Water (editorial VTV12)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met management.

Moderator: Moderators

Water (editorial VTV12)

Berichtdoor Guy » vr dec 30, 2016 08:56

Water. Het gegeven leest als een rode draad door de kerstspecial ‘Onteigende boeren’. Drie op drie geïnterviewde veehouders diende productiegrond af te staan om water meer ruimte te geven. Want als de dijken breken, dreigt wateroverlast in de verstedelijkte gebieden van staal en beton.
Maar water gaat de toekomst van onze landbouwbedrijven nog meer bepalen. Leest u vooral verder tot het einde.
98 procent van onze watervoetafdruk zit in het water dat gebruikt wordt voor het produceren van consumptiegoederen. Water dat men dus niet ziet stromen. Hierbij is vooral onze voedselproductie waterintensief, zo stellen onderzoekers van onder meer Universiteit Twente. Van ons drinken en eten bepalen de dierlijke producten 41 procent van onze watervoetafdruk. De productie van veevoer vraagt namelijk heel veel water. Onze dagelijkse vleesconsumptie vergt gemiddeld zo’n 1000 liter water per persoon. Plantaardig eten met dezelfde voedingswaarde kost wel slechts 200 liter water.
Bijna de hele watervoetafdruk, namelijk 90 procent, ligt echter buiten onze contreien. En de helft daarvan betreft waterverbruik in gebieden die kampen met waterproblemen. Belgen en Nederlanders eten en drinken dus water uit verre, droge gebieden.
De onderzoekers aan de Nederlandse universiteit pleiten er daarom voor om gewassen te verbouwen in waterrijke regio’s – zoals bij ons – in plaats van in warme gebieden waar een tekort aan water heerst.
Die aanbeveling klinkt mij als muziek in de oren. De watervoetafdruk is met andere woorden een bondgenoot van onze landbouwers, net zoals de carbon footprint. Eet en drink lokaal: dat zal mijn kerstboodschap zijn aan mijn medeburgers dit jaar. Bij u ook?
Guy
Moderator

Beroep: Hoofdredacteur VeeteeltVlees

Keer terug naar Vleesveemanagement