Verander nu het fokbeleid.

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Verander nu het fokbeleid.

Berichtdoor Henk » zo mei 29, 2016 16:59

Corstiaan schreef:Tja. Ik vindt dat er hier ook wel heel emotioneel gereageerd wordt op een enkel plaatje. De stier is misschien niet moeders mooiste en zal ook niet op elke koe passen, maar het is wel met acceptale fokwaarden voor uiergezondheid en vruchtbaarheid.

En het geroep dat de fokwaarden niet kloppen: als je niet op productie maar op breedte fokt, zullen de koeien inderdaad niet meer gaan geven. Maar gemiddeld gaat de nederlandse koe toch steeds meer geven, vergelijk maar met dertig jaar terug.

Dream on :idea: Productie per koe is in NL al jaren hetzelfde :idea:
Al duizend keer gezegd :arrow: heel de fokkerij is een grote hobby waar veel geld in verdiend wordt :idea: en dus met veel bombarie en hip geneuzel in de benen wordt gehouden :yes: en dat mag :yes: en zelf geef ik dr ook veel te veel geld aan uit :oops: net zoals bijna elke veehouder in NL.
En het is een dikke chapeau voor de fokkerijklups (y) :cheers: wanneer zelfs zo'n gedrocht van 'n bul al wordt vergoeilijkt door veehouders en andere 'kenners'... :roll: (n)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor opelmanta » ma mei 30, 2016 10:12

Als je niet verder kijkt dan Ki Samen dan kan ik mij best voorstellen dat je stieren selecteert op plaatjes. Wat een gedoorklik op de site, alleen foto en naam.

Mccutchen 395 dochters gepunt in de Canada, 86 % GP of beter. Gemiddeld 82,3 punt. Als die Canadese keurder het mooi vindt dan zal er wel iets goeds tussen zitten.
Ja maar; "Hij is alleen maar ingezet op Ex koeien dan krijg je dat."
Geloof ik niet echt, als je de criticasters mag geloven dan kan hij alleen maar ingezet zijn op genomic pinken uit genomic proefstieren met genomic stiervaders zonder dochterinformatie. En zonder kop, die is er al af.

Ik keek vroeger in het privé leven nog wel eens naar de moeder, kon je een beetje uit afleiden waar het heen zou gaan. Lelijke schoonvader heb ik nooit naar gekeken.
ze heb't de kakket niet voor mekaar op't fabriek, en zo ist.
opelmanta

Berichtdoor Robert » ma mei 30, 2016 11:05

Valt met tegen van jou, opelmanta :wink:
Heb maar een steekproef genomen via het Canadese stamboek. 80% van de McCutchen dochters komt uit VG moeders.
En driekwart staat op 'handels' bedrijven
Met +16 voor stature zijn ze erg groot
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor john jakobs » ma mei 30, 2016 14:06

opelmanta schreef:Als je niet verder kijkt dan Ki Samen dan kan ik mij best voorstellen dat je stieren selecteert op plaatjes. Wat een gedoorklik op de site, alleen foto en naam.

Mccutchen 395 dochters gepunt in de Canada, 86 % GP of beter. Gemiddeld 82,3 punt. Als die Canadese keurder het mooi vindt dan zal er wel iets goeds tussen zitten.
Ja maar; "Hij is alleen maar ingezet op Ex koeien dan krijg je dat."
Geloof ik niet echt, als je de criticasters mag geloven dan kan hij alleen maar ingezet zijn op genomic pinken uit genomic proefstieren met genomic stiervaders zonder dochterinformatie. En zonder kop, die is er al af.

Ik keek vroeger in het privé leven nog wel eens naar de moeder, kon je een beetje uit afleiden waar het heen zou gaan. Lelijke schoonvader heb ik nooit naar gekeken.

tja lijken ze op moeder of op vader
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor Corstiaan » ma mei 30, 2016 14:52

http://www.boerderij.nl/Rundveehouderij ... -2809953W/

Melkgift per koe gestegen van 8.415 naar 8.567 afgelopen jaar.. lijkt me toch best wel een stijging.

Maar over die plaatjes: fokwaarden zeggen mij meer dan plaatjes.. Je kan toch niet met plaatjes van stieren gaan fokken? Je zoekt toch een stier met goede fokwaarden?
Corstiaan

Beroep: Rundveedierenarts
Interesses: Veehouderij

Berichtdoor Henk » ma mei 30, 2016 15:05

Corstiaan schreef:http://www.boerderij.nl/Rundveehouderij/Achtergrond/2016/5/Grotere-melkplas-stuwt-inkomen-2809953W/

Melkgift per koe gestegen van 8.415 naar 8.567 afgelopen jaar.. lijkt me toch best wel een stijging.

