Vrijhandel

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met management.

Moderator: Moderators

Vrijhandel

Berichtdoor Guy » ma nov 28, 2016 12:41

Meer of minder vrijhandel?
De laatste weken is er heel wat te doen geweest rond het vrijhandelsakkoord tussen Europa en Canada, het zogenaamde CETA-akkoord. Dat vrijhandelsakkoord tussen de Europese Unie en Canada is zo’n 1600 pagina’s dik en dat ga ik u hier niet opdienen in een paar regels. Toegegeven, ik heb het zelf ook niet gelezen. Wat ik onder andere wel gelezen heb, is dat Europa globaal 97 procent van de landbouwimport vanuit Canada vrij zal binnenlaten, terwijl Canada slechts voor 95 procent import vanuit Europa zal toelaten. Met andere woorden: sectoren zoals de landbouw worden geofferd voor andere sectoren.
Ik beken: ik behoor tot de groep tegenstanders. Want wat mij zorgen baart, is niet zozeer CETA als wel het feit dat er op de tafel van de Europese Commissie nog een vrijhandelsakkoord met de Verenigde Staten ligt, het zogenaamde TTIP-akkoord, en ook nog eentje met Japan. Verder zijn er nog onderhandelingen gaande met China over vrijere handel en investeringen. En de EU wil ook graag een nieuw akkoord sluiten met opkomend handelsland India en de landen van Mercosur (Zuid-Amerika). En straks komt er, ná de brexit, ook nog een ronde onderhandelen met Groot-Brittannië.
Europa heeft nu al in totaal zo’n vijftig handelsakkoorden lopen met de rest van de wereld. Er is wat mij betreft momenteel een grens bereikt aan de handelsgroei, zolang de betrokken partner-
landen alleen belemmeringen schrappen, maar geen afspraken maken rond milieuregels, sociale bescherming en fiscaal beleid. En van deze drie laatste zaken weten we, ervaren we dagelijks, dat de EU-28 intern daar nog lang niet klaar mee is. Nieuwe handelsafspraken ‘on hold’ zetten lijkt mij dan verstandig. Want ‘trop’ zou wel eens ‘te veel’ kunnen zijn.
Guy
Moderator

Beroep: Hoofdredacteur VeeteeltVlees

Keer terug naar Vleesveemanagement