Activiteitsmeting Pootband of Halsband

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Re: Activiteitsmeting Pootband of Halsband

Berichtdoor Harm59 » ma jan 02, 2012 21:32

Erik S. schreef:
Henk schreef:
auke schreef:als ik zie wat voor een gedoe het is om een halsband die 5 jaar om de hals van een koe heeft gezeten los te maken , dan is een die om de poot zit nog veel veel gedoe. dus zou ik voor de halsband gaan

:yes: en daarom heb ik niks meer, geen halsbanden, geen pootbanden en dat werkt prima met 80-90 koetjes want ik ken ze inmiddels allemaal weer :D :yes:

Heb jij tijdje terug niet lopen verkondigen dat die nummertjes aan de poten allemaal drama is en je nu dus nood gedwongen maar weer alle koeien hebt leren kennen :P

Wat ping zegt, mes dr door heen en nieuw bandje om, geen geklooi met afhalen :no:

Tis alleen dat wij thuis ook nog met halsbanden werken voor de nummers omdat we oornummers maar lastig te lezen vinden :oops:

volgens mij is een bril goeiekoper :mrgreen:
Harm59

Beroep: zo veel mogelijk
Interesses: andere bedrijfssystemen

Berichtdoor boerevoer » ma jan 02, 2012 22:28

Guus J schreef:delaval is toch 't zelfde systeem als heattime?

hoe zit dat trouwens bij de lely? die hebben tcoh ook een activiteits meting via de pootband?

lely hun halsband is deze van haettime en hun pootversie is deze van nedap.

bij die van nedap zijn de bandjes niet herbruikbaar, dus kun je ze zo met de snoeischaar doorknippen :yes:
boerevoer

Berichtdoor Westra » ma jan 02, 2012 23:25

Hier wordt heattime verkocht door de fokkerij organisatie Viking. Deze leveren ze met een halsband met een gesp, dus vrij gemakkelijk af en aan te doen.
Westra

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor Erik S. » di jan 03, 2012 02:21

Harm59 schreef:volgens mij is een bril goeiekoper :mrgreen:

helemaal mee eens, plus halsbanden zonder zender er aan gaan ook sneller gedraaid zitten dus heb je er nog niets aan :roll:
Die halsbanden gaan er allicht nog wel een keer uit hier :roll:
Erik S.

Beroep: Boer en Boerenverstand

Berichtdoor Guus J » di jan 03, 2012 08:17

boerevoer schreef:

hoe zit dat trouwens bij de lely? die hebben tcoh ook een activiteits meting via de pootband?

bij die van nedap zijn de bandjes niet herbruikbaar, dus kun je ze zo met de snoeischaar doorknippen :yes:

oké, nuttige informatie (y)

dus het systeem lees je op een zelfde manier uit als dat van heattime? en is dus ook net zo betrouwbaar?
Guus J
Moderator

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Ondernemen, voeding en fokkerij

Berichtdoor boerevoer » di jan 03, 2012 10:07

Guus J schreef:
boerevoer schreef:

oké, nuttige informatie (y)

dus het systeem lees je op een zelfde manier uit als dat van heattime? en is dus ook net zo betrouwbaar?

denk wel niet dat de software net zelfde is, weet het eigenlijk niet.
maar het is wel dezelfde zender, dus deze is even betrouwbaar
boerevoer

Berichtdoor auke » di jan 31, 2012 23:24

vorige week donderdag even naar Harmelen gebeld en een F en A sessie gegeven aan degene die de foon opnam. Boodschap kwam wel door, andere dag teruggebeld voor het het maken van een afspraak om de boel te installeren.

ga met 10 sensoren van start
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor wimtek » wo feb 01, 2012 02:06

(y) (y) gaat je zeker goed bevallen, we werken hier nu 1.5 jaar met heattime,halsband voor alle koeien en jv krijgt hem vanaf 1.1 jr om tot drachtig getest. werkt perfect,had mischien met minder halsbanden gekund,maar omdat de nummers er ook aanzitten wordt dat een k@#$te werk iedere keer, en ik ben nogal makkelijk aangelegd :oops:
wimtek

Beroep: dairy
Interesses: 3 vrouwen en 2 wielen

Berichtdoor Vie » wo feb 01, 2012 02:47

Wat waren je getallen, en wat zijn ze nu na 1.5 jaar heattime :?: En hoe lang duurt het voordat het terugverdient is :?:
Vie

Berichtdoor wimtek » wo feb 01, 2012 03:11

laatste 12 mnd 60% heatrate en 23% pregrate, slechte zomer gehad door voerproblemen. laatste 3 mnd op 68 en 34 gem. voor heattime op 45 en 18. ik loop hier als enigste in de stal, dus miste nogal veel koeien. terugverdientijd is lastig, puur op tkt zal het ongeveer 3 jaar zijn, maar hangt ook af van productie stijging door lagere DIM en lagere alva. DIM is nu gem 30 dgn lager en produktie ongeveer 2 l /dag hoger
wimtek

Berichtdoor Vie » wo feb 01, 2012 05:29

(y)

Hoeveel % van je koei behandel je nog met hormonen met heattime, is dat sterk verminderd, of is het nog steeds een heel beetje :?: Wat vruchtbaarheidskengetallen aan gaat ben ik over ons bedrijf redelijk tevreden en vind ik heattime oid niet zo nodig maar dr gaan best wel wat hormoontjes :oops: door op jaarbasis wat van mij wel minder mocht weze, en met heattime zou je toch wel een heel beetje extra tochten op moeten sporen van koei die het niet goed laten zien :?:
Vie

Berichtdoor wimtek » wo feb 01, 2012 19:28

puur voor hormoonbesparing kan heatime niet uit,we hoeven hier voor de eerste ins. bijna niets meer te spuiten, maar vooral open koeien met de pregcheck worden nog veel ge ovsync. denk dat hormonen met 40% is verminderd. 1e ins heeft wel een lager pregrate dan latere ins. mischien dat door de hormonen de rate beter wordt?
wimtek

Berichtdoor Corjan » wo feb 01, 2012 20:36

Heat time werrukt goed :yes: (y) (y) Maar na een jaar of 6-7 wordt de btrouwbaarheid hard minder wat ze mij vertellen :? Volgens mij heeft Deef de zooi ook al an de kant gegooid :?
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor koerkamp » wo feb 01, 2012 21:18

Corjan schreef:Heat time werrukt goed :yes: (y) (y) Maar na een jaar of 6-7 wordt de btrouwbaarheid hard minder wat ze mij vertellen :? Volgens mij heeft Deef de zooi ook al an de kant gegooid :?

Wat mij vertelt was is dat die accu die er in zit binnen 10 jaar leeg is en dat de activiteitsmeting niet meer werkt? allen de koeherkenning werkt dan nog. Er kwamen waarschijnlijk ook mogelijkheden dat die dingen draadloos konden worden opgeladen ofzoiets.
koerkamp

Interesses: Economie, koeien, gewasmanagement, buitenland

Berichtdoor wimtek » wo feb 01, 2012 21:50

Corjan schreef:Heat time werrukt goed :yes: (y) (y) Maar na een jaar of 6-7 wordt de btrouwbaarheid hard minder wat ze mij vertellen :? Volgens mij heeft Deef de zooi ook al an de kant gegooid :?

gencor zei hier direct dat de accu ong. 7 jaar meegaat, ga ervanuit dat er dan nieuwe transponders moeten komen (n) hoop dat het langer duurt, of dat ze ze kunnen opladen, anders gewoon even slikken en dokken,scheelt mij te veel om het uit te zetten (y)
wimtek

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en stal