harddiscounterspassie

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met management.

Moderator: Moderators

harddiscounterspassie

Berichtdoor Guy » zo jul 19, 2015 09:10

Als hard discounters de biopassie gaan preken...

Afgelopen maand werd de biolandbouw extra in de schijnwerpers gezet. Zowat alle media hebben uitgebreid bericht over de bioproductie. Of je nu voor of tegen bio bent, alle voedselproducenten verdienen die positieve ondersteuning en waardering, niet in het minst door een eerlijke prijsvorming in de markt. Alleen wordt die voedselmarkt gedicteerd door de grootdistributie. En die springt op alles wat beweegt. Zo ook op de biolandbouw.

Tijdens de bioweek kreeg ik in de brievenbus een folder van prijsvechter Aldi. De voorpagina kopletterde: ‘Bio bij Aldi, biologisch betaalbaar’. Een heel mooie folder met bondige info over de biologische productiewijze en de ecologische duurzaamheid, gevolgd door pagina’s met allerhande bioproducten, uit binnen- en buitenland. En om de consument helemaal over de streep te trekken wordt gemeld dat bio en fair trade elkaar aanvullen en een perfecte match zijn. Ik citeer: ‘Bio zorgt voor ecologische normen. Fair trade vult deze aan met sociale en economische normen.’

Bij zo’n mist spuiende reclame houd ik mijn hart vast. Als hard discounters de biopassie gaan preken, bioboer let op uw centen. De prijs voor een liter halfvolle biomelk in de folder was 0,79 euro. In de klassieke grootdistributie bedraagt die liter halfvolle biomelk gemiddeld minstens 1 euro. Doorgaans, want grootdistributeur Colruyt (die van de laagste prijs) verlaagde meteen ook zijn prijs. Een maand later was de prijs bij Aldi gezakt naar 0,61 euro per liter.

Afzet via coöperatieve producentenorganisaties of rechtstreekse verkoop zijn de enige wijzen waarop boeren, inclusief vleesveehouders, zweepslagen van de grootdistributie kunnen vermijden.
Guy
Moderator

Beroep: Hoofdredacteur VeeteeltVlees

Keer terug naar Vleesveemanagement