Emissiearme vloeren , hoe diervriendelijk ?

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Emissiearme vloeren , hoe diervriendelijk ?

Berichtdoor maistro » do nov 19, 2009 22:56

Emissiearm bouwen wordt verplicht :?

Maar welk type is nou het best :?: , en vooral qua dierwelzijn dan :yes:

Gaat de emmisie arme vloer de decenia oude rooster vloer verbeteren :?: :?:

Graag ervaringen :!: er komen steeds meer varianten , dus brand maar los ...
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Re: Emissiearme vloeren , hoe diervriendelijk ?

Berichtdoor de wezel » do nov 19, 2009 23:23

hebben een berg en dal vloer van de boer,om de 2 meter een sleuf ,was vroeger groen label goedgekeurt nu weet ik niet, maar zou hem geen 2de keer meer leggen. Gauwer glad en koeien staan niet vlak. Als toch emissie arm moeten bouwen zou ik de put achter wegen laten en een blokjes vloer ofzo, en anders maar gewoon roosters denk
de wezel

Beroep: koeiboer en zzpér

Berichtdoor Corjan » vr nov 20, 2009 02:28

Type vloer maakt nie zoveul uit :no: Als er maar zand op komt :idea: :mrgreen:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor koein » vr nov 20, 2009 14:46

Die berg en dal vloer schijnt eerste te zijn met nieuwe keurmerk (aldus de verkoper :? ) Het lijkt mij ook niet alles.
Ik denk te gaan kiezen voor een dichte vloer met sleufen in de lengte richting en bovenop een profiel, blokjes of dat muntenprofiel.

@Corjan, voor zand lijkt me een dichte vloer toch ook wel nodig? Dan istie gelijk redelijk emissie-arm.
koein

Beroep: melkveehouder
Interesses: Koein,fokkerij,voeding,voetbal

Berichtdoor Henk » vr nov 20, 2009 15:02

koein schreef:Die berg en dal vloer schijnt eerste te zijn met nieuwe keurmerk (aldus de verkoper :? ) Het lijkt mij ook niet alles.
Ik denk te gaan kiezen voor een dichte vloer met sleufen in de lengte richting en bovenop een profiel, blokjes of dat muntenprofiel.

@Corjan, voor zand lijkt me een dichte vloer toch ook wel nodig? Dan istie gelijk redelijk emissie-arm.

Berg en dalvloer lag er 100 jaar geleden al in op pb "de Marke" :idea: Waardeloze vloer constateerde ik toen al (n)
Die vloer isser een jaar of 10 :?: terug weer uitgebroken :idea: Bedrijfsleider Carel de Vries zei indeertijd over deze vloer:
"ik ben er volledig op uitgestudeerd en kan er geen positief punt aan bedenken"... :idea:

Later tijdens m'n OG-cariëre :mrgreen: veul stallen gezien, ook met sleufvloeren... Was ook nie alles; especially not in winter :no:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Koets » vr nov 20, 2009 15:04

Geen gezeik; gewoon een normale vloer waar ik van denk dattie goed is. Laat iedereen het lekker bekijken met zn emissiegezanik. Alsof een paar sleufjes werkt tegen NH3-uitstoot (n) (n) :lol: Ze motten die ambtenaren die dat verzinnen maar emissie-arm maken :cheers: :yes:
Idealisten zijn zelden realisten
Koets

Beroep: Zelfstandig Zonder Pensioen

Berichtdoor Hans van Bergen » vr nov 20, 2009 15:55

Is toch ook simpel op te lossen door je beesten buutn te pleuren :?:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Koets » vr nov 20, 2009 15:58

Ik hoef niks te bouwen. Maar buitenpleuren is ook zo krom. Alsof een grasmatje wel emissie arm is :lol:
Idealisten zijn zelden realisten
Koets

Beroep: Zelfstandig Zonder Pensioen

Berichtdoor bekapper » vr nov 20, 2009 18:05

Een gezonde klauw kan bijna elke vloer aan als die maar niet te veel slijtage op de klauwen veroorzaakt. Een probleemklauw kan met vanalles problemen hebben: ongelijke roosters, mestschuif, ketting kabel, enz... En vlakke vloer,niet te scherp, dicht of rooster maakt niet uit en als die glad wordt op de juiste manier enkel in de lengterichting slijpen lijkt mij het best.
CJ: zand heeft ook nadelen maar sommige mensen willen dit blijkbaar niet inzien.
bekapper

Berichtdoor Corjan » vr nov 20, 2009 18:09

bekapper schreef:CJ: zand heeft ook nadelen maar sommige mensen willen dit blijkbaar niet inzien.

