IBR

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met management.

Moderator: Moderators

IBR

Berichtdoor raf » vr nov 25, 2011 19:28

De deadline van 5 januari 2012 nadert met rasse schreden. Belgische bedrijven die tegen die datum niet minstens een I2-statuut behaald hebben, zullen geen dieren meer kunnen verkopen (ook geen kalveren), tenzij de dieren rechtstreeks afgevoerd worden naar een slachthuis. Wat de import van fokdieren betreft uit de ons omringende landen ( bv Nederland), die dreigt ook onmogelijk te worden omdat die dieren geen officieel IBR-statuut hebben. Daar gaan de Nederlandse fokkers niet kunnen mee lachen...Of vergis ik mij?
raf

Beroep: Dierenarts
Interesses: Rundveehouderij

Re: IBR

Berichtdoor boswout » za nov 26, 2011 08:16

raf schreef:Wat de import van fokdieren betreft uit de ons omringende landen ( bv Nederland), die dreigt ook onmogelijk te worden omdat die dieren geen officieel IBR-statuut hebben. Daar gaan de Nederlandse fokkers niet kunnen mee lachen...Of vergis ik mij?

Wat bedoel je hiermee raf,

Ons bedrijf is al meer dan 10 jaar officieel IBR-vrij.

Dus voor ons zou het exporteren naar belgie geen probleem moeten zijn.
Wat het standpunt van het BWB-stamboek in Nederland is dat alles maar Veilig moet zijn.
Het zou ook voor ons van belang moeten zijn om een IBR-vrije statuus te hebben.
Dit probleem wordt volgens niet alleen voor ons als Vleesveehouder een probleem,maar ook voor de Melkveehouders in ons land.(melkveehouders doen alleen een tankmelk onderzoek) maar niet of nauwelijks bloed onderzoek.
Elke verandering geeft nieuwe kansen men moet ze enkel op tijd weten te benutten!
boswout

Beroep: bedrijfsleider en fokker
Interesses: varkenshouderij,vleesvee,melkvee, en het gezin.

Berichtdoor Millo » za nov 26, 2011 22:22

Ik ben idd niet blij, als we in België met ons Nederlandse bedrijf geen officiele vrije status hebben.
(Er zou tijdens het transport idd een virusje de bak in kunnen waaien)
Maarja, welk Belgisch fokbedrijf komt er bij ons nu een dier kopen?
Een gevolg, aangevoerde dieren vanuit Nederland moeten in België in Quarantaine en bloed getapt worden.
Daar worden de dierenarts (jawel Raf) en de gezondheidsdienst dus beter van.
Gevolg, onze runderen worden iets duurder.
Maar andersom is dat ook het geval!
Dus veehouders zullen iets minder met vee gaan slepen..
Doel van ziekteverspreiding voorkomen bereikt!
Of kom ik nu erg kort door de bocht?
Een goed fokkerijbeleid-> Champagne bubbels of op de fles!
Millo

Beroep: Zelfstandig en breed inzetbaar in de landbouwsector
Interesses: Breed

Berichtdoor knedo_stables » za nov 26, 2011 23:13

Millo schreef:Maarja, welk Belgisch fokbedrijf komt er bij ons nu een dier kopen?

:wink:
"Et si omnes ego non"

http://www.KnedoStables.nl
knedo_stables

Beroep: agrariër/student/commercieel criticus, analisator, columnist en commentator
Interesses: wijd

Berichtdoor raf » zo nov 27, 2011 00:37

het wordt natuurlijk vooral een probleem voor melkvee, veel meer dan voor vleesvee
raf

Interesses: Rundveehouderij

Berichtdoor Idris » zo nov 27, 2011 17:54

Als je het mij vraagt, is dit een volledig overbodige discussie. Nederland moet gewoon z'n IBR-bestrijding die ze al 12 jaar in de koelkast hebben gestopt weer opnemen. Zeker in het kader van het antibiotica-gebruik dat dit jaar met 30% en binnen 2 jaar met 50% omlaag moet.

