salmonella

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

salmonella

Berichtdoor miss boerin » vr aug 19, 2011 18:21

Hallo,

Vorig jaar 2 dieren geruimd voor salmonella, die gunstig uit bloedonderzoek en mestonderzoek waren. Dieren die alleen gunstig op bloedonderzoek waren en goed uit mestonderzoek hebben we laten laten lopen. Vervolgens goede tankuitslag, maar laatste uitslag op salmonella was weer niet goed. Nu weer ronde bloedonderzoek/melkonderzoek gedaan. Daaruit volgen 10 dieren die vorige keer positief op bloed/melk waren, negatief in mest, maar nu weer positief in melk/bloed. Daarnaast nog zo'n 10 dieren die vorige keer goed in bloed/melk waren en nu niet goed. Zijn deze 2keer positieve dieren nu allen latente dragers? Overigens zijn er ook dieren die vorige keer positief waren in melk/bloed en nu goed. Weer mestonderzoek doen? Wie heeft hier ervaring mee? Zo blijf je aan het koeien ruimen.
Graag horen we ervaringen van andere bedrijven die ook worstelen met salmonella en het proberen aan te pakken.
miss boerin

Re: salmonella

Berichtdoor john verhaar » za aug 20, 2011 01:28

:shock: waarom koeien ruimen voor salmonella :?: en wat is dat voor salmonella :?:
Vroeger had ik een hekel aan werken,maar nu kan ik er uren naar kijken
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor Henk » za aug 20, 2011 09:36

Zijn die koeien ziek :?: of merk je dr weinig aan :?:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor miss boerin » za aug 20, 2011 11:48

Paar jaar geleden hadden we achteraf veel last van salmonella, waarbij ook veel koeien dood zijn gegaan. Tenminste we denken dat dat oorzaak was (veel koeien ineens dun op mest en paar dagen later dood). Ook veel diarree onder kalfjes. Gedurende enkele jaren was weerstand koppel erg laag en kregen we van alles binnen volgens mij (ook blauwtong, BVD).
Maar nu lijkt de koppel gezond en merken we weinig van salmonella. Alleen die tankuitslagen zijn niet goed.
De twee afgevoerde koeien vorig jaar, 1 was beste koe en die andere was inderdaad kwakkelkoe die toch weg moest.

Koeien die nu voor tweede keer positief zijn in bloed, zitten enkele beste vaarzen tussen. Kan zijn dat ze voor 2e keer salmonella hebben zonder drager te zijn, maar kunnen ook latente dragers zijn.
Je zou toch verwachten dat dragers de juist mindere beesten zijn, toch?
We weten er nogte weinig van af, vandaar dat we graag wat ervaringen willen horen.
miss boerin

Berichtdoor Robert » za aug 20, 2011 12:09

Met de bloedtest meet je de antistoffen tegen Salmonella.
Als je een grote uitbraak hebt gehad dan kunnen die antistoffen lang aanwezig blijven.

Er zijn koeien die de Salmonella (Dublin en typhimurium) bij zich houden zonder dat ze ziek worden.
Zover ik weet is het dan raadzaam de mestonderzoek van bloed positieve dieren uit te voeren.
Mochten er meer dieren zijn die bloedpositief getest zijn dan kan er ook gekeken worden met een mestput onderzoek.

Met Salmonella bestrijding gaat het erom om de infectiedruk naar beneden te krijgen. Daarom ruim je dieren op.
Dat is lastig want Salmonella's zitten overal. En dublin en typhimurium, steken vaak de kop als er ook andere zieken actief zijn op het bedrijf of in extreme omstandigheden.
Mocht een latente drager iets overkomen en de Salmonella grijpt de kans om zich dan in heftige mate te verspreiden kan dan er een nieuwe infectie komen op het bedrijf.

