Lange drachtduur

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met management.

Moderator: Moderators

Lange drachtduur

Berichtdoor Millo » ma feb 05, 2007 11:48

Hallo, ik wilde even een nieuw topic openen met de vraag of jullie ervaring hebben met drachten langer dan 9 maanden?
Bij ons heeft 2 jaar geleden een koe gekalfd na 13 maanden(!!). Het dier was drachtig van Danseur d'Embise. Nu hebben we een Danseur-dochter staan die ook al de 10 maanden gepasseerd is!!
Zijn er meer gevallen bekend, of is het specifiek Danseur??
Ik ben benieuwd?
Millo

Beroep: Zelfstandig en breed inzetbaar in de landbouwsector
Interesses: Breed

Berichtdoor Rinus W » ma feb 05, 2007 15:15

13 maanden???!!!
Hoe zag het kalf er toen uit??? En hoe is de het kalven verlopen?
Rinus W

Interesses: Rundvee, fokkerij, internet

Berichtdoor raf » ma feb 05, 2007 17:12

Als je ABSOLUUT ZEKER bent van de dekdatum of de KI-datum en een dier is langer dan 10 maanden drachtig, dan is de kans op een "normaal" kalf quasi nul. Het beste is dan de geboorte in te leiden met medicatie. De kans op een levend kalf is groot, maar het zal binnen enkele uren tod dagen na de geboorte sterven. Er zijn heel wat mogelijke oorzaken van te lange dracht, maar daar op ingaan zou ons hier te ver leiden. Maar het loopt wel altijd slecht af.
raf

Beroep: Dierenarts
Interesses: Rundveehouderij

Berichtdoor witblauwfokker » ma feb 05, 2007 18:46

Wij paar jaar geleden ook een vaars gehad die 11 maand bekalfd was en het kalf leefde inderdaad niet meer... Ik weet wel niet meer welke origine het juist was.
witblauwfokker

Interesses: witblauwen

Berichtdoor P Gillis » ma feb 05, 2007 21:00

Als de koe effectief 10maand drachtig is.Steek ze dan maar in gang.
Ik heb ooit een dracht gehad van 11maand het kalf zat er rot op,koe en alles is gestorven door de rottigheid die in de buik is gelopen
P Gillis

Beroep: BWB fokker
Interesses: Fokkerij

Berichtdoor Xander » di feb 06, 2007 05:47

Een Virtuose dochter (die zelf reeds een maand over tijd was) na een dracht van 11 maand met Cubitus laten kalven. Het klaf heeft amper een uur geleefd. Vaars niet meer geinsemineerd. Een volle zuster is nog altijd op het bedrijf en geeft normale drachten. (is zelf ook niet veel over tijd geweest)
Niet alles loopt zoals je wil of zoals je voorzien had, maak er gewoon het beste van ...
Xander

Beroep: arbeider
Interesses: BWB

Berichtdoor danstg » di feb 06, 2007 09:30

Ik heb al 4 keer een dier gehad met een lange dracht, kheb ze telkens na 10 maand laten inleiden, allemaal hetzelfde, levend kalf mager en na een uur of 5 allemaal dood. Voor de moeder is het telkens goed afgelopen, dus haal hem eruit voor hij rot is om je koe te redden.
afstammingen: istamboul de la houlette(fausto) x fervent de somme
opkapi(fausto) x dochter eigen breugelzoon
opkapi x dochter eigen bourgognekleinzoon
steven(artaban)xdafyddxopkapi(fausto)
dus 4x fausto
danstg

Beroep: melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Idris » di feb 06, 2007 10:42

Ik heb als dierenarts volgende getuigenissen meegekregen:
- vaars 11 maand drachtig van Danseur: dood kalf
- 3 à 4 dieren drachtig van een As de Trefle- zoon, drachten varierend van 10 tot 13 maanden, alle kalveren dood.

Daarnaast heb ik als dierenarts 2 x een keizersnede uitgevoerd op 2 verschillende zwarte draagsters die 10 maanden drachtig waren:
- Decidé x Bourgogne: levend kalf maar kromme voorpoten, stier kunnen afmesten
- If x Opticien: kalf gestorven na 24 uur.

