Rode Klaver

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: Rode Klaver

Berichtdoor boer pieter » vr nov 07, 2014 11:00

ja heb ik ook al vaak gehoort, voor 2 jaar werd ons gezegt dat we rode klaver moesten zaaien was super nu schrijven ze hier dat je beter witte kunt hebben ,ik persoonlijk denk dat je beter af bent zonder klaver
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Petro Pelgrum » vr nov 07, 2014 11:37

boer pieter schreef:ja heb ik ook al vaak gehoort, voor 2 jaar werd ons gezegt dat we rode klaver moesten zaaien was super nu schrijven ze hier dat je beter witte kunt hebben ,ik persoonlijk denk dat je beter af bent zonder klaver

Waarom is het beter zonder klaver denk je?
Petro Pelgrum

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor boer pieter » vr nov 07, 2014 11:52

rode klaver is bitter en droogt slecht ,ik heb 2,3 de per ha dus krijg je gewoon minder kunst mest toe gedeelt dat weet jij ook wel
verder is het gewoon een idee gevoel of hoe je het ookmaar wilt noemen ik kan er niks mee :yes:
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor eikelenboom » vr nov 07, 2014 14:51

Jammer, als je ziet hoeveel aardgas er nodig is om een kilo kunstmest te produceren dan is het jammer dat klavers niet lukken.
eikelenboom

Beroep: Veehouder

Berichtdoor Troost » vr nov 07, 2014 15:12

Sander schreef:hoorde dat rode klaver negatieve invloed heeft op vruchtbaarheid

Dat geldt alleen voor schapen, niet voor koeien. Komt door phyto-oestrogeen wat rode klaver bevat, een plantaardig stof wat bij schapen werkt als een soort zwangerschapshormoon waardoor de worpgrootte daalt en het aantal guste dieren toeneemt wanneer ze tijdens dekperiode in rode klaver geweid worden.
Troost

Beroep: gelegenheidsboer
Interesses: vee

Berichtdoor kobonde » vr nov 07, 2014 16:18

Deense voerproeven duiden er op dat rode klaver in het gras de voederwaarde en de melkproduktie negatiev
beinvloeden, terwijl witte klaver de voederwaarde en de melkproduktie positiev beinvloed.
Wel is de grasopbrengst/ha hoger met gras met rode klaver.
kobonde

Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor Wim R » vr nov 07, 2014 16:57

kobonde schreef:Deense voerproeven duiden er op dat rode klaver in het gras de voederwaarde en de melkproduktie negatiev
beinvloeden, terwijl witte klaver de voederwaarde en de melkproduktie positiev beinvloed.
Wel is de grasopbrengst/ha hoger met gras met rode klaver.

Deense voerproeven :?: . Heb je er zelf ervaring in :?: :?: . Ik zal niet te hard roepen heb nl een groot gedeelte van het nieuw ingezaaide gras ook met rode klaver ingezaaid. Expres niet met witte omdat je nl hier nooit vanaf komt. Heb in 2002 alles in combi ingezaaid met witte klaver Alice :idea: :idea: . Overwoekeren en niet in bedwang kunnen houden meer doet dat spul niet. Zelfs na een paar keer met groeistof spuiten kwam het gewoon leuk nog terug (n) (n) . Niet dat dit enkel bij mij was, had laatst via agrifirm en louis bolk een studiemiddag en die beweerde hetzelfde.
Wim R

Beroep: Ex melkveehouder , vanalles wat.

Berichtdoor Troost » vr nov 07, 2014 18:05

Bij Louis Bolk zit een hoop (praktische) kennis over klaverteelt in Nederland. De resultaten van veel van hun onderzoeken zijn terug te vinden in de vlugschriften die online te vinden zijn.
Troost

Beroep: gelegenheidsboer
Interesses: vee

Berichtdoor kobonde » za nov 08, 2014 09:12

Ik heb nu 18 jaar ervaring met klaver zowel Rode als witte. En de sturing van het aandeel klaver kan lastig zijn
te veel of te weinig, maar ik wil niet meer zonder witte klaver.
Je kunt sturen met bemesting en met de maailengte, of als er teveel klaver komt kun je agresiev met een wiedeg/weidsleep
er over en vervolgens hard bemesten om het gras te stimuleten.
Witte klaver heeft uitlopers als de die beschadigt belemmert dat de groei.
kobonde

Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor Henk » za nov 08, 2014 20:11

Klaver is hier in de streek een komen en gaan. Soms begint er een enkeling weer mee. Wat ik zie is dat het verrekte lastig lijkt het juiste klaveraandeel in te houden. Bij ons achter ligt een perceel met rode klaver. Je vindt er amper gras meer :no: Elders zie je juist dat na een paar keer maaien de klaver bijna helemaal weg is.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Vevo » zo dec 07, 2014 14:27

Nu een goede 10 jaar ervaring met rode en witte klaver. Witte gaat met beweide beter. Met rode heb je meer opbrengst en hebben we alleen voor maaiperselen vaak in combi met Italiaans raaigras. Dit wisselen we af met mais. Italiaans gras blijft de klaver wel boven. Na 2 jaar weer ploegen want dan doet het Italiaanse gras het minder. Rode klaver heeft veel weg van luzerne, komt nooit mooi uit in voedereaarde maar voer verrassend lekker weg.
Vevo

Berichtdoor Erikjan » di jun 07, 2016 20:18

Afbeelding
Erikjan

Beroep: boer
Interesses: Fleckvieh, bèta caseïne en alles rondom de boerderij.

Berichtdoor Erikjan » di jun 07, 2016 20:22

Afbeelding
Erikjan

Berichtdoor Erikjan » di jun 07, 2016 20:23

Wat zeggen de kenners van deze grasmat met klaver :?:
Erikjan

Berichtdoor G.U. » di jun 07, 2016 21:32

Staat mooi dicht als je er zo op kijkt. Verder kan ik er niks over zeggen zo van de foto af
Wâldgaren dairy
G.U.

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer