Mycotoxines

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Dit weet ik over mycotoxines:

>
Niks, nooit van gehoord.
13
15%
>
Er rinkelt een belletje
11
12%
>
Mijn voerboer/dierenarts haalde het onderwerp aan.
5
6%
>
Ik heb hierover wel wat meer gelezen/gehoord.
45
51%
>
Ik heb resultaten van mijn voer op MT's
15
17%

Totaal aantal stemmen : 89

Re: Mycotoxines

Berichtdoor kobonde » vr mei 20, 2016 07:07

Petro Pelgrum schreef:We hebbe een stuk grasland doodgespoten en en bemest met bouwlandinjecteur en daarna 28 cm diep losgetrokken met een vastetand die niet breder is dan 7 cm en geen ganzevoeten eraan en daarna mais gezaaid.
De graszode zie je over een paar weken niet meer terug.
Doordat de graszode bovenop blijft liggen wordt deze veel sneller verteerd dan als je die onderploegt.
Door onderploegen kuil je als het ware het gras in omdat er geen zuurstof bij kan komen en duurt de vertering dus veel langer en de kans is ook groter dat je storende lagen in de grond krijgt.

Petro doe je dit ook zo bij majs na majs, wij hebben het wel eens geprobeerd maar dat jaar habben we ontzettend
veel schimmel in de majs daarom ploegen we nu de mais stoppel altijd onder. Tegenwoordig kun je ook spuiten met
Opera. maar als ik kijk naar het totale kosten plaatje is ploegen met voren pakker, zaaibed maken 1 keer spuiten
en daarna schoffelen/vang gewas zaaien goedkoper, als je dan niet hoeft te spuiten tegen schimmels.
Verder vroeg ik me af of je bij jouw methode niet beter een majsland injekteur kan gebruiken met tanden op 75
cm en de majs in de tandsporen kan zaaien, dit wordt in himmeland gedaan door ekologen zij ploegen wel eerst.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor Sander » vr mei 20, 2016 07:41

doodgespoten grasland doen met bouwlandbemester? :? wat is dat dan voor zode? 1 jarig italiaans? :)
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Petro Pelgrum » vr mei 20, 2016 08:15

Sander schreef:doodgespoten grasland doen met bouwlandbemester? :? wat is dat dan voor zode? 1 jarig italiaans? :)

4-5 jaar oud grasland
Petro Pelgrum

Berichtdoor Petro Pelgrum » vr mei 20, 2016 08:17

KOBONDE.Als je Met een bouwlandinjecteur op 28 cm de mest neerlegt komt die mest veel te diep.

Wij moeten ook met ploegen 2-3 keer spuiten om het onkruid weg te houden want we mogen immers geen bodemherbicide gebruiken.

Als we ploegen hebben we ook percelen die zobiezo met Opera gespoten moeten worden dus dan maakt he niet zoveel verschil meer.

Ik denk dat bij een beter bodemleven de mais gezonder wordt en daardoor minder vatbaar is voor schimmels.
Petro Pelgrum

Berichtdoor G.U. » vr mei 20, 2016 08:42

Petro Pelgrum schreef:Ik denk dat bij een beter bodemleven de mais gezonder wordt en daardoor minder vatbaar is voor schimmels.

Ik weet het wel zeker :yes:
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor boer pieter » vr mei 20, 2016 08:48

ik ben er nog niet zo zeker van hier zijn ook veel die het hebben geprobeert niet ploegen ,maar waarom gaan ze dan allemaal weer terug naar ploegen
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Petro Pelgrum » vr mei 20, 2016 09:52

boer pieter schreef:ik ben er nog niet zo zeker van hier zijn ook veel die het hebben geprobeert niet ploegen ,maar waarom gaan ze dan allemaal weer terug naar ploegen

Ze gaan lang allemaal niet terug naar ploegen.
Je moet het wel op de juiste manier doen.
Petro Pelgrum

Berichtdoor Mellek » vr mei 20, 2016 10:33

Hangt ook van grondsoort etc etc af, en als er al 10 jaar maïs staat is het bodemleven toch dood, zet er dan maar gewoon weer gras op, wel bij een goede bodemstructuur inzaaien. Wat bekalken en elk voorjaar wat vaste mest strooien dan is het na een aantal jaren wel terug.
Mellek

Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor Petro Pelgrum » vr mei 20, 2016 11:06

Mellek schreef:Hangt ook van grondsoort etc etc af, en als er al 10 jaar maïs staat is het bodemleven toch dood, zet er dan maar gewoon weer gras op, wel bij een goede bodemstructuur inzaaien. Wat bekalken en elk voorjaar wat vaste mest strooien dan is het na een aantal jaren wel terug.

