BVD-bestrijding

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met management.

Moderator: Moderators

BVD-bestrijding

Berichtdoor raf » di maart 04, 2014 23:26

Nu we toch bezig zijn, nog een tweede nieuw topic: BVD. Dat BVD tot grote economische schade kan leiden op rundveebedrijven staat buiten kijf. Al in 2000 heb ik er op hoog politiek niveau voor gepleit om niet eerst IBR aan te pakken, maar wel BVD. Men heeft toen (onder druk van de landbouworganisaties en de veehandel) anders beslist. Nu staat er eindelijk een BVD-bestijdingsplan klaar. DGZ voert daar terecht heel wat promotie rond. Maar wat ik niet begrijp: niemand raadt de veehouders aan hun doodgeboren kalveren of hun kalveren die kort na de geboorte sterven te earnotchen en dus te onderzoeken op BVD. Terwijl juist in deze groep de kans het grootst is om BVD-dragers aan te treffen. Je kan perfect op een melkveebedrijf van laat ons zeggen 60 kalvingen alle vrouwelijke kalveren die enkele dagen na de geboorte ok zijn earnotchen en geen enkel positief resultaat hebben, maar als je de stierkalveren en de kalveren die naar Rendac afgevoerd worden niet laat testen, heb je alleen een vals gevoel van BVD-vrij en verlies je kostbare tijd als later blijkt dat een naar Rendac afgevoerd kalf toch BVD-drager bleek te zijn. Dus mijn advies is: steek zeker een earnotch-oormerk in je dode kalveren en laat dat onderzoeken op BVD. En als het de overheid menens is met een BVD-bestrijdingsplan, moeten ze die onderzoeken subsidiëren , net zoals ze de abortusonderzoeken (heel terecht) subsidiëren.
raf

Beroep: Dierenarts
Interesses: Rundveehouderij

Re: BVD-bestrijding

Berichtdoor hanskoeienliefhebber » wo maart 05, 2014 16:25

Vraagje: is earnotchen een blijvertje? Of gaan/mogen bedrijven hiermee stoppen als ze officieel BVD-vrij zijn. Naar mijn mening is earnorching ideaal om te blijven monitoren. Ik denk dat het testen van doodgeboren kalveren niet zo heel veel toegevoegde waarde heft, mits de levende kalveren wel getest worden.
A woman needs a man like a fish needs a bicycle
hanskoeienliefhebber

Interesses: fokkerij

Berichtdoor knedo_stables » do maart 06, 2014 12:22

Ik blijf liever op mijn bedrijf de vrouwelijke dieren vaccineren tegen BVD.
"Et si omnes ego non"

http://www.KnedoStables.nl
knedo_stables

Beroep: agrariër/student/commercieel criticus, analisator, columnist en commentator
Interesses: wijd

Berichtdoor nicoVdm1 » do maart 06, 2014 13:45

vaccineren doen we ook maar spijtig genoeg niet iedereen en zo kan je toch nog besmette dieren hebben. Als iedereen moest vaccineren en vrij raken is het probleenm opgelost hoop ik
knedo_stables schreef:Ik blijf liever op mijn bedrijf de vrouwelijke dieren vaccineren tegen BVD.
nicoVdm1

Berichtdoor hanskoeienliefhebber » do maart 06, 2014 15:16

Vaccineren alleen is niet voldoende om BVD vrij te blijven, laat staan te worden. Optimale biosecurity is hoognodig. Nou is het hier in de UK wel bedroevend gesteld met de biosecurity moet ik zeggen, dat is in Nederland en Belgie stukken beter.
A woman needs a man like a fish needs a bicycle
hanskoeienliefhebber

Interesses: fokkerij

Berichtdoor jan b » do maart 06, 2014 17:40

nicoVdm1 schreef:vaccineren doen we ook maar spijtig genoeg niet iedereen en zo kan je toch nog besmette dieren hebben. Als iedereen moest vaccineren en vrij raken is het probleenm opgelost hoop ik
knedo_stables schreef:Ik blijf liever op mijn bedrijf de vrouwelijke dieren vaccineren tegen BVD.

vaccineren is alleen de veearts rijk maken :yes:
je moet dragers opsporen en dan slachten of Rendac
zeker de dragers niet in de handel brengen
jan b

Berichtdoor knedo_stables » do maart 06, 2014 18:25

EDIT: Wij hebben destijds alle dragers opgeruimd en jaarlijks vrouwlijke dieren laten vaccineren ivm deelname veekeuringen etc.
"Et si omnes ego non"

http://www.KnedoStables.nl
knedo_stables

Beroep: agrariër/student/commercieel criticus, analisator, columnist en commentator
Interesses: wijd

Berichtdoor nicoVdm1 » vr maart 07, 2014 14:31

spijtig genoeg kijken de buren er niet naar en de weiden liggen naast elkaar . Ons bedrijf was vrij en we hadden dit jaar terug antistoffen bij het jongvee die op de weide was geweest. We hebben alle dieren boven 1 jaar al onderzocht en alles is vrij. Bij volgende ibr controle worden alle volgende jonge dieren terug gecontroleerd op ibr en bvd en de rest van het jongvee ook maar die enkel op bvd . Hopelijk is alles dan ook vrij.
jan b schreef:
nicoVdm1 schreef:vaccineren doen we ook maar spijtig genoeg niet iedereen en zo kan je toch nog besmette dieren hebben. Als iedereen moest vaccineren en vrij raken is het probleenm opgelost hoop ik

vaccineren is alleen de veearts rijk maken :yes:
je moet dragers opsporen en dan slachten of Rendac
zeker de dragers niet in de handel brengen
nicoVdm1

Keer terug naar Vleesveemanagement