phpBB3 StylesPlantillas Web

Robotmelken: de waarheid, en niks dan de waarheid DEEL 3

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met melkproductie.

Moderator: Moderators

Re: Robotmelken: de waarheid, en niks dan de waarheid DEEL 3

Berichtdoor Henk V » 10 maart 2010 16:31

Niek Arends schreef:
Henk V schreef:Ja t kan an mij liggen maar ik kan Niek nie volgen :no: :roll:

Verklaar je es nader Henk V :yes:

Als je 10, 20, 50 jaar terug kiek (voor zover ik da kan :oops: ) zie je dat de bedrijven die groeiden altijd nog degene zijn die overblijven. Betekent nie dajje vanmiddag nog klotum moet kopen maar op de wat langere termijn wel meer koei moe gaan melken. Als je nu terug ga int aantal koeien heb je dus fix wat in te halen. Als je door een robot te kopen je kostprijs fix ga verhogen zit die groei er voorlopig nie in :no: Op die manier zing jij het misschien wel uit totdajje 60 ben maar of t ooit mogelijk is om niek jr nog boer te laten worden vraag ik me af. Vaak is t begin van t einde :idea:

Ik zou dan die dubbelbox nog meer zien zitten, dan kun je iig t zelfde aantal koeien blijven melken :idea:
Hot
Henk V

Beroep: Bandekeiler
Interesses: Uiers

Berichtdoor Roderick » 10 maart 2010 16:55

Ik zou dan die dubbelbox nog meer zien zitten, dan kun je iig t zelfde aantal koeien blijven melken :idea:

:yes: :yes: (y) of een koppeltje meer. :idea:
Deze week: Stekker uit the phone getrokken :shock: :?
IEDEREEN WELKOM OP 1 SEPTEMBER.http://www.semex.nl/i?lang=nl&viewnews=1279130623
Roderick

Beroep: uitmelker
Interesses: brede interesses

Berichtdoor Niek Arends » 10 maart 2010 21:46

Henk V schreef:
Niek Arends schreef:
Henk V schreef:Ja t kan an mij liggen maar ik kan Niek nie volgen :no: :roll:

Verklaar je es nader Henk V :yes:
Op die manier zing jij het misschien wel uit totdajje 60 ben maar of t ooit mogelijk is om niek jr nog boer te laten worden vraag ik me af. Vaak is t begin van t einde :idea:

Junior is nog maar 5 . Voordat hij enig idee heeft of hij zeker boer wil worden ben je toch al een jaar of 10 verder.

Dus jij vind dat ik tot die tijd moet blijven groeien. Zoals ik al vaker heb aan gegeven zit groei er niet in met deze stal ruimte. Of je mot een giga overbezetting creëren. Met alle gevolgen vandien. Dus nwe stal met melkstal neerzetten uiteraard groter as disse dus dotje koei erbij want elke lege plek is 1 te veel :wink:. Alles mooi voor elkaar en over een jaar of wat zegt meneer ik wil geen boer worden :no: heje veul investeerd voor de toekomst is het zinloos geweest. En ik zit nog steeds met die lamme arm :mrgreen: :mrgreen:

Kank toch beter op disse manier door doen wat er in planning ligt en als junior wel belangstelling heeft dan altijd nog nwe stal ed :yes: :yes:.

Maar dat zal wel weer verkeerd en egoïstisch zijn volgens sommigen.
Tussen hoop en vrees :? :? :?
Niek Arends

Beroep: Aardbolstoffeerder
Interesses: fokkerij koeien

Berichtdoor Niek Arends » 10 maart 2010 21:47

Roderick schreef:

:yes: :yes: (y) of een koppeltje meer. :idea:

:no: :no: :no: :no: :no: stal te klein.
Niek Arends

Berichtdoor Niek Arends » 10 maart 2010 21:49

Euhhhhhh ik mis in dit topic toch eigenlijk wel de reacties van de rekenwonders uut Wageningen. Zij weten tenslotte hoe het allemaal berekend mot worden. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Niek Arends

Berichtdoor Koetjeboe » 10 maart 2010 21:50

heb je een speciale jongvee stal? anders daar wat boxen en daar nog een botje in met koeien - jongvee afstoten, dat misschien een idee?
Koetjeboe

Beroep: 3e jaars student Dier & Veehouderij
Interesses: Veevoeding, Fokkerij, GELD

Berichtdoor Niek Arends » 10 maart 2010 22:17

Koetjeboe schreef:heb je een speciale jongvee stal? anders daar wat boxen en daar nog een botje in met koeien - jongvee afstoten, dat misschien een idee?

Kleine situatie uitleg 3+1 stal. 1 rijer zitten 14 boxen voor droge koei. Heb er een hokkie met 7 boxen veur drachtige vaarzen (nu export vaarzen) en nog hokkie met 7 kalver boxen.