Bij die veehouder waar ik ben wezen kijken heeft echte zandgrond.
Op een paar percelen is hij 11 jaar geleden begonnen met ploegvrij en daar zat toen 25 cm teeltaarde op en nu hebben we gemeten en dat is nu 35 cm. Ook hier monocultuur van mais.
De grond is mooi poreus en het barst vd wormen.
Hij strooit ook hier elk jaar wat vaste mest op en dat werkt natuurlijk ook positief.
Maar als je weer gaat ploegen snij je alle wormgangen weer over.
Hij gaat nu alleen mais verbouwd en geen gras meer
Petro Pelgrum

Berichtdoor Roderick » vr mei 20, 2016 11:23

Mellek schreef:Hangt ook van grondsoort etc etc af, en als er al 10 jaar maïs staat is het bodemleven toch dood,

Beetje achterhaalde denkwijze :? , er zijn hier mensen die al jaaaaaren mais op mais zetten en halen vergelijkbare opbrengsten als mensen met een intensieven crop rotation.
Andere manier van bewerken en no till of minimum till zijn daar belangrijke factoren in. :yes:
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor Petro Pelgrum » vr mei 20, 2016 12:00

Laat de wormen voor ons werken :yes:
Petro Pelgrum

Berichtdoor kobonde » vr mei 20, 2016 12:24

Petro Pelgrum schreef:KOBONDE.Als je Met een bouwlandinjecteur op 28 cm de mest neerlegt komt die mest veel te diep.

Wij moeten ook met ploegen 2-3 keer spuiten om het onkruid weg te houden want we mogen immers geen bodemherbicide gebruiken.

Als we ploegen hebben we ook percelen die zobiezo met Opera gespoten moeten worden dus dan maakt he niet zoveel verschil meer.

Ik denk dat bij een beter bodemleven de mais gezonder wordt en daardoor minder vatbaar is voor schimmels.

Petro, Wij proberen rond 25 april te ploegen met voren pakker zodat je vals zaaibed krijgt en dan 2 weken laten liggen en
daarna eggen daarmee pak je al veel onkruid en dan hoeft je maar een keer te spuiten, en daana schoffelen en gras onderzaaien.

Schimmels komen van de oude stoppels dus die willen we het liefst niet boven op de grond laten liggen.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor Petro Pelgrum » vr mei 20, 2016 12:31

We hebben dat ook al een aantal jaren gedaan maar toen moesten we ook 2-3 keer spuiten. Kobonde.
Petro Pelgrum

Berichtdoor Mellek » vr mei 20, 2016 13:06

Ik weet niet beter dan dat iedereen hier de maïs maar 1x spuit :roll:
Maar ik heb het 1x geprobeert alles doodgespoten voojaar, daarna bouwlandbemester en daarna met een vleugelschaar-cultivator, perceel er naast zelfde grondsoort verleden etc. geploegd, soort dalgrond, en toen we hadden we het natste maïsjaar ooit en we konden dus ook niet spuiten of je moest met een rupsvoertuig proberen. Maar het geculte perceel werd compleet overwoekerd en het geploegd stond de helft en dus later wel keer gespoten het geploegd stond 1,5 zoveel maïs als het geculte, dus was gelijk genezen. Andere percelen met die met een cultivator waren gedaan stonden ook slechter, oud akkerland percelen die geploegd waren ook maar sommige met graan/mais rotatie wel goed.
Had ook geploegd grasland met maïs en die maïs ging groeide gewoon door water wou veel makkelijker weg.
Denk best dat met die cultivator dat dat na aantal jaren wel meer wormen komen maar de eerste jaren zal wel het wel tegenvallen.
Mellek

Interesses: Melkvee Mechanisatie

Berichtdoor Petro Pelgrum » vr mei 20, 2016 14:22

Precies ja je hebt geculterd met vleugelscharen en dat moet niet.
En heb je 28cm diep geculterd.?
Nogmaals we mogen hier geen bodemherbicide gebruiken.

Als je zo maar wat doet dan is de kans groot dat het niet optimaal aangepakt wordt.
Petro Pelgrum

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer