kunnen, als het maar tochtvrij is. Maar kunnen de kalveren, vooral de kleine, ook tegen koude? Aangezien het 's winters in een serre- en boogstal dezelfde temperatuur is als buiten.
Wat bedoel je met grondstoffen als voer?

Heb je misschien ook een reden waarom je voor rose kiest, ipv witvlees?

MvG Pascal
P.H.J. Wolters

Berichtdoor Henk » vr aug 10, 2007 19:03

ff voor de duidelijkheid; ik praat over de rose's, nicht über weißfleish :no:
En dees komen op het bedrijf in een apparte stal, welke beduidend minder volume heeft als voor de groteren :idea: Ik ben het met je eens dat het anders te koud wordt voor de kleinsten in zun groot kot, want idd; kalveren kunnen het wél koud krijgen :!:
Plan was hiero opvang in buitenboxen met afdak, daarna doorstroom naar grotere groepen in de grote stallen. Géén 300 kalveren in één groep omdat mi dierziektecontrole ed moeilijker is als in groepshokken van 20 :idea:

Ik kies voor rosé omda'k de witvleesproduktie onnatuurlijk vind :x Je wekt bloedarmoede opzettelijk op en daar ben'k op tegen :!:

Nogmaals; dit waren de plannen zoals ze lagen; we hebben momenteel (nog) geen rosé's :idea:

Henk

Berichtdoor Henk » vr aug 10, 2007 19:05

Bdw, de broer van mn zwager heeft 1000 witvleeskalveren en is aant bouwen voor noggus 1000. Ik kan hem wel es om info vragen mbt de witvleesproduktie as je wilt :wink:

Henk

Berichtdoor dubbeldoel » ma aug 13, 2007 09:30

Pascal,
Ik denk niet dat het met 750 witvlees mogelijk is om een fulltime baan buitenshuis te doen. Met name opstarten is erg arbeidsintensief. Na een week of 4-6 is het wel mogelijk, maar dan ook niet fulltime. Mensen die beweren meer dan 1000 kalveren met 1 FTE te doen, rekenen misschien over de gehele mestperiode, maar de ervaring leert dat de eerste weken meerdere mensen bezig zijn met het bijhouden van de kalveren.
Witvlees wordt over het algemeen onder contract gedaan.
Persoonlijk is de rosé houderij een mooie sector, helaas hangt het ook nu weer samen met grotere integraties zodat er weinig sprake is van individuele ondernemersvrijheid (aankoop kalveren, melkpoeder, voer, afzet kalveren....).
Met witvlees heb je meer gezondheidsproblemen dan rosés.
dubbeldoel

Beroep: rundveearts - melk en vlees!
Interesses: management hoogproductief vee, familie

Berichtdoor Henk » ma aug 13, 2007 16:24

dubbeldoel schreef:Pascal,
Ik denk niet dat het met 750 witvlees mogelijk is om een fulltime baan buitenshuis te doen.

Euhhhm... broer van zwager werkt fulltime dr bij.... :oops:

Henk

Berichtdoor P.H.J. Wolters » di aug 14, 2007 10:55

dubbeldoel schreef:Pascal,
Ik denk niet dat het met 750 witvlees mogelijk is om een fulltime baan buitenshuis te doen. Met name opstarten is erg arbeidsintensief. Na een week of 4-6 is het wel mogelijk, maar dan ook niet fulltime. Mensen die beweren meer dan 1000 kalveren met 1 FTE te doen, rekenen misschien over de gehele mestperiode, maar de ervaring leert dat de eerste weken meerdere mensen bezig zijn met het bijhouden van de kalveren.
Witvlees wordt over het algemeen onder contract gedaan.
Persoonlijk is de rosé houderij een mooie sector, helaas hangt het ook nu weer samen met grotere integraties zodat er weinig sprake is van individuele ondernemersvrijheid (aankoop kalveren, melkpoeder, voer, afzet kalveren....).
Met witvlees heb je meer gezondheidsproblemen dan rosés.

