zoogkoeienpremies

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met management.

Moderator: Moderators

zoogkoeienpremies

Berichtdoor raf » di maart 04, 2014 23:12

Het nieuwe EU-landbouwbeleid 2014-2020 zit in de laatste rechte lijn. Europa wil dat de zoogkoeienpremies overal ontkoppeld worden. De Belgische landbouworganisaties (Algemeen Boerensyndicaat, Boerenbond en FWA) zijn daar unisono tegen. De laatste weken doen de gekste voorstellen de ronde om de zoogkoeienpremies toch op een of andere manier gekoppeld te houden. Resultaat: het wordt hopeloos ingewikkeld en niemand is nog tevreden. Waarom willen de landbouworganisaties de zoogkoeienpremies eigenlijk niet ontkoppelen? Ik zie alleen maar voordelen:
1. Eindelijk eens administratieve vereenvoudiging (daar kan toch niemand tegen zijn)
2. Zeer veel oudere vleesveehouders zullen afhaken. Ik gun hen een aanvullend pensioen. De generatie boeren die nu stopt heeft heel haar leven hard gewerkt. Brugpensioen is in landbouwmiddens nu eenmaal niet de regel...
3. Door de verplichting tot het behoud van blijvend grasland komen de weiden van deze stoppers (eventueel via een omwegske) ter beschikking van de (jongere) blijvers
4. Ik ben er van overtuigd dat het inkomen van de vleesveehouder uiteindelijk grotendeels uit de markt moet komen: als er veel vleesveehouders stoppen, zal het aanbod aan BWB-vlees dalen en dus de prijs stijgen.
5. Moraal van het verhaal: boeren is niet ingewikkeld, maar de overheid en de landbouworganisaties maken het ingewikkeld
raf

Beroep: Dierenarts
Interesses: Rundveehouderij

Keer terug naar Vleesveemanagement