phpBB3 StylesPlantillas Web

De klaagbox (deel 4)

Bespreek hier onderwerpen die niet direct met veeteelt te maken hebben.

Moderator: Moderators

Re: De klaagbox (deel 4)

Berichtdoor hannibal » 09 maart 2010 23:51

Hans van Bergen schreef:Dan hejje dus 2 verschillende electriekers die aan je stroom liggen te prutsen. Tis de vraag of da slim is :?

90% van de electriekers weten niet eens hoe je een ster/driehoek aan moet sluiten :no:
90% van de melkmachine monteurs weten dat wel :yes:
Dus...........
Waar een wil is.....ben ik weg 8)
hannibal

Beroep: financier van nutteloze instellingen
Interesses: koeien,mechanisatie, melkrobots, vrouwen.

Berichtdoor Henk V » 10 maart 2010 02:26

Roderick schreef:Kom ik toch gewoon weer een keer op visite. :yes: (y) :mrgreen: :oops:

:lol: :lol: (y)
Hot
Henk V

Beroep: Bandekeiler
Interesses: Uiers

Berichtdoor Henk V » 10 maart 2010 02:57

Henk V schreef:Ging effe 2 vaarsjes scheren, schopt die ene me 2x voor mn d*vel :evil: Zenuwlijerig beest wasset (n) Nou zere poot :(

Die tweede ging prima (y) Mooi rustig beest (y)

Zat effe te kieken, maar hadden allebei dezelfde vader. Bewijst maar weer dat op karakter fokken onzin is (n) 8) :wink:
Hot
Henk V

Berichtdoor Arno » 10 maart 2010 03:02

Das waar ja :yes: ,khep wel s gehoord dajje broertje best een aardige snuiter is 8)
:D :dotje poeperen : :D :yes:
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Henk V » 10 maart 2010 03:10

:lol: die kuj goed hebben ja :yes:
Hot
Henk V

Berichtdoor teun » 10 maart 2010 05:21

hannibal schreef:
Hans van Bergen schreef:Dan hejje dus 2 verschillende electriekers die aan je stroom liggen te prutsen. Tis de vraag of da slim is :?

90% van de electriekers weten niet eens hoe je een ster/driehoek aan moet sluiten :no:
Dus...........

Kun jij me uitleggen hoe het werkt? Als ik het goed begrijp is krachtstroom 3 fase waarbij de spanning gemeten tussen de verschillende fases 380 volt geeft. Wil dat zeggen dat je de moter eerst op 220 laat lopen en dan doorschakeld of zit ik dan fout te gissen?
part of being a genius is to know when to shut up.
teun

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Hookwood Holsteins » 10 maart 2010 07:36

teun schreef:
hannibal schreef:

Dus...........

Kun jij me uitleggen hoe het werkt? Als ik het goed begrijp is krachtstroom 3 fase waarbij de spanning gemeten tussen de verschillende fases 380 volt geeft. Wil dat zeggen dat je de moter eerst op 220 laat lopen en dan doorschakeld of zit ik dan fout te gissen?

220 is één fase.
Groeten,

Jan-Roelof
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Robert » 10 maart 2010 18:41

Hier een linkje voor wat info. Helaas is de achtergrond van de pagina (n) Tekst en plaatjes maken het wel duidelijk.

http://dvtg.hku.nl/licht/krachtst.htm
zelfs praatjes uit GB
Robert

Beroep: manusje van alles
Interesses: koeien, fokkerij, economie, beleid

Berichtdoor werkman » 10 maart 2010 22:41

Vanochtend WEER stroomstoring, van 5.05 tot 7.50 :evil:
Pas al van 16.45 tot 19.10 en 2 x snachts :shock:
Vertrouwen is goed, controleren is beter
werkman

Berichtdoor hannibal » 11 maart 2010 00:26

teun schreef:Kun jij me uitleggen hoe het werkt? Als ik het goed begrijp is krachtstroom 3 fase waarbij de spanning gemeten tussen de verschillende fases 380 volt geeft. Wil dat zeggen dat je de moter eerst op 220 laat lopen en dan doorschakeld of zit ik dan fout te gissen?

Ja dat klopt.

Bekijk het zo:

http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=173577740&key=UENOEHKY
Om het simpel uit te leggen :
De as van de motor is magnetisch, + en -, noord/zuidpool
Om de as van de motor zit koper draden, in 3 bundeltjes, die magnetisch worden als je er stroom op zet. ( 1 bundeltje op 12 uur, 1 bundeltje op 5 uur en 1 bundeltje op 9 uur)
Dus de noordpool wil naar de zuidpool, en andersom, als je nu op verschillende tijdstippen stroom op 1 van de bundeltjes zet, gaat de motor draaien.

http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=MVBGJBAM
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=LHL4SCUW
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=UHSXNTUT
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=8KZAWAHV

De bundeltjes noemen ze spoelen, spoelen zijn gewoon een lange draad koper die bijelkaar gewikkeld is, dus je hebt dus 2 "uiteinden"

Als je op 1 uiteinde 230 volt zet en op de andere eind 0 volt, dan heb je een spoel van 230 volt.
Als je nu op 1 uiteinde 230 volt zet, en op het andere uiteinde ook 230 volt zet, dan heb je een spoel van 400 volt.

Nou zijn er motoren die spoelen hebben van 400 volt.
Als je op de spoelen 230 volt zet, krijg je een "klein" magnetisch veld, dat houd in dat de motor langzaam begint te draaien.

