editoriaal 'Verboden vrucht'

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met management.

Moderator: Moderators

editoriaal 'Verboden vrucht'

Berichtdoor Guy » wo maart 23, 2016 06:44

We staan aan de vooravond van het paasfeest en het einde van de vastenperiode in de christelijke traditie. Het betekent ook (hopelijk) het einde van de mediacampagne ‘40 dagen zonder vlees’.
Het was me dit jaar weer wat in de Vlaamse media over die ‘40 dagen zonder vlees’, getuige de talrijke (gratis) artikels en opiniestukken in kranten, op websites, op Facebook of op Twitter.
Wat een geweldig podium heeft dit burgerinitiatief gekregen dankzij slimme marketingcommunicatie. Met de melding dat dagen zonder vlees geen pleidooi is voor vegetarisme, maar een gezamenlijke uitdaging voor duurzamere voedingsgewoontes wisten de initiatiefnemers zelfs de voorzitters van de vijf grootste politieke formaties in Vlaanderen achter hun zaak te krijgen.
Ik ben stikjaloers op die initiatiefnemers. Zij zijn gestart in 2011 en hebben nu al 89.548 volgers of een verviervoudiging van hun aanhang! Ja, dat is slechts 1,5 procent van de Vlaamse bevolking, maar toch. Wat kunnen zij in hemelsnaam wat wij als sector niet voor elkaar krijgen, namelijk positieve media-aandacht? Zijn wij nu echt de ‘verboden vrucht’ geworden? Of zit er geen marketingtalent meer in onze gelederen? Of lijden wij aan een collectieve burn-out?
Het zou goed zijn om met een boereninitiatief gedurende 325 dagen tegenwicht te bieden aan dit burgerinitiatief. Om door te laten klinken dat vlees geen verboden vrucht is, maar een veelzijdige voedingsbron. We zouden bijvoorbeeld kunnen starten met elke dag van de week te benoemen tot een vleesdag op onze persoonlijke Facebook-pagina’s.
Bon, ik roep maar wat. Er moet echt wel iets gebeuren. Afsluiten doe ik met deze ‘gepikte’ oneliner: zij die strijden weten niet of ze gaan winnen. Zij die niet strijden zijn bij voorbaat verloren
Guy
Moderator

Beroep: Hoofdredacteur VeeteeltVlees

Keer terug naar Vleesveemanagement