Ja sorry ik loop met oog kleppen voor :oops: :oops: :oops: .....Maar wat mis ik dan :?:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor koein » vr nov 20, 2009 18:32

Henk schreef:Berg en dalvloer lag er 100 jaar geleden al in op pb "de Marke" :idea: Waardeloze vloer constateerde ik toen al (n)

Sorry Henk, had natuurlijk eerst U moeten vragen naar de vloer, maar wou toch zelf eem kijken. Daarnaast zijn de vloeren van nu niet meer de vloeren die 100 ( :shock: zo das veel) jaar geleden uitgetest zijn.
koein

Beroep: melkveehouder
Interesses: Koein,fokkerij,voeding,voetbal

Berichtdoor bekapper » vr nov 20, 2009 19:12

Voor wat ik heb gezien: te veel slijtage aan de klauwen. Extra slijtage aan mestschuiven, rollagers, kettingen, giertanken... Aankoop zand, materiaal om boxen bij te vullen. Een keer hoorde ik een verhaal van kapotte melkmeters door zand aan de uiers.
Eén en ander kan nog goed gepraat worden maar voor mij telt de slijtage aan de klauwen. Dit kan waarschijnlijk anders zijn met ander zand. Eén ding is zeker van zand maakt men schuurpapier.
Btw ik ben niet tegen zand IN de box ivm het ligkomfort.
bekapper

Berichtdoor Gerard Mensen » ma jan 04, 2010 11:49

Reden waarom naar buiten gooien wel mag is omdat dan mest en urine niet zo snel samen komen en op een vloer in de stal wel. Emissiegezeik begint als mest en urine samen komen--> ureum uit urine vormt onder invloed van urease (enzym) uit mest ammoniak. maar op internet kun je een hele mooie zogenaamde RAV lijst vinden met vloeren die wel mogen in emissiearme stal. Alleen heb ik zelf een onderzoek gedaan naar voornamelijk dichte vloeren(voor mijn afstuderen in dronten) en komen de emissiearme het slechtst er uit. Reden dichte vloeren zijn goede vloeren mits je ze goed schoon kunt schuiven. Een vloer kan je goed schoon schuiven als er veel zeik op staat en niet als deze droog is. Probleem bij emissie is zo snel mogelijk zeik afvoeren zodat het niet op de vloer omgezet wordt in ammoniak. Wat hou je over--> een droge vloer die niet goed schoon schuift. Conclusie makkelijkste is wel koeien naar buiten. kan dat niet ben je toch op maar een paar vloeren aangewezen. Maar uit betrouwbare bronnen van fabrikanten heb ik gehoord dat er wel mooie vloeren die emissiearm zijn aan zitten te komen. Deze moeten alleen nog even een proefstal fase overleven.
Verwacht van mij geen wonderen, gewoon deurdonderen
Gerard Mensen

Beroep: Student
Interesses: Techniek en veehouderij

Berichtdoor Hans van Bergen » ma jan 04, 2010 12:11

Na een paar jaar schuiven onderschrijf ik dit. Wat kun je schuiven :?: Mest van produktieve dieren. Maw wat dunnere mest. Is die mest dik bv van droge koeien door mais of hooi dan kost schuiven veel meer kr8. Jongmest is over het algemeen nie te schuiven :no:
Tuuk je ken alles schuiven maar der is een grens en da is da de schuif stopt as ie tegen een koe aankomt die nie overeind komt. As de weerstand oploopt moet de schuif stoppen.
And there you are. Je zult NIMMER een welzijnsvriendelijke vloer maken. Je zal of de mest te dun moeten laten of koeien beschadigen met de schuif of de vloer strak laten zodat urine erop blijft. Conclusie :arrow: de roostervloer blijft het beste (y) al 40 jaar en dat blijft wel ff (y)
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor maistro » ma jan 04, 2010 12:46

vroeger dachten ze ook dat je alleen koeien in een grupstal kon huisvesten :no:

kijk eens naar de nieuwe VdV roostervloer met rubber klepjes :yes:
De overheid maakt spelregels die de logica van zuinig boeren onlogisch maakt.....
maistro

Volgende

Keer terug naar Koe en stal