IBR uitroeien

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Re: IBR uitroeien

Berichtdoor koein » za jun 19, 2010 17:35

Bij ons in de stal is IBR nog altijd sluimerend aanwezig.. Komt nou niet bepaald ten goede van de vruchtbaarheid en algehele diergezondheid, dus nu maar besloten om te gaan enten.
Wie heeft er ervaring met IBR enten de laatste tijd? Wat is aan te raden, dode of levende entstof?
koein

Beroep: melkveehouder
Interesses: Koein,fokkerij,voeding,voetbal

Berichtdoor siegfried » zo jun 20, 2010 09:58

koein schreef:Bij ons in de stal is IBR nog altijd sluimerend aanwezig.. Komt nou niet bepaald ten goede van de vruchtbaarheid en algehele diergezondheid, dus nu maar besloten om te gaan enten.
Wie heeft er ervaring met IBR enten de laatste tijd? Wat is aan te raden, dode of levende entstof?

Ent nu al drie jaar met IBR marker live van intervet,levend vaccin dus,geen koe meer gehad met IBR sedertdien.
siegfried

Beroep: melkvee handel
Interesses: zeer veel

Berichtdoor koein » zo jun 20, 2010 18:01

Oke, en hoe is de reactie van de koeien op de entstof? Last van verwerpers of dergelijks gehad?
koein

Beroep: melkveehouder
Interesses: Koein,fokkerij,voeding,voetbal

Berichtdoor siegfried » zo jun 20, 2010 18:17

koein schreef:Oke, en hoe is de reactie van de koeien op de entstof? Last van verwerpers of dergelijks gehad?

Nee geen nadelen van ondervonden :no:
siegfried

Beroep: melkvee handel
Interesses: zeer veel

Berichtdoor harm » di sep 07, 2010 16:11

Lees net dat men in België een verplicht IBR programma opzetten. Wordt het voor ons niet tijd dat we als Nederland hier ook weer aan gaan werken? Het gaat er nu op neer komen dat als we naar Belgie exporteren ook een quarantaire van 30 dagen aan zal komen net als bij Duitsland nu het geval is. Of is het gewoon verstandiger om 40% van de koeien te insimineren met Belgisch blauw zodat er geen export meer noodzakelijk is? In nederland wil de overheid niet meer financieren maar volgens mij ligt hier een taak voor de Nmv en de Lto en we hebben volgens mij ook nog een diergezondheidsfonds wat nu maar opgemaakt wordt door projecten als UGCN.
harm

Beroep: zzp'r

Berichtdoor gerard s » di sep 07, 2010 19:10

Harm , van mij mag het
gerard s

Berichtdoor Erik S. » di sep 07, 2010 19:18

harm schreef:Lees net dat men in België een verplicht IBR programma opzetten. .

Een verplicht programma valt daar ook verplicht enten onder :?:
Heb je link naar waar je dat las??

verplicht enten gaat dr niet in bij mij :no: (n)
Erik S.

Beroep: Boer en Boerenverstand

Berichtdoor Henk » di sep 07, 2010 19:30

Hier ook niet enten :twisted: ...al zat ellende van gehad... :x
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Koeienboer Jannes » di sep 07, 2010 21:36

Erik S. schreef:
harm schreef:Lees net dat men in België een verplicht IBR programma opzetten. .

Een verplicht programma valt daar ook verplicht enten onder :?:
Heb je link naar waar je dat las??

verplicht enten gaat dr niet in bij mij :no: (n)

http://www.veeteeltvlees.nl/nieuws/gezondheid/2010/gratis-studie-avonden-verplichte-ibr-bestrijding
Koeienboer Jannes

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Koeien, en Bonte Paarden (zie www.koeienboerjannes.tk en www.stable-rubywhite.nl )

Berichtdoor dieterv » zo okt 17, 2010 21:48

harm schreef:Lees net dat men in België een verplicht IBR programma opzetten. Wordt het voor ons niet tijd dat we als Nederland hier ook weer aan gaan werken? Het gaat er nu op neer komen dat als we naar Belgie exporteren ook een quarantaire van 30 dagen aan zal komen net als bij Duitsland nu het geval is. Of is het gewoon verstandiger om 40% van de koeien te insimineren met Belgisch blauw zodat er geen export meer noodzakelijk is? In nederland wil de overheid niet meer financieren maar volgens mij ligt hier een taak voor de Nmv en de Lto en we hebben volgens mij ook nog een diergezondheidsfonds wat nu maar opgemaakt wordt door projecten als UGCN.