Een goede controle groep zijn het jongvee. Als die vrij zijn van Salmonella dat is de bacterie veelal niet erg actief.
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor boer pieter » za aug 20, 2011 13:11

twee jaar geleden ook typhimorium gehad ons bedrijf ging gelijk op slot kon geen kalf mer kwijt na 12 week ben je weer vrij als er geen dood gaan nu enten we de droge koeien en is het probleem weg Laatste tank monster was o (y)
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor miss boerin » za aug 20, 2011 13:38

Helaas jongvee ook weer nieuwe gevallen salmonella.
Vorige keer ook mestonderzoek gedaan met alle bloed positieve dieren.
Nu zijn sommige dieren 2 keer bloed positief. Beste is denk ik om nu weer mestonderzoek te doen en kijken hoeveel actieve dragers we nu hebben. We hadden dus alle actieve dragers (2) al geruimd, maar blijkbaar nog latente dragers aanwezig.

Enten.... kan dat??
miss boerin

Berichtdoor john verhaar » za aug 20, 2011 13:43

Welke Salmonella hebben we het over :?:
john verhaar

Berichtdoor miss boerin » za aug 20, 2011 13:59

UIt mestonderzoek vorig jaar, bleken 2 koeien drager van salmonella dublin.
Wat is verschil tussen de 2 varianten?
miss boerin

Berichtdoor hanskoeienliefhebber » za aug 20, 2011 14:21

miss boerin schreef:Helaas jongvee ook weer nieuwe gevallen salmonella.
Vorige keer ook mestonderzoek gedaan met alle bloed positieve dieren.
Nu zijn sommige dieren 2 keer bloed positief. Beste is denk ik om nu weer mestonderzoek te doen en kijken hoeveel actieve dragers we nu hebben. We hadden dus alle actieve dragers (2) al geruimd, maar blijkbaar nog latente dragers aanwezig.

Enten.... kan dat??

Enten kan hier in UK wel, werkt goed. Weet niet of dit in Nederland inmiddels op de markt is, Bovivac S van Intervet.
A woman needs a man like a fish needs a bicycle
hanskoeienliefhebber

Beroep: Dierenarts
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Robert » za aug 20, 2011 14:30

op Fidin gekeken en in NL is dat middel niet beschikbaar
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor miss boerin » za aug 20, 2011 14:37

hhmmmm, dus enten kan niet in nederland.
Jammer, dus ruimen.... alleen actieve dragers of ook latente dragers?
miss boerin

Berichtdoor john verhaar » za aug 20, 2011 23:07

miss boerin schreef:UIt mestonderzoek vorig jaar, bleken 2 koeien drager van salmonella dublin.
Wat is verschil tussen de 2 varianten?

Dublin is wel een rotzak :evil: maar als ik het goed heb zijn er wel 400 verschillende salmonella's
Hier ook enten nadat er in okt. '03 97 koeien hun kalf er uit werkte in 1 weekend en het een jaar duurde voordat we wisten wat het was :evil: Salmonella Munster :!: allemaal koeien tussen 7 en 9 maanden dracht (n)
john verhaar

Berichtdoor hanskoeienliefhebber » zo aug 21, 2011 11:18

Waarom duurde dat een jaar John, Samonella kweekt goed. Ken Munster niet. Zitten inderdaad rotzakken tussen.
A woman needs a man like a fish needs a bicycle
hanskoeienliefhebber

Beroep: Dierenarts
Interesses: fokkerij

Berichtdoor JA » ma aug 06, 2012 22:08

Hoorde vandaag dat boeren die herhaaldelijk in de tank positief op salmonella antistoffen testen de koeien individueel testten om de dragers eruit te kunnen gooien...
Wat ik me afvroeg was of dit zin heeft en of je er idd op deze manier afkomt... Dacht namelijk dat de besmetting van salmonella moeilijk is tegen te houden als de koein buiten oppervlaktewater nuttigen en bv je voer ook nog vol met vogels zit :?:
No budget like a low budget
JA

Beroep: koeienmelker
Interesses: Jerseys, buitenland

Volgende

Keer terug naar Koe en gezondheid