Ik wil er ook niet fulltime bij gaan werken. Misschien mezelf uitlenen bij boeren of loonwerkers bijvoorbeeld. Of zelf wat met de trekker bij een boer doen, bijvoorbeeld eigen kalvermest uitrijden, scheelt afvoerkosten. Ja rosé zat ik eerder ook aan te denken, maar dan kom je meer om te voeren met een voermengwagen. Kosten voor zowel de voermengwagen als de voergangen zijn dan ook weer hoger. En bij witvlees hoef je alleen mais te voeren, met wat stro misschien, en melk natuurlijk maar daar heb je geen machine voor nodig. Dus dan kun je met een shovel met voerbakje al voldoen, en een trekker met kuilsnijder.

Waarom is de rosé houderij een mooiere sector, afgezien van de gezondheidsproblemen?
P.H.J. Wolters

Berichtdoor jonathan » wo aug 15, 2007 12:03

Ik ken een vleesveefokker die al zijn stierkalveren houdt voor rosé-vlees. Hij voert geen mais/silage om nog betere kwaliteit te hebben. Hij voert enkel melk (tot ongveer 16 weken), (eet)stro, spelt, doge pulp en iets van krachtvoer.
Hij levert al deze stieren aan een beenhouwer in het dorp die speciaal voor dit rosé-vlees van extra kwaliteit een nichemarkt heeft ontwikkeld.
Misschien iets om over na te denken!
jonathan

Beroep: landbouwer

Berichtdoor kees van loon » wo aug 15, 2007 21:22

@ Henk dit plan past denk ik wel bij jouw je hebt de mechanisatie ervoor en zoals ik begrijp de stal en voedig is wel een hobby voor jou lekker goedkoop inkopen. Maar ik weet niet of ze vers gras lusten :lol: :lol: .
En hoe zit t met de subsidies moet je er veel grond onder hebben want je hoort nogal eens wat.
laat maar draaien
kees van loon

Beroep: boer
Interesses: boer zijn. sport en ontspanning

Berichtdoor P.H.J. Wolters » wo aug 22, 2007 12:26

Veel mensen zeggen dat de Rosé-sector populairder en mooier is dan de Witvlees-sector. Maar is het ook goedkoper en makkelijker te runnen? Want bij witvlees zit je aan een contract vast, en dat heb je bij Rosé niet als ik dat goed heb begrepen.

Maar even over de kosten en het bedrijf op te richten;

Witvlees:
Voordelen:
-Voeren kan met een shovel met voerbak; geen brede voergangen nodig; weinig mechanisatie kosten; alleen een kuilvoersnijder erbij met trekker.
-Meestal krijgen de kalveren 2x daags kunstmelk en mais met eventueel wat stro; geen andere bijproducten aan te schaffen als bierborstel e.d.; geen ruimte nodig voor andere silo's dan mais.
-Kortere duur van kalveren op je bedrijf, alleen weet ik niet of dat een voordeel is of niet.

Nadelen:
-RVS stalinrichting; erg duur kwa kosten.
-Contract; niet zeker of je contract wordt verlengd altijd; en bij een bepaald type eigen risico bij ziekten als MKZ.
-Vlees mag niet te rood worden.

Rosé:
Voordelen:
- Geen contract
- Geen RVS stalinrichting
- Geen speciale stallen

Nadelen:
- Brede voergangen; meer kosten; meer ruimte
- Meer mechanisatie door voermengwagen
- Verschillend voer; meer voer aankopen.

Kortom, wat is ongeveer het goedkoopste met mechanisatie en alles erbij?
P.H.J. Wolters

Berichtdoor boswout » do aug 23, 2007 18:52

Heb je ook al geinformeerd naar de mogelijkheden die de contract verstreker je biedt .
En ook al een gesprek gehad .
Op dit moment nemen de meeste contract verstrekers geen nieuwe bedrijven aan waar geen ervaring aanwezig is met kalveren.
boswout

Beroep: bedrijfsleider en fokker
Interesses: varkenshouderij,vleesvee,melkvee, en het gezin.

Berichtdoor P.H.J. Wolters » vr aug 24, 2007 00:03

Dat heb ik gelezen ja in het Agrarisch Dagblad. Maar bij Rosé werk je niet met een contract toch?
P.H.J. Wolters

Volgende

Keer terug naar Vleesveemanagement