beregening

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met mechanisatie.

Moderator: Moderators

Re: beregening

Berichtdoor Henk » zo nov 28, 2010 13:50

En die 15 km leiding koste nxx zeker... :wink:
Het systeem klinkt mooi en vooral, handig :yes:
Maar er staat dus altijd druk op die leiding :?: Er beregenen meer boeren van die pijp dus hoe koppel je dan je slangen aan :?:
Of hedde gullie diverse secties diejje kan afsluiten of zo :?:
En onderhoud :?: Binnen de coop of ieder zijn deel :?: In de winter alles winterklaar hebben en afgetapt :?:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor wil » zo nov 28, 2010 16:20

wij hebben hier denk ik 6 km leiding in de grond met hydranten waar je de haspel op kunt aan kopelen
en een pomp op stroom die je op afstand kunt bedienen wat we precies kweit zijn weet ik niet zit geen aparte teller op voor stroom gebruik
afgelopen jkaar met 1 haspel ruim 12 weken beregend
ondehoud aan systeem 2 x een 6 uur voor opstart en afsluiten van het sisteem
dit jaar geen kosten aan gehad
wil

Beroep: hobby boer
Interesses: natuur

Berichtdoor Maaslander » vr dec 03, 2010 20:22

Hé Henk wat die 15km leiding kost heb ik geen idee van ze
das van voor mijn tijd. Denk dat ze indertijd zich moesten inkopen en achteraf van de overheid een hele hoop steun hebben gekregen omdat t toch vrij uniek is en een meerwaarde geeft voor de hele land en tuinbouw hier.
Het is eigenlijk hetzelfde systeem als de gewone waterleiding en ik denk dat er ongeveer iedere 500m een putje is waar je een standpijp kunt aansluiten.
Als je dan met die klotestukjes zit van 20 are ofzo dan is het idd niet echt mogelijk om te beregenen
maar die klotestukjes zijn in principe niet interessant om te beregenen, kan je beter de grote blokken tegoei nathouden
Er staat idd altijd druk op die leidingen ook ´s winters. Ze proberen die druk constant te houden door meerdere pompen in te zetten als de vraag groot is. Dus het probleem wat zich voordoet is dat als je nog maar met 10 boeren aan het beregenen bent de druk eigenlijk lager is dan als iedereen aan het beregenen is want dan worden alle pompen ingezet.
Ik vind het alleszins heel erg handig!
Onderhoud van de pompen enzo worden idd door de coop gedaan, de leidingen wordt eigenlijk praktisch geen onderhoud gedaan,
maar als je het koppelstukje kapotrijdt ofzo moet je het zelf gewoon even vervangen.
Werkt goed hier, en als je problemen hebt zijn er hier genoeg helpende boerenhanden zodat het probleem vrij snel is opgelost, want uiteindelijk heeft iedereen baat bij deze goede werking van dat hele spul
Maaslander

Berichtdoor rein » ma jan 28, 2013 23:29

zijn er ervaringen met irrimec haspels
want ik ben ermee bezig om wat te vervangen en de plaatselijke sluetelaar die ook na 18.00uur werkt als t nodig is die verkoopt deze
rein

Beroep: boer

Berichtdoor rein » ma jul 08, 2013 22:57

ik heb er twee irrimec haspels gekocht en ze draaien
ze voldoen goed
rein

Beroep: boer

Berichtdoor john jakobs » ma jul 15, 2013 22:41

een pomp van 15 jaar voor in de put niet van rvs zou dat nog wat wezen,past bij mijn haspel, kompt bij iemand vandaan die grotere haspel en pomp gekocht heeft
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor Henk » di jul 16, 2013 13:25

john jakobs schreef:een pomp van 15 jaar voor in de put niet van rvs zou dat nog wat wezen,past bij mijn haspel, kompt bij iemand vandaan die grotere haspel en pomp gekocht heeft

Niet van rvs :?: Hoe oud is da ding dan :?:

Henk

Berichtdoor john jakobs » di jul 16, 2013 14:45

15 jaar :oops: :oops: :oops: :oops: tja als i van rvs was had ik jullie advies nie nodig dan had ik em al gekocht
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Berichtdoor Henk » di jul 16, 2013 17:11

Ach, met je erwten is het ook goed gekomen John dus zal dit ook wel goed bij je uitpakken :wink:

Henk

Berichtdoor john jakobs » di jul 16, 2013 17:34

:mrgreen: :mrgreen: weet ik ook nie henk , is er uberhoud iemand met een nog werkende onderwaterpomp niet van rvs die ouder is dan 10 jaar
john jakobs

Berichtdoor Marcel V » di jul 16, 2013 20:32

Hier achter de bemester aan ook maar de haspel aangezet. Het ziet er de komende 10 dagen niet naar uit dat er regen komt.

Hier en daar zie ik de mais hier in de buurt al op krullen , hopelijk krijgt die nog een flinke bui water voor hij in de pluim schiet anders word het een moeilijk jaartje :?
als ik het niet meer weet , kun je het altijd nog aan joost vragen
Marcel V

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor Wim R » wo jul 17, 2013 00:12

Marcel V schreef:Hier achter de bemester aan ook maar de haspel aangezet. Het ziet er de komende 10 dagen niet naar uit dat er regen komt.

Hier en daar zie ik de mais hier in de buurt al op krullen , hopelijk krijgt die nog een flinke bui water voor hij in de pluim schiet anders word het een moeilijk jaartje :?

Zag ik vanmiddag ook. Dagje Brabant gehad en op nogal wat plekken droogte plekken in het gras en de bieten al plat. Denk dat alles wat kan beregenen nu aan de gang is. Of het over een tijdje nog zo is nog lang geen spijt dat we dat spul 11 jaar gelee hebben kunnen verkopen voor de bedrjfsverplaatsing. Scheelt en heleboel werk.
Wim R

Beroep: Ex melkveehouder , vanalles wat.

Berichtdoor Hans van Bergen » za jul 20, 2013 11:56

:yes: Moes van de week naar Lely centre ent Westfalia centre beide in Venray. Dan zie je ook tverschil tussen hoge zandgrond, de Peel en rivierklei, Oeffelt. Daaro alles al dor en droog. Overigens niet in de percelen :no: Die zijn allemaal beregend :yes: Hoewel hier ook vollop beregend wordt. Ik heb echter alles gemaaid en wacht rustig af op regen. Kaarsje aangestoken en w88 maar :yes: Kort gras heeft amper h2o nodig :yes:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Hookwood Holsteins » za jul 20, 2013 18:14

Hans van Bergen schreef::yes: Moes van de week naar Lely centre ent Westfalia centre beide in Venray. Dan zie je ook tverschil tussen hoge zandgrond, de Peel en rivierklei, Oeffelt. Daaro alles al dor en droog. Overigens niet in de percelen :no: Die zijn allemaal beregend :yes: Hoewel hier ook vollop beregend wordt. Ik heb echter alles gemaaid en wacht rustig af op regen. Kaarsje aangestoken en w88 maar :yes: Kort gras heeft amper h2o nodig :yes:

Het is onderweg Hans: http://www.weer.nl/wereldweer/actueel-e ... ffelt.html
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Guus J » za jul 20, 2013 19:14

9,5mm.... dan moet je bodem nu toch nog wel erg vochtig zijn :shock: halen we 't hier lang niet mee :no:
Guus J
Moderator

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Ondernemen, voeding en fokkerij

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en mechanisatie