edito 'Boer moet voorrang krijgen'

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met management.

Moderator: Moderators

edito 'Boer moet voorrang krijgen'

Berichtdoor Guy » vr dec 19, 2014 07:21

Boer moet voorrang krijgen
Boeren op een Kruispunt, de hulporganisatie voor Vlaamse landbouwers, dook in de statistieken om te zien hoe goed (of slecht) landbouwbedrijven in alle uithoeken van Vlaanderen standhouden. Uit de cijfers blijkt dat het aantal landbouwbedrijven in twintig jaar tijd in meer dan 130 gemeenten meer dan gehalveerd is. In voorstedelijke gemeenten is zelfs geen enkele boer
meer te vinden en in landelijke gemeenten is de achteruitgang significant.
Maar we hebben het zo slecht nog niet. Dat kon ik recent nog ervaren met
enkele internationale collega-landbouwjournalisten in het Oost-Afrikaanse land Tanzania. Ik had daarbij het voordeel tegenover de collega’s dat ik 35 jaar geleden in Midden-Afrika heb gewerkt en dus een mooie vergelijking kon maken tussen vroeger en nu.
Was er evolutie? Met diepe treurnis heb ik moeten vaststellen dat Tanzania, dat gekend stond als een modelontwikkelingsland in de vorige eeuw er niet op vooruit is gegaan. Integendeel. De landbouweconomie, die zorgt voor een kwart van het bbp, heeft naast een onder-
ontwikkelde transportsector voor landbouwproducten ook te kampen met prijsschommelingen op de wereldmarkt van belangrijke landbouwproducten, zoals bij ons. De bedrijven hebben er, net zoals bij ons, te kampen met het feit dat de verdiensten uit de productie aan de handen van een kleine groep blijft kleven. Er heerst eveneens een ongelofelijk grote bureaucratie. Ook dat kennen wij. Het eindresultaat is dat de boerenstand er, net zoals bij ons, op achteruit gaat. En vecht tegen armoede.
Boeren moeten voorrang krijgen. Hier, maar ook wereldwijd. ‘I am a supporter of farmers fighting against poverty’, dat wordt de boodschap op mijn T-shirt voor de eindejaarsperiode.
Guy
Moderator

Beroep: Hoofdredacteur VeeteeltVlees

Keer terug naar Vleesveemanagement