phpBB3 StylesPlantillas Web

Droge koeien op zand

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Droge koeien op zand

Berichtdoor MarcB » 05 aug 2007 23:06

hierbij wil ik jullie mening vragen over een ideetje. Ik heb al enkele jaren mijn droge koeien in een grote strobox en sinds kort in 2 groepen. Alleen als ik nu de prijzen hoor van het stro (80-100 euro) thuisgebracht. Ga ik aan het denken aan alternatieven. Wij boeren hier op droge zand grond, dus ik dacht ik laat een bult geel zand(zavel) boven zetten en ga dat gebruiken in voor mijn drogekoeien in plaats van stro. Kan dit :?: Zijn er andere alternatieven :?:
MarcB

Beroep: melkveehouder
Interesses: economie en alles wat er bij komt kijken

Berichtdoor ngrootoonk » 07 aug 2007 11:56

Alle droge koeien lopen op stro of alleen de close-up koeien :?: Denk dat zand heel goed mogelijk is ,alleen bij een grote groep op zand is de mest een klein probleem.. :( Wat ik wel een nadeel vindt is afkalvende koeien op zand, want de kalveren zijn smerig en krijgen bij de geboorte zand binnen...
ngrootoonk

Beroep: Student
Interesses: Melkveehouderij

Berichtdoor pieterv » 07 aug 2007 12:15

En dat de kalfjes die geboren worden op 't zand heel vlug afkoelen! :idea:
In de modder lag een zwijn, het stonk, was vuil en vies, maar zei: 'Mag ik gelukkig zijn'? Dan is het dàt wat ik verkies!
pieterv

Beroep: veehouder
Interesses: alles met landbouw en koeien en varkens

Berichtdoor Schoonvelde » 07 aug 2007 13:11

Wij hebben zelf de close up en de zorgkoeien al jaren op stro (hok voor 15 koeien). Onlangs hebben na het leegslopen van het oude achterhuis de vreet en drinkplaats op roosters. Dit is een super actie geweest ben ik achter, ik denk dat we wel tot 70% minder stro nodig zijn. In het verleden moesten we dagelijks strooien om vooral de vreetplek droog te houden. Nu kunnen we toe met 2 keer in de week en dan is het nog behoorlijk schoon. Scheelt naast geld ook een flink pak werk.
Daarnaast hebben we 2 hokken volledig op stro, een voor koeien die tijdelijk echt op stro moeten en een voor risico koeien voor melkziekte zodat ze niet op de rooster kunnen uitglijden.
Het voordeel is nu ook dat je de koeien sneller op het stro doet als het nodig is.
Dus misschien is het een idee om de vreet en drinkplek te onderkelderen. Lopen ze ook nog een beetje op het beton, zodat de klauwen hieraan gewend blijven.
Schoonvelde

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Brede interesse

Berichtdoor pieterv » 07 aug 2007 13:56

De far-offgroep zit bij mij gewoon in de stal met ligboxen en op roosters.
De close-upgroep ook. Die kunnen overdag binnen en buiten in een klein weide vooraan op 't bedrijf en dicht tegen het huis. Van daaruit kan ik alles zien. Dus meestal kalven de koeien daar buiten in die weide. Wanneer ze 's avonds binnen komen dan worden de koeien of vaarzen die het meest klaar zijn om te kalven in de strobox gestoken en daar blijven ze tot 's morgens. Als ze gekalfd zijn blijven ze dan de rest van de dag binnen bij het kalf in de strobox en zijn ze niet gekalfd; dan gaan ze terug buiten.
In de modder lag een zwijn, het stonk, was vuil en vies, maar zei: 'Mag ik gelukkig zijn'? Dan is het dàt wat ik verkies!
pieterv

Beroep: veehouder
Interesses: alles met landbouw en koeien en varkens

Berichtdoor Arno » 07 aug 2007 15:42

Koeien alleen op zand valt niet mee ,we hebben dit meerdere keren geprobeerd maar de toplaag word snel vies en nat.
Nu doen we wat zand onder in en dan wat zaagsel of stro bovenop ,goed voor de grip en blijft beter droog.
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor willemk » 07 aug 2007 16:20

Zet meteen alle koeien in de zandbak. Koeien kalven ook goed als er zand in de boxen ligt. Hebben veel minder problemen met opstaan.
Als het niet gaat zoals het mot dan mot het maar zoals het gaat.
willemk