Maar over die plaatjes: fokwaarden zeggen mij meer dan plaatjes.. Je kan toch niet met plaatjes van stieren gaan fokken? Je zoekt toch een stier met goede fokwaarden?

In hoeveel dagen :?: Dagproductie ligt in NL al jaren stabiel rond de 27 kilo/k/d :idea:
Plaatjes zeggen weinig idd, net als fokwaardes trouwens. Afgelopen decennia zijn er honderden stieren voorbij gekomen welke 'hot!!' waren en welke je zeker niet mocht missen :idea:
Maar met het verstrijken van de jaren werd steeds meer 'top' flop...
Fokkerij is gewoon 1 grote mallemolen waar onverantwoord veel geld in rond gaat :idea: en daar doen wij veehouders massaal aan mee, dat dan weer wel... :oops:

Stieren irl zien is nog altijd beste indien mogelijk :yes: en als 't je interesseert.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Robert » ma mei 30, 2016 16:19

Corstiaan schreef:Melkgift per koe gestegen van 8.415 naar 8.567 afgelopen jaar.. lijkt me toch best wel een stijging.

genetisch is er nix veranderd. De winst ligt in het voeding, huisvesting en behandeling
Robert

Berichtdoor Marcel V » ma mei 30, 2016 17:30

Corstiaan schreef:http://www.boerderij.nl/Rundveehouderij/Achtergrond/2016/5/Grotere-melkplas-stuwt-inkomen-2809953W/

Fokwaardes zijn zwaar overschat, word veel teveel aan opgehangen en nog meer aangepast per draai (n) . Veel belangrijker is een goede paring maken met een stier die goed gebouwd is . Foto zegt niet alles maar wel veel, als het al niet lukt om een stier fatsoenlijk te laten kijken op een foto hoef je m iig niet te bestellen :no:
als ik het niet meer weet , kun je het altijd nog aan joost vragen
Marcel V

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor teuntje93 » ma mei 30, 2016 17:46

opelmanta schreef: Als die Canadese keurder het mooi vindt dan zal er wel iets goeds tussen zitten.

:roll: idd de canadese koe van vandaag de dag moeten we hier ook echt willen :no:
we doen zomaar iets...
teuntje93

Berichtdoor teuntje93 » ma mei 30, 2016 17:50

en dat is puur en alleen door harder voeren omdat het quotum eraf is.

Zelf kijk ik niet of nauwelijks nog naar fokwaarden maar daar zal ik ook wel een uitzondering in zijn. :oops: Best kun je gewoon focussen op een paar punten die je wil verbeteren, en de fokstieren die daar hoogst voor scoren gebruiken op basis van aAa. Kan er niet veel mis gaan volgens mij.
we doen zomaar iets...
teuntje93

Berichtdoor teuntje93 » ma mei 30, 2016 17:53

Marcel V schreef:

Fokwaardes zijn zwaar overschat, word veel teveel aan opgehangen en nog meer aangepast per draai (n) . Veel belangrijker is een goede paring maken met een stier die goed gebouwd is . Foto zegt niet alles maar wel veel, als het al niet lukt om een stier fatsoenlijk te laten kijken op een foto hoef je m iig niet te bestellen :no:

foto's kunnen zo bewerkt worden. Geen enkel dier staat nog natuurlijk op de foto. Ook niet degene die "goed" lijken. Gewoon kijken bij collega boeren in de stal, of onbewerkte foto's, bewegende beelden die gewoon door boeren zelf gemaakt zijn. Dan zie je heel wat anders dan die opgeklopte nepfoto's
we doen zomaar iets...
teuntje93

Berichtdoor Robert » ma mei 30, 2016 18:24

kortom, een fototje dus (y)
Robert

Berichtdoor teuntje93 » di mei 31, 2016 12:40

Robert schreef:kortom, een fototje dus (y)

het kan ook anders (y)
https://drive.google.com/file/d/0B-FPmY ... ef=2&pli=1
we doen zomaar iets...
teuntje93

Berichtdoor marinusfj » di mei 31, 2016 13:01

teuntje93 schreef:
Robert schreef:kortom, een fototje dus (y)

het kan ook anders (y)
https://drive.google.com/file/d/0B-FPmY ... ef=2&pli=1

Mooie slogan!
Ik denk dat het verhaal van kapitein Ortega best eens waar kan zijn!
marinusfj

Beroep: BPV-begeleider
Interesses: Fokkerij, onderwijs en kansen verkennen!

Berichtdoor Geeske44 » di mei 31, 2016 13:10

Mooi dat ze nog een Hanover Hill Triple Threat testen. Stier geboren in 1972 scoort nog 107 uiergezondheid en 106 vruchtbaarheid. Wordt alleen op beenwerk afgerekend op 1 dochter die slecht voor klauwgezondheid
Geeske44

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij