phpBB3 StylesPlantillas Web

Biest met sonde/drencher of speen/emmer?

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: Biest met sonde/drencher of speen/emmer?

Berichtdoor van wijk » 19 mei 2009 09:39

Wakker dier verhaal is sentimenteel spelletje:
-vroeggeboren baby's worden ook gevoed met een sonde.... door de neus. Daar staat iedereen met tranen in de ogen naar te kijken....
Besteed je als boer vergelijkbare zorg aan een kalf is het ineens "dwangvoeding"

- laat dit verhaal maar rustig overwaaien, de minister neemt dit voorstel echt niet over.
van wijk

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor Henk » 19 mei 2009 09:45

Zo ist maar net Arie.
Toen ik 'n paar jaar geleden int ziekenhuus lag was ik mar wat blij met m'n sonde, anders ha'k mn 18000 berichies nevernooitnie gehaald....
Je strot gaat er nie van kapot :no: wel van die klotepijp van de beademing :x mer ook da is mer goed dazze da ding dr ingefrot hadden.... :D
Forumdag was zoepahh (y)
Henk

Beroep: melkvee&akkerbouw
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Koets » 19 mei 2009 09:47

Ach laat ze toch lekker lullen, tobbert. Verdedigen hoeft nie, want de melkprijs is toch al laag... In andere sectoren is het al niet anders :no: :no: Gewoon je ding doen, wij zijn iig zinvol bezig met de wereld aan hey vreten houen :cheers:. Als het die lui nie past van WD dan adviseer ik ze om per direct te stoppen met consumeren :yes: :yes: :yes: Kijken wie de langste andem heeft 8)

WD is in mijn beleving net zon allejekers klepperende schoonmoeder die bij je op de koffie zit, het gaat het ene oor in en het andere uit....en ondertussen denk je gapend en klokkijkend....ach, daar kump ook welles een eind aan; die weet gewoon nie beter 8)
@ Work... :yes:
Koets

Beroep: Divers
Interesses: van alles

Berichtdoor van wijk » 19 mei 2009 09:58

Ergens op VTF zwerft nog een topic over PR in de landbouw...
die PR man zou nu zeggen dat jullie bovenstaande reakties defensief zijn, je verdedigt je nadat je in de hoek gedrukt bent.
terwijl de goede aanpak zou zijn dit te voorkomen en te zorgen voor bijvoorbeeld goede voorlichting....... dus een pro-actief of zelfs een offensief bezig zijn.
Maar we kletsen nu over hetzelfde in onderhand drie topics...
Het is goed dat de wakker dier reactie over sonde voeding hier gemeld is op VTF, want nu zijn wij met zn allen wel wakker. En misschien leren we ervan hoe we met VTF moeten omgaan.
van wijk

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor bastiaan250 » 19 mei 2009 10:31

Het gaat er volgens mij om dat je ze niet dagen lang met de sonde voert.

Hier krijgen ze binnen een uur na kalveren 2,5 liter biest vers van de moeder met de sonde. 1 ik weet dat het kalf biest gehad heeft, 2 ik weet zeker dat het kalf ook 2,5 liter gehad heeft. Daarna kan het kalf geween uit de speen emmer drinken, dus ook de zuigreflex. En het minder makkelijk gaan drinken hebben we hier bijna geen last van (mag vrouwtje tijd in steken (y) :yes: :roll: )

We moeten gewoon wakker blijven in de reaktie naar dit soort bewegingen of politieke partijen.
In het ziekenhuis doen ze met de babys nie anders, alleen zien we het dan nie! :?
bastiaan250