Bovendien zullen ze niet kunnen blijven exporteren naar Rusland, Griekenland, Marokko, Portugal en meer exotische bestemmingen met hun vaarzen zonder garanties. Dit gaat zo lang goed tot die landen eisen gaan stellen en dan zit Nederland met een heeeeeeel grooooooot probleem!!!
Idris

Beroep: dierenarts en hobby-fokker
Interesses: melk- en vleesvee

Berichtdoor Guus J » ma nov 28, 2011 10:01

Idris schreef:Als je het mij vraagt, is dit een volledig overbodige discussie. Nederland moet gewoon z'n IBR-bestrijding die ze al 12 jaar in de koelkast hebben gestopt weer opnemen. Zeker in het kader van het antibiotica-gebruik dat dit jaar met 30% en binnen 2 jaar met 50% omlaag moet.

Bovendien zullen ze niet kunnen blijven exporteren naar Rusland, Griekenland, Marokko, Portugal en meer exotische bestemmingen met hun vaarzen zonder garanties. Dit gaat zo lang goed tot die landen eisen gaan stellen en dan zit Nederland met een heeeeeeel grooooooot probleem!!!

dan gaan we toch enten? ik denk dat er heel veel nog een 'beetje' verlegen zijn om te enten vanwege resultaten uit het verleden :roll:
Guus J
Moderator

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Ondernemen, voeding en fokkerij

Berichtdoor Wimk » ma nov 28, 2011 21:00

Guus J schreef:
Idris schreef:Als je het mij vraagt, is dit een volledig overbodige discussie. Nederland moet gewoon z'n IBR-bestrijding die ze al 12 jaar in de koelkast hebben gestopt weer opnemen. Zeker in het kader van het antibiotica-gebruik dat dit jaar met 30% en binnen 2 jaar met 50% omlaag moet.

dan gaan we toch enten? ik denk dat er heel veel nog een 'beetje' verlegen zijn om te enten vanwege resultaten uit het verleden :roll:

@ guus J

Ik denk dat die landen ook geen geente dieren afnemen :no: :no:
Langzamerhand de verhuiswagen bestellen. Vermoedelijk per 1 April, geen grapje.
Wimk

Interesses: Rundvee en alles wat er bij hoort

Berichtdoor Guus J » ma nov 28, 2011 21:42

Wimk schreef:
@ guus J

fine by me :yes: maar je weet zelf ook hoe hypocriet de status 'vrij zijn van' is :wink:
Guus J
Moderator

Interesses: Ondernemen, voeding en fokkerij

Berichtdoor Idris » ma nov 28, 2011 22:51

[quote="Guus J"][quote="Wimk"]

@ guus J

Ik denk dat die landen ook geen geente dieren afnemen :no: :no:[/quote]

fine by me :yes: maar je weet zelf ook hoe hypocriet de status 'vrij zijn van' is :wink:[/quote]

@ Guus: Daarom moet er net een nationaal bestrijdingsplan komen. Dit met het doel de spreiding van wild virus te stoppen en de exportstatus te bestendigen. Zoniet zal Nederland binnen afzienbare tijd geïsoleerd raken.
Idris

Beroep: dierenarts en hobby-fokker
Interesses: melk- en vleesvee

Berichtdoor hanskoeienliefhebber » di nov 29, 2011 15:21

Wimk schreef:
Guus J schreef:

@ guus J

Ook niet als ze Marker-ge-ent zijn, en aangetoond veldvirusnegatief?
A woman needs a man like a fish needs a bicycle
hanskoeienliefhebber

Interesses: fokkerij

Berichtdoor Wimk » di nov 29, 2011 16:44

Landen die zelf veldvirus neg. zijn nemen geen geente dieren af. :no: :no:
Langzamerhand de verhuiswagen bestellen. Vermoedelijk per 1 April, geen grapje.
Wimk

Interesses: Rundvee en alles wat er bij hoort

Keer terug naar Vleesveemanagement