Als men gecontroleerd heeft of het niet om een mummie gaat en men is 100% zeker van de dek-/inseminatie- of transplantatiedatum dan is het volgens mij beter om max. 3weken na de 9 maanden de kalving in te leiden. Ik heb nl. het vermoeden dat het om een afwijking gaat ter hoogte van de hersenen of de bijnieren van het kalf waardoor er geen cortisone wordt vrijgesteld door het kalf en de kalving dus niet veroorzaakt wordt. Het is nl. het kalf die verantwoordelijk is voor het op gang komen van de kalving.
De vraag is echter: Wat is de eigenlijke oorzaak van die afwijking? erfelijke factor? BVD?...????
Idris

Beroep: dierenarts en hobby-fokker
Interesses: melk- en vleesvee

Berichtdoor dubbeldoel » di feb 06, 2007 16:55

Heb er een klein stukje over geschreven in VeeteeltVlees, link naar file http://pdf.vc-someren.nl/te%20lange%20drachtduur.pdf.

Toevallig was ook een Danseur kalf aanleiding van dit artikel! :?
dubbeldoel

Beroep: rundveearts - melk en vlees!
Interesses: management hoogproductief vee, familie

Berichtdoor Niek Arends » di feb 06, 2007 19:18

Ik volg dit aandachtig. Heb zelf geen ervaring maar lijkt me niet aangenaam. Gaat het hier over een soort ras of zijn er meerdere soorten. Ik ben een leek op het gebied van vleesvee dus de stieren namen zeggen mij dus niks.
Niek Arends

Beroep: Kunststofkozijnenboer

Berichtdoor Millo » di feb 06, 2007 23:24

Onze eerste koe hadden we ingeleid. Er kwam een dood kalf uit. Zijn rug was extreem krom, dus zou bij een eventueel leven msimaakt door het leven gegaan zijn. Maar zoals ik al lees hier zou het kalf niet lang geleefd hebben. Gelukkig maar dus! De koe heeft verder nog 2 normale drachten achter de rug. Is 3 weken geleden geslacht, 563 Kilo schoon aan den haak.We gaan morgen de dierenarts laten onderzoeken of het kalf nog leeft, daarna volgen maatregelen.
Dank voor de snelle en waardevolle reacties!
Millo

Berichtdoor boswout » zo feb 18, 2007 17:13

hoe is het af gelopen met de koe die nog moet kalveren millo.
boswout

Beroep: bedrijfsleider en fokker
Interesses: varkenshouderij,vleesvee,melkvee, en het gezin.

Berichtdoor Millo » wo feb 21, 2007 22:10

Ziezo, carnaval zit erop en het kalf is vanmiddag om 16.15 uur gehaald. De vaars hebben we ingeleid. Maar onze ervaring met inleiden in deze is dat het niet werkt! Het zal wel goed zijn als je het geel lichaam wegspuit, maar wacht niet langer dan max 24 uur! Maargoed, het kalf kwam er levend uit. eerst dachten we dat het dood was, de haren konden we immers al uit de poten trekken en er lagen 2 haarballen op haar hakken.
Schraal kalf met de bekende lange tenen. Maar toen ze in de katrol hing zag ik haar ogen open gaan! Meteen koud water erop. Meteen viel er een flinke prop geel/bruin slijm uit. Haar tong was ook bijna zwart, maar die kleurde al vrij snel bij.Toen we haar lieten zakken begon ze vrij vlug te urineren en ook de mest eruit te werken!!! Dit was geen darmpek, was gewone mest. Heel vreemd allemaal. Het kalf leeft nu nog steeds. Dronk na de geboorte een kwart litertje biest op en net een liter met de zonde.
De ochtend haalt ze waarschijnlijk niet. Ze droogt niet op en de ademhaling is ook niet zoals het hoort. Ik heb wat foto's gemaakt, zal eens kijken of ik ze toe kan voegen..
Millo

Berichtdoor dubbeldoel » wo feb 21, 2007 22:26

maar hoe kom je aan al die kalveren? BVD erdoor? Foute stier?
dubbeldoel

Beroep: rundveearts - melk en vlees!
Interesses: management hoogproductief vee, familie

Berichtdoor Millo » do feb 22, 2007 22:30

Danseur geeft bij ons dat gebrek door. We hebben nog 2 Danseur vaarzen meer, die we uit voorzorg een embryo ingepland hebben. Blijf ik nog wel met 2 rietjes Danseur D'Embise zitten. Wie heeft er belangstelling?? Anders spuiten we ze in de put, brengt ons meer op dan deze malaize.....
Millo

Volgende

Keer terug naar Vleesveemanagement