Beroep: boer en melken

Berichtdoor willemk » 10 maart 2010 09:52

Wanneer er een koe gekalft heeft melk ik een paar liter biest in een glazen fles. Zelfs bij een koe die nog niet staat lukt dit. Daarna speen met een groot gat op de fles zetten en een injectie naald net boven de fles door de speen heen drukken. Binnen 15 minuten na geboorte hebben alle kalveren een goede zuigrelfex en een liter fles drinken ze vaak in een tuig leeg. Volgens mijn ervaring gaat dit zelfs nog sneller dan met de sonde. Met iets oudere kalveren is het soms wel eens iets moeilijker en dan pak ik ook wel eens de sonde, maar dit gebeurt maar enkele keren per jaar.
Als het niet gaat zoals het mot dan mot het maar zoals het gaat.
willemk

Beroep: veehouder, mannetje van alles

Berichtdoor wil » 10 maart 2010 12:45

hier het zelfde bastiaan aleen dan 3 liter sins we dit doen gaat het stukken beter met de kalveren want de kalveren die slecht uit de vles wilde zuigen kregen tog te weinig binnen de eerste 6 uur en nu weten we het zeker
en de 2 keer dat ze melk krijgen gewoon met speen emer gaat zeer goed is onze ervaaring
wil

Beroep: hobby boer
Interesses: natuur

Berichtdoor john jakobs » 10 maart 2010 18:27

dus volgens de gd met de sonde 4 kg eerst loopt het in de pens en dan in de lebmaag, en met de fles komt het meteen in de lebmaag
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor Erik S. » 10 maart 2010 20:23

willemk schreef:Wanneer er een koe gekalft heeft melk ik een paar liter biest in een glazen fles. Zelfs bij een koe die nog niet staat lukt dit. Daarna speen met een groot gat op de fles zetten en een injectie naald net boven de fles door de speen heen drukken. Binnen 15 minuten na geboorte hebben alle kalveren een goede zuigrelfex en een liter fles drinken ze vaak in een tuig leeg. Volgens mijn ervaring gaat dit zelfs nog sneller dan met de sonde. Met iets oudere kalveren is het soms wel eens iets moeilijker en dan pak ik ook wel eens de sonde, maar dit gebeurt maar enkele keren per jaar.

Hier gebruiken we in eerst instantie deze:
Afbeelding
maar zo snel mogelijk gewoon al speenemmer, zeker als ze toch al staan.

als dat niet lukt doen we vergelijk baar als willemk
Doen dan biest in een lege cognac/wijn fles en daar drukken we een tepelvoering op waar stuk vanaf is geknipt (stuk van melkbeker naar melkklauw is eraf) en dan geef je het kalf biest, eventueel met de hand tepelvoering iets 'lucht' laten zuigen, zelfde effect als de injectie naald van willemk.

hebben ook sonde liggen hier maar die is nog maar 1x gebruikt 8)
Erik S.

Beroep: Student/Weekendboer

Berichtdoor Roderick » 10 maart 2010 21:54

Afbeelding

Dan bunne waardeloze rotdingen :evil: (n) (n)
Int ventieltje van de speen blijft altijd rotzooi zitten, omdajje ze niet fatsoenlijk schoon kunt maken.
As je die speen openknipt kom je een randje jong belegen tegen. :x :x
Deze week: CHILLEN en veel pleuris opruimen
Roderick

Beroep: uitmelker
Interesses: brede interesses

Berichtdoor Koets » 10 maart 2010 22:31

:o Die hebben wij ook maar bevalt best. Kalveren zuigen er goed uit. We maken ze schoon met sessie van een bruistablet van pa's nachtkastje 8)
@ Work... :yes:
Koets

Beroep: Divers

Berichtdoor Henk V » 11 maart 2010 01:56

Ajje maar wel de goeie tablet pak anders word die speen onhandelbaar :oops:
Hot
Henk V

Beroep: Bandekeiler
Interesses: Uiers

Berichtdoor teun » 11 maart 2010 02:20

:lol: :lol: :lol: Na 4 uur de dokter bellen.
part of being a genius is to know when to shut up.
teun

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor BDC » 11 maart 2010 02:41

teun schreef::lol: :lol: :lol: Na 4 uur de dokter bellen.

How do you know Teun?
Let's clean the genepool; stamp out warning labels!
BDC

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer