Lange drachtduur

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met management.

Moderator: Moderators

Berichtdoor Xander » za feb 24, 2007 12:59

Misschien al redelijk ingekweekt met Precieux de somme?
Precieux de somme komt zeker 4X voor in afstamming van Danseur d'embise.
Niet alles loopt zoals je wil of zoals je voorzien had, maak er gewoon het beste van ...
Xander

Beroep: arbeider
Interesses: BWB

Berichtdoor hanskoeienliefhebber » zo sep 16, 2007 15:03

Even topic omhooghalen. In de Veterinary Record van afgelopen week stond artikel over deze afwijking. Ging om 2 BB koeien op hetzelfde bedrijf, die respectievelijk 344 en 357 dagen gedragen hadden en uiteindelijk ingeleid werden. Beide met keizersnede verlost en beide kalveren binnen 24 uur dood. Uit onderzoek bleek inderdaad, zoals DD ook al vermeldde, een afwijking in de hypofyse. Dit is een afwijking die bij meerdere rassen is vastgesteld, maar voor het eerst gepubliceerd bij BB in dit artikel. Artikel geschreven door Universiteit Gent. Afwijking bij BB al wel langer bekend, zeker sinds het jaar 2000 worden er stelselmatig meer dan 7 kalveren per jaar gemeld met deze afwijking.
Beide kalveren hadden dezelfde vader (naam niet vermeld) en 1 kalf ingeteeld op zelfde grootvader. En beide moeders hadden ook nog eens dezelfde grootvader. Snapt u het nog???? Vermoed wordt dat het (net als bij andere koeienrassen) veroorzaakt wordt door eeen recessief gen. Informatie is doorgegeven aan de betreffende stamboeken, er is tot op nu toe echter niets met deze informatie gedaan. Gaarne uw reacties
hanskoeienliefhebber

Beroep: Dierenarts
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Henk » zo sep 16, 2007 16:33

Xander schreef:Misschien al redelijk ingekweekt met Precieux de somme?
Precieux de somme komt zeker 4X voor in afstamming van Danseur d'embise.

Ik heb 9 maanden terug gekweekt met Dafydd :yes: Kalfjes worden vlot geboren :D , vaak voor 9 maanden na bezaaien al geboren :!: :D :D
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor pieterv » zo sep 16, 2007 22:16

hanskoeienliefhebber schreef:Even topic omhooghalen. In de Veterinary Record van afgelopen week stond artikel over deze afwijking. Ging om 2 BB koeien op hetzelfde bedrijf, die respectievelijk 344 en 357 dagen gedragen hadden en uiteindelijk ingeleid werden. Beide met keizersnede verlost en beide kalveren binnen 24 uur dood. Uit onderzoek bleek inderdaad, zoals DD ook al vermeldde, een afwijking in de hypofyse. Dit is een afwijking die bij meerdere rassen is vastgesteld, maar voor het eerst gepubliceerd bij BB in dit artikel. Artikel geschreven door Universiteit Gent. Afwijking bij BB al wel langer bekend, zeker sinds het jaar 2000 worden er stelselmatig meer dan 7 kalveren per jaar gemeld met deze afwijking.
Beide kalveren hadden dezelfde vader (naam niet vermeld) en 1 kalf ingeteeld op zelfde grootvader. En beide moeders hadden ook nog eens dezelfde grootvader. Snapt u het nog???? Vermoed wordt dat het (net als bij andere koeienrassen) veroorzaakt wordt door eeen recessief gen. Informatie is doorgegeven aan de betreffende stamboeken, er is tot op nu toe echter niets met deze informatie gedaan. Gaarne uw reacties

Was Galopeur hier de boosdoener niet van? :roll:
Zelfkennis; het begin van alle wijsheid...
pieterv

Beroep: veehouder
Interesses: alles met landbouw en koeien en varkens

Re: Lange drachtduur

Berichtdoor kurt lips » vr apr 22, 2011 16:45

Heeft iemand weet wat betreft dragerschap van overdracht bij de stieren Blak du Baty d'Eprave en Enfer Sainte Barbe ? Ik heb momenteel een Blakdochter die drachtig is van Colos (OD-drager). Ik insemineerde met mijn laatste rietje Colos - aangschaft ten tijde dat hij 'vrij' was - bij haar zesde inseminatie omdat ik er geen geld meer wilde aanhangen omdat ik niet meer in een dracht geloofde (onregelmatige cyclus). Ik had het rietje zoals anderen in dit topic suggereren beter in de put verspoten.
Ze was uitgerekend voor 14-04, maar maakt in de verste verte nog geen aanstalten om af te kalven. De grootvader van de Blakdochter is Enfer. Mochten vader en / of grootvader ook drager zijn, dan kan ik meer en meer met overdracth beginnen rekening houden.
kurt lips

Interesses: wit-blauw

Berichtdoor Wimk » vr apr 22, 2011 18:02

Hier eergister ook een Flv-vaars gekalfd die was uitgerekend op 05-04.
Langzamerhand de verhuiswagen bestellen. Vermoedelijk per 1 April, geen grapje.
Wimk