Beroep: veehouder, mannetje van alles
Interesses: van alles

Re: Droge koeien op zand

Berichtdoor freek essink » 12 maart 2010 15:48

Ik ga een buitenhok maken voor de close-up groep met inloop naar binnen naar het strohok. Het buiten hok wordt ruim 100 vierkante meter groot. Ik ga 60 cm uitgraven op afschot, dan komt er folie in met daar op drainageleidingen die uitkomen in een opvangtank, daar overheen komt een laag grof grind. Met een dompelpomp moet de dunne fractie dan in de mestkelder worden gepompt. De bovendste laag ga ik proberen met houtsnippers. Regelmatig los trekken van de snippers moet voor compostering zorgen. Je ziet in Ierland ook wel dergelijke systemen, ik neem de proef op de som en wie weet wordt het wat. Het moet in ieder geval low budget worden, dus ook geen dure hekken maar staalkabels als afscheiding, zo kan ik er van alle kanten bij om de bovendste laag te vervangen. Mocht het niet lukken dan kost het in ieder geval de kop niet.
freek essink

Berichtdoor guus j » 12 maart 2010 17:19

goed idee freek :yes:

maar is je strohok zo klein? anders liet ik ze daar lekker rondhuppelen
guus j

Beroep: melkveehouder in spé
Interesses: melkkoeien voeding fokkerij

Berichtdoor Sander » 12 maart 2010 21:50

hier komen straks de droge koeien in oude stal met een uitloop naar buiten, das een zandbak. 18*30 meter.
als ze beginnen te uieren doek ze in strohok met daarvoor roosters waarop ze staan tijdens het vreten. afkalven gebeurt dan in strohok met als bodem zand.
WAARSCHUWING: Welstandscommissie Drents Plateau brengt uw gezondheid ernstige schade toe
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor Henk » 13 maart 2010 14:04

Sander schreef:hier komen straks de droge koeien in oude stal met een uitloop naar buiten, das een zandbak. 18*30 meter.
als ze beginnen te uieren doek ze in strohok met daarvoor roosters waarop ze staan tijdens het vreten. afkalven gebeurt dan in strohok met als bodem zand.

Wrom geef je de droge koeien niet gewoonuitloop op een stukkie wei Sander :?: Kunnen ze mooi blijven lopen tm het afkalven.
vakantie !! Afbeelding :arrow: Afbeelding
Henk

Beroep: melkvee&akkerbouw
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Sander » 14 maart 2010 12:53

grond kost hier geld. nu maken we onrendabel stukkie rendabel en de rest van de grond gewoon volop produceren. koeien die weiden motten ook wat te vreten hebben over het algemeen..... 8)
WAARSCHUWING: Welstandscommissie Drents Plateau brengt uw gezondheid ernstige schade toe
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor koeienkweker » 16 maart 2010 11:14

Hoe zijn jullie ervaringen met zand als ondergrond met evt. daarop stro??
wordt de ondergrond niet te drassig door de mest/urine?

Ik wil twee grote strohokken gaan maken voor de afkalfkoeien.
één hok voor de koeien die moeten kalven binnen een dag of 10 en het andere hok voor evt. na het kalven mocht het nodig zijn.
Beiden hokken zijn 100 m2 groot, achter voerhek ligt rooster.
Ik tweifel nu dus nog of ik een verdiepte ''potstal'' maak met een betonnen dichte vloer erin of gewoon zand..
Ben benieuwd naar jullie ervaringen..
koeienkweker

Berichtdoor Erik S. » 16 maart 2010 12:28

Fam. Schepers?! Boer die vorig jaar de CRV duurzaamheidstrofee had gewonnen had destijds ook in de stal een grote zandbak.
was inmiddels weg, werkte perfect alleen je moet goed nadenken over wie de stront gaat scheppen en waar de urine blijft (n)

hier heeft far-off gewoon ligboxen
close-up ligboxen en krijg straks een klein weidje vlakbij de stal en huis waar we vaak langskomen en een groot strohok met stroroosters waar koeien vlak voor afkalven in kunnen maar eventueel ook langer voor afkalven
Erik S.

Beroep: Student/Weekendboer

Keer terug naar Koe en stal