Cysten

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Re: Cysten

Berichtdoor poekske » wo dec 10, 2014 18:46

Sander schreef:
Kees99 schreef:
Sander schreef:juist pieter. heel stoer van henk dat ie niks spuit maar hij stopt de 1 na de ander in afmest hok. ook kruislingen hebben nooit wat, blijkbaar heeft henk allemaal hf op stal want ze hadden fikse pensverzuring, dat hebben crossies toch niet? totaal niet jaloers op zo'n werkwijze.

Dit kan hart aan komen Sander.

hard en slecht voor henks hart :wink: zal wel mee vallen. henk kan wel wat hebben en daar komt bij dat het henks eigen woorden zijn die ik ff heb verzameld tot 1 alinea :wink:

straks heb je hem verjaagd van het forum om koning vtf te kunnen worden :mrgreen:
poekske

Beroep: binnenkort zelfstandig slager
Interesses: vlees melk en machines

Berichtdoor Sander » do dec 11, 2014 00:27

dat hoop ik nooit te worden. hoop wel op antwoord van henk :wink:
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor karst-jan » do dec 11, 2014 09:21

Sander schreef:dat hoop ik nooit te worden. hoop wel op antwoord van henk :wink:

je hebt alleen henk nog voor je hoor :wink:
life is short, do crazy stuff.
viva la weidegang
karst-jan

Interesses: alles met boer

Berichtdoor poekske » do dec 11, 2014 09:41

karst-jan schreef:
Sander schreef:dat hoop ik nooit te worden. hoop wel op antwoord van henk :wink:

je hebt alleen henk nog voor je hoor :wink:

tegen dat hij die ingehaald heeft...
poekske

Beroep: binnenkort zelfstandig slager
Interesses: vlees melk en machines

Berichtdoor Henk » do dec 11, 2014 12:25

Sander schreef:
Kees99 schreef:
Sander schreef:juist pieter. heel stoer van henk dat ie niks spuit maar hij stopt de 1 na de ander in afmest hok. ook kruislingen hebben nooit wat, blijkbaar heeft henk allemaal hf op stal want ze hadden fikse pensverzuring, dat hebben crossies toch niet? totaal niet jaloers op zo'n werkwijze.

Dit kan hart aan komen Sander.

hard en slecht voor henks hart :wink: zal wel mee vallen. henk kan wel wat hebben en daar komt bij dat het henks eigen woorden zijn die ik ff heb verzameld tot 1 alinea :wink:

Mwhoa het werd een zinloze discussie. Sander vroeg zich als eerste af of zukke koeien behandelen wel zinvol was en of je ze niet beter kon cullen. En die vraag heb ik onderbouwd beantwoord :yes: maar helaas valt dat slecht bij sommigen.
Het hele jammere van de discussie vind ik dat er dingen bij verzonnen worden (n)

Aangezien het geheugen van de meesten 8) kort is nog effe de onderbouwing;
- kloten met koeien die vbh problemen hebben is meestal chronisch. Vlgd jaar zit je dr wss weer mee.
- aankloten kost tijd, geld en ergernis :idea:
- stelselmatig deze dieren wieberen geeft een steeds gezondere veestapel is mijn ervaring.
- afgelopen 12 maanden 3 dode kalveren, 1 dode koe en tm maandag j.l. 24 dieren geruimd. Laatste overzicht Medirund een DDD van 0.28. Landelijk gemiddelde is bijna 10 x zo hoog :shock: 1.5 ins./dracht.

Veearts komt 4x per jaar (PBB) verder afgelopen 12 maanden 2x vaker voor bijkomende zaken.

-
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Sander » do dec 11, 2014 12:59

[
Henk schreef:
Sander heeft afgelopen jaar zowat zn halve veestapel verkocht :? dus ik snap zijn commentaar al helemaal niet...

ging mij hier om. wat begrijp je niet aan mijn commentaar
Sander

Berichtdoor Frans V » do dec 11, 2014 13:30

Je had toch vooral verkocht voor het leven? Misschien denkt Henk 45% naar het slachthuis
Don't call it a dream. Call it a plan.
Frans V

Berichtdoor Kees99 » do dec 11, 2014 13:59

Nogmaals Sander :roll:
Kees99

Berichtdoor Sander » do dec 11, 2014 15:01

geen frans geen kees, nee hij heet henk :yes:
Sander

Berichtdoor Henk » do dec 11, 2014 15:45

Sander je had een enorm berg koeien verkocht afgelopen jaar. Aangezien je niet jaloers was op mijn werkwijze (KK) alhoewel je zelf vraagtekens zette bij doorbehandelen :? zou dat betekenen dat jij dus wel houdt van liggen te kutten met je koeien en vanuit dat perspectief snap ik je hoge uitstoot niet.