Zet je er nou 400 volt op, krijg je een "groter" magnetisch veld, betekent meer aantrekkingskracht, betekent meer vermogen (kilowatt/pk's)

Maar als je een motor van bv 7.5 Kw of meer hebt, en daar zet je direct 400 volt op de spoelen, dat kost veel ampere's (stroom) om die motor in beweging te krijgen.
Zet je nou eerst 230 volt, en een paar seconden later er 400 volt op de spoelen, kost veel minder energie. Deze schakeling heet dan ook ster/driehoek.

Dit is heel simpel "uitgelegt", ik hoop dat je het snapt.
Waar een wil is.....ben ik weg 8)
hannibal

Beroep: financier van nutteloze instellingen
Interesses: koeien,mechanisatie, melkrobots, vrouwen.

Berichtdoor john jakobs » 11 maart 2010 01:27

(y) (y)
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor Henk V » 11 maart 2010 01:52

Je kun wel skoolmeestert worden :yes:
Hot
Henk V

Berichtdoor teun » 11 maart 2010 02:03

hannibal schreef:
teun schreef:Kun jij me uitleggen hoe het werkt? Als ik het goed begrijp is krachtstroom 3 fase waarbij de spanning gemeten tussen de verschillende fases 380 volt geeft. Wil dat zeggen dat je de moter eerst op 220 laat lopen en dan doorschakeld of zit ik dan fout te gissen?

Ja dat klopt.

Bekijk het zo:

http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto&a=73&id=173577740&key=UENOEHKY
Om het simpel uit te leggen :
De as van de motor is magnetisch, + en -, noord/zuidpool
Om de as van de motor zit koper draden, in 3 bundeltjes, die magnetisch worden als je er stroom op zet. ( 1 bundeltje op 12 uur, 1 bundeltje op 5 uur en 1 bundeltje op 9 uur)
Dus de noordpool wil naar de zuidpool, en andersom, als je nu op verschillende tijdstippen stroom op 1 van de bundeltjes zet, gaat de motor draaien.

http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=MVBGJBAM
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=LHL4SCUW
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=UHSXNTUT
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=8KZAWAHV

De bundeltjes noemen ze spoelen, spoelen zijn gewoon een lange draad koper die bijelkaar gewikkeld is, dus je hebt dus 2 "uiteinden"

Als je op 1 uiteinde 230 volt zet en op de andere eind 0 volt, dan heb je een spoel van 230 volt.
Als je nu op 1 uiteinde 230 volt zet, en op het andere uiteinde ook 230 volt zet, dan heb je een spoel van 400 volt.

Nou zijn er motoren die spoelen hebben van 400 volt.
Als je op de spoelen 230 volt zet, krijg je een "klein" magnetisch veld, dat houd in dat de motor langzaam begint te draaien.

Zet je er nou 400 volt op, krijg je een "groter" magnetisch veld, betekent meer aantrekkingskracht, betekent meer vermogen (kilowatt/pk's)

Maar als je een motor van bv 7.5 Kw of meer hebt, en daar zet je direct 400 volt op de spoelen, dat kost veel ampere's (stroom) om die motor in beweging te krijgen.
Zet je nou eerst 230 volt, en een paar seconden later er 400 volt op de spoelen, kost veel minder energie. Deze schakeling heet dan ook ster/driehoek.

Dit is heel simpel "uitgelegt", ik hoop dat je het snapt.

Ja ik snap het. Bedankt. Daarop doordenkend, hier in the good old us of a hebben ze geen nul of neutral draad. Dus kracht is 3 fase en een aarde. Kan je op die aarde ook een ster schakeling laten lopen?
part of being a genius is to know when to shut up.
teun

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor dimitri » 11 maart 2010 08:41

:evil: :evil: :evil:

gisteren avond normaal een rustig avondje :arrow: eerst de koeien melken, dan frieten eten en dan voetbal kijken :cheers: maar :twisted:

tijdens het achteruit sluiten viel me op dat 1 van de kian vaarzen nog in de boxen lag, terwijl ze normaal altijd bij de eerste 12 binnenstormd.Toen ze in de 3 de ronde eindelijk binnenkwam had ze :arrow: slappe uier en stond heel onrustig, telkens vooruit en achteruit stappen.Dus veearts gebeld, deze was in de buurt dus was er na een kwartier.Ondertussen een mail gehad van MCC dat het coli getal meer dan 200 was :? .Veearts hoord rechts hoogtonige geluiden, maar geen lebmaag draaing rechts dus hij dacht aan knoop in de darmen :arrow: beestje naar de dierenkliniek gevoerd( naar het slachthuis kon ze toch niet van ze had 3 keer excenel gehad omdat ze rechts voor ee dikke poot had) tegen dat we daar waren was het al een lebmaag rechts geworden en een torsie ofzo :roll: .ze gingen ze gisterenavond nog opereren....

en de voetbal club waar ik voor supporter is weeral verloren :roll: als we de komende 2 matchen geen punten pakken degraderen we :roll:
every day is a test

heineken? neen, dank u, we hebben lekkerder water in belgië
dimitri

Beroep: student
Interesses: veel

Berichtdoor john jakobs » 11 maart 2010 10:06

mijn ster driehoek schakelt soms in drie keer wat kan dat zijn ,,tijdens bezoek electicieen dee i het goed natuurlijk :yes: :yes:
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

VorigeVolgende

Keer terug naar Community