aan deel krachtvoer in het rantsoen

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: aan deel krachtvoer in het rantsoen

Berichtdoor poekske » vr dec 18, 2015 21:55

of je eigen voer kv van maken, tarwe dorsen, mais dorsen of mks of hoger afrijden...
poekske

Beroep: binnenkort zelfstandig slager
Interesses: vlees melk en machines

Berichtdoor Petro Pelgrum » vr dec 18, 2015 23:34

Dat heb ik hem ook al proberen duidelijk te maken. :roll:
Petro Pelgrum

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor john verhaar » za dec 19, 2015 01:22

boer pieter schreef:dat is niks voor mij, :no: ik wil graag zelf een beetje boer zijn en wat om prutsen ipv mensen aan de gang houden
maar nu weten we nog niet hoe groot het % kv er in jou randsoen zit het is net of we dat niet mogen weten valt me wel eens vaker op dat veel liter melkers altijd geheimzinnig doen over het aandeel kv in een randsoen of is het misschien toch niet zo intersant

First of all zijn we maar een gemiddeld bedrijf hier kwa productie :oops: een beetje Hf koppel zit hier gauw 36 tot 44 kg uit zijn koeien te trekken meestal wel 3X
Maar zitten nu op gemiddeld op 45% krachtvoer maar nogmaals je heb niks aan dit cijfer het gaat er om wat er aan het eind van de dag overblijft
Maar kan jouw manier van werken best begrijpen :arrow: eerst het eigen voer op en dan gaan wel weer is wat kopen

Hier legt het wat anders,ik hoop dat je dat ook een X gaat in zien :?: plus dat we hier denk ik ook nog wat meer ambitions hebben
Vroeger had ik een hekel aan werken,maar nu kan ik er uren naar kijken
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor Petro Pelgrum » za dec 19, 2015 06:45

In DK komen de 25% de beste bedrijven die het meest per koe overhouden op die 61% ruwvoer
Petro Pelgrum

Berichtdoor Flyinghollander » za dec 19, 2015 09:40

Hoop ruwvoer liggen kost ook hoop liquide geld, waarbij krachtvoer geld "snel" weer terug is.

Kan je iets anders verbouwen op je land?

In Dk ben je verplicht meer eigen land te hebben en als je dan niks anders kan verbouwen "moet" je wel meer ruwvoer door de koeien verwerken.
Flyinghollander

Berichtdoor Petro Pelgrum » za dec 19, 2015 09:42

Flyinghollander schreef:Hoop ruwvoer liggen kost ook hoop liquide geld, waarbij krachtvoer geld "snel" weer terug is.

Kan je iets anders verbouwen op je land?

In Dk ben je verplicht meer eigen land te hebben en als je dan niks anders kan verbouwen "moet" je wel meer ruwvoer door de koeien verwerken.

Rogge ken je bijna overal verbouwen :yes:
Petro Pelgrum

Berichtdoor boer pieter » za dec 19, 2015 11:18

hebben jullie wel eens na gedacht wat dat allemaal kost ,ploegen mestrijden (wat ik niet genoeg heb)zaaien, spuiten, oogsten ,nee jongens dan melk ik liever een paar koeien meer met een wat lagere produktie ,maar misschien ga ik wel wat øko graan verbouwen
ik ben er mee bezig er zit een øko boer bij het land van mijn vrouw als dat door gaat dan ben ik de eerste 5 jaar ingedekt ,het land hier thuis is het meest geschikt voor gras en graan ,mais is het land te nat voor
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Petro Pelgrum » za dec 19, 2015 11:34

Ja daar heb ik over nagedacht Piet.
Als je die grond na 5 jaar terug krijgt is die dan helemaal uitgemergeld of staat er in het contract hoeveel regenwormen er in een spadestik weer afgegeven moeten worden :mrgreen:
Petro Pelgrum

Berichtdoor poekske » za dec 19, 2015 12:04

Wel dat graan pikdorsen, heb je krachtvoer
poekske

Beroep: binnenkort zelfstandig slager
Interesses: vlees melk en machines

Berichtdoor boer pieter » za dec 19, 2015 14:04

dat is vrij simpel petro heb wel vaker land verhuurt ,nu een grond monster en over 5 jaar weer ,maar wil het ook wel aan hem verkopen die øko boeren hebben het best nu ,maar we zullen zien ,maar even terug koment op her % kv in het randsoen ligt dat bij jou ook op 39% dan ben nog steeds wel nieuwschierig wat jij voor je koeien neer legt
boer pieter

Berichtdoor melker » za dec 19, 2015 14:12

Pieter, je maakt denkfout. Veel ruwvoer benut je het best met nog veel meer kv :yes: Doe mee aan de klw en benutting wordt steeds beter, is vooral bij fosfaat in NL heel belangrijk :yes: Extensieve grasbedrijven zijn de pineut met klw, gebruiken veel te veel fosfaat in verhouding tot productie, kan je het best sturen met fosfaatarm energierijk kv.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor MarcB » za dec 19, 2015 14:20

hier zit ik op 39% krachtvoer (soya, raps, sodaryg en bergefat) en 61% ruwvoer (gras 53% en majs 47%) en daarmee produceer ik 31,5kg meetmelk
MarcB

Beroep: melkveehouder
Interesses: economie en alles wat er bij komt kijken

Berichtdoor coen dp » za dec 19, 2015 14:31

melker schreef:Veel ruwvoer benut je het best met nog veel meer kv :yes: Doe mee aan de klw en benutting wordt steeds beter, is vooral bij fosfaat in NL heel belangrijk :yes:

kringloopwijzer is gemaakt voor intensieve boeren :yes: ga je dat kv zelf verbouwen dan valt die benutting van dat kv vies tegen :yes: :idea:
coen dp

Interesses: melkveehouderij

Berichtdoor melker » za dec 19, 2015 14:55

Moet je dus ook niet doen, kopen wat je nodig bent. Extensieve bedijven kunnen beter ruwvoer verkopen en meer kv terug kopen, scoor je zo 10% voordeel mee en ook nog totaal meer melk.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor boer pieter » za dec 19, 2015 15:01

moet je wel iemand hebben die het betalen kan ,dit jaar willen er veel wel kopen maar geen $$$$$$$$$$ dus voeren we het zelf op
boer pieter

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer