Petro Pelgrum schreef:We hebbe een stuk grasland doodgespoten en en bemest met bouwlandinjecteur en daarna 28 cm diep losgetrokken met een vastetand die niet breder is dan 7 cm en geen ganzevoeten eraan en daarna mais gezaaid.
De graszode zie je over een paar weken niet meer terug.
Doordat de graszode bovenop blijft liggen wordt deze veel sneller verteerd dan als je die onderploegt.
Door onderploegen kuil je als het ware het gras in omdat er geen zuurstof bij kan komen en duurt de vertering dus veel langer en de kans is ook groter dat je storende lagen in de grond krijgt.
Petro doe je dit ook zo bij majs na majs, wij hebben het wel eens geprobeerd maar dat jaar habben we ontzettend
veel schimmel in de majs daarom ploegen we nu de mais stoppel altijd onder. Tegenwoordig kun je ook spuiten met
Opera. maar als ik kijk naar het totale kosten plaatje is ploegen met voren pakker, zaaibed maken 1 keer spuiten
en daarna schoffelen/vang gewas zaaien goedkoper, als je dan niet hoeft te spuiten tegen schimmels.
Verder vroeg ik me af of je bij jouw methode niet beter een majsland injekteur kan gebruiken met tanden op 75
cm en de majs in de tandsporen kan zaaien, dit wordt in himmeland gedaan door ekologen zij ploegen wel eerst.