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Rundvee en alles wat er bij hoort

Berichtdoor Millo » vr apr 22, 2011 19:27

Met die combi heb je wel een kans op SQT Kurt!
Ik weet niet of Enfer het OD gen bezit. Jammergenoeg laat BBG haar oude origines niet testen!
Zou voor ons fokkers wel fijn zijn, maarja. Wel zuur dat je dan net met die ene riet die koe drachtig krijgt.
Succes en laat je weten wat er uit kwam?
Een goed fokkerijbeleid-> Champagne bubbels of op de fles!
Millo

Beroep: Zelfstandig en breed inzetbaar in de landbouwsector
Interesses: Breed

Berichtdoor kurt lips » vr apr 22, 2011 20:17

Weet ik van die SQT-kans, Millo. Maar SQT opzich geeft op zich toch geen langere drachtduur ? Moet volgende week vaccineren en laat het dier dan sowieso nakijken. Ik heb vandaag ook bij VRV zelf naar info gevraagd.
kurt lips

Berichtdoor Millo » za apr 23, 2011 18:47

Mocht er een lange drachtduur-kans zijn dan zou ik de koe inleiden.
Niet 3 dgn wachten tot de temp. zakt, maar na 24 uur eraan beginnen.
Het kalf geeft toch geen signaal af dat ze eruit wil, dus kun je wachten tot pinksteren ook op
deze schitterende paasdagen gaat vallen...
Maar doe het zoals je zelf denkt dat het beste is! Het blijft levend spul en het zijn jouw dieren.
Succes Kurt en geniet van het zonnetje!
Millo

Berichtdoor kurt lips » ma apr 25, 2011 12:22

Veearts is vandaag langs geweest. Onderzoek wijst op een kalf van normale, voldragen grootte. In onderling overleg is beslist om in te leiden bij geen veranderingen volgende week maandag. Hij zal hierbij gebruik maken van 2 producten, cortisone en prostaglandines (als ik het goed voor heb).
Wordt vervolgd !
kurt lips

Berichtdoor knedo_stables » ma apr 25, 2011 12:47

kurt lips schreef:Veearts is vandaag langs geweest. Onderzoek wijst op een kalf van normale, voldragen grootte. In onderling overleg is beslist om in te leiden bij geen veranderingen volgende week maandag. Hij zal hierbij gebruik maken van 2 producten, cortisone en prostaglandines (als ik het goed voor heb).
Wordt vervolgd !

Ik ben benieuwd, Kurt. Overigens hebben wij ook wel eens een stierkalf gehad wat 14 dagen overstond en zonder ingrepen geboren, kalf was verder niet veel anders/zwaarder dan de andere stierkalveren van dat jaar.
Heb ooit wel eens een Pacifique de My X Luron du Coin gehad welke precies op datum geboren werd en slechts een 15 kilogram woog, weinig tot niet behaard was, gelijk een 5/6 maanden vrucht. Diertje heeft een anderhalve dag nog geleefd meen ik
"Et si omnes ego non"

http://www.KnedoStables.nl
knedo_stables

Beroep: agrariër/student/commercieel criticus, analisator, columnist en commentator
Interesses: wijd

Berichtdoor kurt lips » do mei 05, 2011 19:18

Voila, hier zijn we met het resultaat ! Vaars is ingeleid op 03/05, kalf zonder weeën gehaald ruim 26 uur later op 04/05. Witblauw vaarsje van normaal gewicht eruit gehaald en effectief een lijder aan overdracht : langere tenen, wat knokig achterste. Op het eerste zicht lijkt alles normaal, recht haar kopje. Maar na goed twee uur ging de toestand gaandeweg achteruit. Ze droogde niet op. Uiteindelijk na 20 uur gestorven, uitgegaan als een kaarsje.
Baarmoeder van de vaars is vanavond opengegaan. Zonder ongelukken lijkt die gered !
Ik had in totaal 5 rietjes van Colos. 5 drachten ! Tot zover het eureka-nieuws, want plots werd hij drager genoemd van SQT en OD, ik had helaas mijn rietjes al en twee waren al gebruikt ! Van die 5 drachten 1 normaal stierkalf, 1 lijder aan overdracht en drie verwerpingen : 1 op 7 en een halve maand (oorzaak onbekend, zeker geen SQT-kenmerken), 2 op 3à4 maanden dracht (drachtigheidscontrole was positief op 2 maanden). Tot zover mijn ode aan de van alle gekende gebreken vrije stieren ! Het zet hopelijk zij die het met de gebreken in hun stierenkeuze niet zo nauw nemen even aan het denken...
kurt lips

Berichtdoor Millo » do mei 05, 2011 21:51

Klinkt allemaal erg bekend! Jammer dat dit meer kost dan een ieder erg in heeft!
Denk niet dat er mensen zijn die hun fokkerij-strategie hierdoor zullen aanpassen...
Ondanks alle miserie die we gehad hebben met de erfelijke gebreken, zullen we nog gericht oude genetica in blijven zetten.
Millo

Vorige

Keer terug naar Vleesveemanagement