voederen van onrijp graan

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met management.

Moderator: Moderators

voederen van onrijp graan

Berichtdoor Guy » ma jun 06, 2011 13:03

veehouders in Frankrijk overwegen om onrijp graan (melkrijp stadium) in te kuilen vanwege de droogte die zorgt enerzijds voor een tekort aan voer voor hun koeien en anderzijds voor een matige graanopbrengst. Wie heeft met het inkuilen van onrijp graan al ervaring opgedaan? Is dit financieel interessant? is dit voedertechnisch interessant?
Guy
Moderator

Beroep: Hoofdredacteur VeeteeltVlees

Re: voederen van onrijp graan

Berichtdoor Wimk » ma jun 06, 2011 13:07

Ik denk van deegrijp ipv melkrijp. Melkrijp geeft enorm veel verlies :arrow: gelijk als met mais.
Langzamerhand de verhuiswagen bestellen. Vermoedelijk per 1 April, geen grapje.
Wimk

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Rundvee en alles wat er bij hoort

Berichtdoor Guy » ma jun 06, 2011 14:04

In Frankrijk spreken ze idd. van melkrijp-deegrijp stadium. Voor tarwe: zo'n 30 à 40 dagen na de bloei of nog anders zo'n drie à vier weken voor de oogst. De plant heeft dan 30-35 % DS. Voor gerst en triticale: 15 à 20 dagen na de bloei of een plant van 25% DS.
Guy
Moderator

Beroep: Hoofdredacteur VeeteeltVlees

Berichtdoor kwester » wo feb 15, 2012 14:00

Ik heb in 1983 een jaar in Frankrijk stage gelopen. Het was toen heel normaal dat graan in melk-deegrijpstadium werd ingekuild. Men zaaide een mengsel van volgens mij, tarwe, gest en haver met als opzet om dit niet rijp te oogsten maar in te kuilen. Maaien moet wel met een schijvenmaaier anders is er veel verlies. Waar ik toen werkte kuilde men in samen met roze klaver. de voedingswaarde is zo erg hoog volgens mij en de koeien houden er van...
kwester

Beroep: Manager landbouwbedrijf
Interesses: Landbouw, vleesvee, groenteteelt

Keer terug naar Vleesveemanagement