Iets in die geest of zo dacht ik :yes:

Henk

Berichtdoor Sander » do dec 11, 2014 16:07

korte klap, behandelen, doorbehandelen en afvoer voor leven. zo maar 4 vier verschillende dingen.

wat heeft uitstoot van vee voor leven daar mee te maken? niks. uitstoot van vee voor leven is gewoon omdat je die over hebt. of omdat je wat minder wilt melken.

als je de korte klap niet toepast wil niet zeggen dat het een ziekenhuis op je bedrijf is. hier wordt elke koe in eerste instantie gewoon geholpen, deels uit economie maar soms ook gewoon ethisch. of emotie welke sommigen hier niet meer hebben. meestal werkt de behandeling en soms ook niet. dan kun je beslissen om er nog een schepje bovenop te doen of het beest niet meer behandelen en dan op den duur af te voeren liefst met vlees op de botten, dat laatste heeft vaak mijn voorkeur.

om op het onderwerp terug te komen is het een dier met een geschiedenis van cysteus, dan doe ik max 1 behandeling. werkt dat niet dan maar niet en laat ik het beest gust. afvoer om vruchtbaarheid is mooiste afvoerreden die er is, want zonder problemen melk je het beest vaak af en heb je een mooie slachtkoe.
Sander

Berichtdoor Henk » do dec 11, 2014 16:49

Voordat dingen hier weer een eigen leven gaan leiden; khad het over koeien die om wat voor reden dan ook niet drachtig willen worden. Kheb het idee als je met zukke koeien aan het sleutelen gaat dat je problemen voor de toekomst creëert.
Voor de rest qua gezondheid is het behandelen dwz soms een mastitiskoetje die meestal met mint wordt behandeld, of laatst een nukaatje met een dikke knie met ab behandeld. Had een trap van de koe gekregen.

Wij proberen koeien ook zo dik mogelijk de dam af te krijgen, vandaar een hok om ze af te mesten.
Lukt niet altijd bdw. Afgelopen maandag 3 stuks vertrokken; een moddervette witkop en 2 duitse graftakken.
Ben benieuwd wat ze wegen, alhoewel ze 1 van die duitsers zomaar es zouden kunnen afkeuren :?

Henk

Berichtdoor Sander » do dec 11, 2014 20:17

ben niet jaloers op je werkwijze, is een opmerking gemaakt in een week dat jij wat opmerkelijke uitspraken deed, over die moffen :wink: , in mesthok schoppen, kk, pensverzuring. Bij die optelsom maakte ik de opmerking omdat bepaalde dieren dus lijden onder dat genomen beleid, en daar ben ik niet jaloers op.

je cijfers die je hier verder liet zien, geeft aan dat je dus wat extremen aanhaalde, het wat zwart/wit neerzet terwijl je bedrijf gemiddeld gezien dus prima doet, al zegt 24 dieren afgevoerd mij niks als je het gemiddelde niet weet. ddd boeit me overigens ook helemaal niks.
Sander

Berichtdoor Hindrik » vr dec 12, 2014 00:43

Henk schreef:Voordat dingen hier weer een eigen leven gaan leiden; khad het over koeien die om wat voor reden dan ook niet drachtig willen worden. Kheb het idee als je met zukke koeien aan het sleutelen gaat dat je problemen voor de toekomst creëert.Voor de rest qua gezondheid is het behandelen dwz soms een mastitiskoetje die meestal met mint wordt behandeld, of laatst een nukaatje met een dikke knie met ab behandeld. Had een trap van de koe gekregen.

Wij proberen koeien ook zo dik mogelijk de dam af te krijgen, vandaar een hok om ze af te mesten.
Lukt niet altijd bdw. Afgelopen maandag 3 stuks vertrokken; een moddervette witkop en 2 duitse graftakken.
Ben benieuwd wat ze wegen, alhoewel ze 1 van die duitsers zomaar es zouden kunnen afkeuren :?

Volgens mij valt dat wel mee, maar het zijn niet je koeien om jongvee van aan te houden
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

Berichtdoor Hindrik » vr dec 12, 2014 01:17

Sander schreef:ben niet jaloers op je werkwijze, is een opmerking gemaakt in een week dat jij wat opmerkelijke uitspraken deed, over die moffen :wink: , in mesthok schoppen, kk, pensverzuring. Bij die optelsom maakte ik de opmerking omdat bepaalde dieren dus lijden onder dat genomen beleid, en daar ben ik niet jaloers op.

je cijfers die je hier verder liet zien, geeft aan dat je dus wat extremen aanhaalde, het wat zwart/wit neerzet terwijl je bedrijf gemiddeld gezien dus prima doet, al zegt 24 dieren afgevoerd mij niks als je het gemiddelde niet weet. ddd boeit me overigens ook helemaal niks.

Dat was ook mijn eerste gedachte, 24 van de hoeveel?
Een percentage zou meer zeggen, maar daarnaast maakt ook de reden van afvoer nogal verschil: ziek, zwak en misselijk of overschot aan nieuwe aanwas?
In het eerste geval mss teveel uitval, in het tweede geval teveel jongvee?
Verschilletje lijkt mij, maar als buitenstaander heb ik er natuurlijk geen verstand van, als ik al over verstand zou beschikken, hetgeen wss niet het geval is :lol:
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en gezondheid