Naar aanleiding van het verplichte IBR-programma maar eens een steekproef op 20 runderen gedaan.
Blijken allemaal IBR-negatief, 1tje was licht positief voor BVD.
Binnenkort gaan we al onze koeien testen, dan hoeven we mss niet te enten om aan het programma te voldoen :wink: .
http://www.crossbreeding.be blijft in ontwikkeling
dieterv

Beroep: boer
Interesses: fokkerij

Berichtdoor melker » ma okt 18, 2010 20:57

Verplicht IBR bestrijden? Ja natuurlijk, dan ook direct BVD er bij, celgetal naar 150 ook direct maar, ruimt allemaal lekker op. En hoe zo export? Alle jongvee is nodig om veestapel op peil te houden, deense toestanden zeer jonge melkkoeien en meer dan 30% vervanging (n)
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor dieterv » ma dec 06, 2010 18:39

dieterv schreef:
harm schreef:Lees net dat men in België een verplicht IBR programma opzetten. Wordt het voor ons niet tijd dat we als Nederland hier ook weer aan gaan werken? Het gaat er nu op neer komen dat als we naar Belgie exporteren ook een quarantaire van 30 dagen aan zal komen net als bij Duitsland nu het geval is. Of is het gewoon verstandiger om 40% van de koeien te insimineren met Belgisch blauw zodat er geen export meer noodzakelijk is? In nederland wil de overheid niet meer financieren maar volgens mij ligt hier een taak voor de Nmv en de Lto en we hebben volgens mij ook nog een diergezondheidsfonds wat nu maar opgemaakt wordt door projecten als UGCN.

Naar aanleiding van het verplichte IBR-programma maar eens een steekproef op 20 runderen gedaan.
Blijken allemaal IBR-negatief, 1tje was licht positief voor BVD.
Binnenkort gaan we al onze koeien testen, dan hoeven we mss niet te enten om aan het programma te voldoen :wink: .

Na staalname van al onze runderen zijn er slechts 4 van de 137 positief bevonden, tzijn alle 4 melkkoeien die al meer dan 3 lactaties hebben en afkomstig zijn uit Nederland.1tje stond al op de afvoerlijst, valt best mee dus :), .
Tot aan de volgende staalname(over 6 maanden) gaan we ze nog houden, daarna doen we ze weg. Als dan alles negatief is zijn we vrij en hoeven we nrml nooit meer voor IBR te enten.
dieterv

Berichtdoor Johannes » ma dec 06, 2010 18:48

dieterv schreef:.... en afkomstig zijn uit Nederland.

:mrgreen:
Ik weet dat ik niets weet.
Johannes

Beroep: Manusje van alles
Interesses: kruisen, gezondheid, grasland

Berichtdoor dieterv » ma dec 06, 2010 18:59

Johannes schreef:
dieterv schreef:.... en afkomstig zijn uit Nederland.

:mrgreen:

:lol: kan ook wel toeval zijn, heb zo net eens gekeken en we hebben nog altijd vrij veel ingekocht spul bij de melkkoeien lopen, de veearts en wij had daardoor niet gehoopt dat er zo weinig positieve gevallen gingen zijn.
Momenteel lopen er nog 5 Duitse en 8 Nederlandse melkkoeien. 4 van die Nederlandse blijken dus IBR-positief.
dieterv

Berichtdoor Johannes » ma dec 06, 2010 19:36

Nou, in een ander topic ging het er toevallig net over :wink: Maar je levert het (levende) bewijs :!:
Ik weet dat ik niets weet.
Johannes

Beroep: Manusje van alles
Interesses: kruisen, gezondheid, grasland

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en gezondheid