Open front stal met 32 boxen waar nu mijn jongvee zit. Disse zit int verlengde van mijn wagenloods die parralel staat met mijn koeien stal.
Niek Arends

Berichtdoor Koets » 10 maart 2010 22:30

Hoe zit het met je melkdruk per hectare als je flinkerig uitbreidt, Niek? En hoes die nu?
@ Work... :yes:
Koets

Beroep: Divers
Interesses: van alles

Berichtdoor Koetjeboe » 10 maart 2010 22:30

geen goed idee van mij dus :lol:
Koetjeboe

Beroep: 3e jaars student Dier & Veehouderij
Interesses: Veevoeding, Fokkerij, GELD

Berichtdoor Arno » 10 maart 2010 23:49

Niek Arends schreef:Junior is nog maar 5 . Voordat hij enig idee heeft of hij zeker boer wil worden ben je toch al een jaar of 10 verder.

Dus jij vind dat ik tot die tijd moet blijven groeien. Zoals ik al vaker heb aan gegeven zit groei er niet in met deze stal ruimte. Of je mot een giga overbezetting creëren. Met alle gevolgen vandien. Dus nwe stal met melkstal neerzetten uiteraard groter as disse dus dotje koei erbij want elke lege plek is 1 te veel :wink:. Alles mooi voor elkaar en over een jaar of wat zegt meneer ik wil geen boer worden :no: heje veul investeerd voor de toekomst is het zinloos geweest. En ik zit nog steeds met die lamme arm :mrgreen: :mrgreen:

Kank toch beter op disse manier door doen wat er in planning ligt en als junior wel belangstelling heeft dan altijd nog nwe stal ed :yes: :yes:.

Maar dat zal wel weer verkeerd en egoïstisch zijn volgens sommigen.

Tuurlijk doejje bedrijfsontwikkeling nie voor de volgende generatie ,da doejje voor jezelluf (of is dat egoistisch :oops: :wink: )
Gelukkig is iedereen verskillend (y) :yes: ,ik zou persoonlijk t nie over mn hart kenne verkrijgen om nie alleen mn bedrijf in te krimpen maar t eigelijk ook op slot te gooien.:idea:
Maar dr zal miskien wel iets meer achter zitten as alleen die arrum dus is miskien beter om er nie teveel over door te zagen :idea: :?:
:D :dotje poeperen : :D :yes:
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor blogfan » 11 maart 2010 10:38

vooreerst wil ik niek feliciteren (y) (y)
iedereen heeft het hier over ondernemen en als er dan eens iemand het lef heeft een gedurfde keuze te maken dan moet hij zich overal voor verantwoorden
Dat is nergens voor nodig niek heeft zijn keuze gemaakt en kan zo verder en gun hem nu vooral rust want zo' n omgooi van zijn bedrijf moet in rust kunnen gebeuren
blogfan

Beroep: koeienboer

Berichtdoor Henk » 11 maart 2010 11:02

Ja oke maar om dan maar meteen te krimpen mejje toko... :mrgreen:
Geintje Eagle :wink: ...gekukkig kan Niek zelf nog keuzes maken inzake zn toko. Ik denk dat er ondertussen ook al koeiboeren zijn die nxx meer te kiezen hebben... :no:

Mejje hut krimpen doe nie zeer :no: alleen maar op de rc... :wink:
Zolang je da ken lije isser weinig aant handje...hoef je echt geen Wageningers op los te laten :no:

Ben ut wel met Skotty eens dat Niek op zijn leeftijd de dingen voor zn eige mot doen :idea: en nie voor een blaag van 5 :no:
Aangezien ut dan nog meer as 10 jaar duurt voordat Niek weet offie een opvolgert gaat hebben, zouwie eik zeker ut bedrijf op peil motte houwe, om strxx blaag überhaupt 'n kans te kúnnen geven :yes:
Kvin tenminste dajje zoiets eik wel aan je kids mot gunnen; zelluf hejje immers de kans ook ooit gehad :idea:

iig succes mejje plannen Niek (y) (y) :yes:
Assik jouw was naaide ik dr anderhalve ton melk uit dees jaar assie -vanzelfsprekend weer- duur wordt.
Kejje mooi je botje van financieren, geen bank nodig en je ken kalm opstarten met een niet te vol botje :idea:
vakantie !! Afbeelding :arrow: Afbeelding
Henk

Beroep: melkvee&akkerbouw
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Arno » 11 maart 2010 15:32

blogfan schreef:vooreerst wil ik niek feliciteren (y) (y)
iedereen heeft het hier over ondernemen en als er dan eens iemand het lef heeft een gedurfde keuze te maken dan moet hij zich overal voor verantwoorden
Dat is nergens voor nodig niek heeft zijn keuze gemaakt en kan zo verder en gun hem nu vooral rust want zo' n omgooi van zijn bedrijf moet in rust kunnen gebeuren

:lol: :lol: :lol: Whaaaaa :?: :shock: tis echt niezzo dawwe bij m op de stoep staan te skreeuwen hoor :roll: :?
:D :dotje poeperen : :D :yes:
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor Henk V » 11 maart 2010 16:14

Idd, ieder mag rustig zeggen wattie wil en niek hoeft zich nix te verantwoorden. Hij moet mooi doen wattie zelf wil en dat zal ie ok wel doen denk ik :yes:
Hot
Henk V

Beroep: Bandekeiler
Interesses: Uiers

Berichtdoor maistro » 11 maart 2010 18:38

Crisis of geen crisis de verkoop in robots
gaat gewoon door :yes:

Alleen de plannen worden groter ,
was het eerst 1 of 2 robots

anno 2010 is het vaak 2 of 3-4
maistro