Alles onder 1 dak

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Re: Alles onder 1 dak

Berichtdoor Henk » di jul 19, 2016 10:42

Arie schreef:Afbeelding

Zo doen we da hier :o

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk

Op die manier hobbyde ik ook ooit maar tis allemaal gepiel :| Alles met boutjes schroefjes touwtjes en draad is ruk of wordt ruk (n) want op een dag kun je ze zelf niet meer open draaien en moet er al een sleutel 17 mee en de keer dr op een tang etc etc..
En vaak as je 'm los heb moet je ut rotding optillen en wegzetten :x mooi als je 18 bent en nog frisse botten hebt 8) maar verder...
Zijn gewoon duimen te koop met aangehechte strip/steun/mof/strop ect. :yes: Mooi monteren en er een draaihek in hangen :yes:

Verder hebben we overal poorten met verticale spijlen en niet horizontaal en alles minimaal 1.60 hoog.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor G.U. » di jul 19, 2016 11:01

Groot gelijk henk maar op welke kant moet die open draaien? Ik wil een paar draaihekken bij het jongvee maken want de arie manier wordt hier gesloopt door het jongvee :twisted: ik denk dat t het handigst is om aan de voerhekkant open te laten draaien
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Arie » di jul 19, 2016 11:18

Dan moet je ze wa beter opvoeden :) hier al zo lang ik hier rond hobbel op deze manier. Soms schrikdraadje erboven. Maar sinds da we geen stier meer hebben, komt dat eigenlijk niet meer voor. Maar met schrikdraadje erboven bleef die stier hier ook gewoon achter. Eigenlijk was het een hek met enkel 2 pijpen overdwars. Maar er stond een pink bij droge koeien te zuigen, dus heb ik er vant voorjaar nog maar ff een pijp tussen gezet. Da kun je nog wrl zien, die is nog rood.

Arie

Beroep: Melkveehouder
Interesses: melkkoeien

Berichtdoor Arie » di jul 19, 2016 11:21

We hebben voorin tussen kalveren en pinkjes een Hardeman hek. Da hadden ze dus vorig jaar wel gesloopt. Lag in stukjes op de rooster.

Arie

Beroep: Melkveehouder
Interesses: melkkoeien

Berichtdoor Het Honderd » di jul 19, 2016 12:03

G.U. schreef:Groot gelijk henk maar op welke kant moet die open draaien? Ik wil een paar draaihekken bij het jongvee maken want de arie manier wordt hier gesloopt door het jongvee :twisted: ik denk dat t het handigst is om aan de voerhekkant open te laten draaien

Hier in een 1 + 1 jongveestal aan box zijde hangen.... Zorgen dat alles vast hebt staan voordat je begint met selecteren (q) . box zijde scharnier is lastig als er net een pink in de box staat, waarheen het hek gaat die je net wil hebben uiteraard :x, . Wel 3 of 4 plekken aan het voerhek dicht houden zodat het hek open kan. Meest ideaal is denk ik op 1,5 a 2 meter van het voerhek een paal zetten, waaraan je een vastafscheidingshek maakt naar het voerhek. Vervolgens een draaihekje tussen box en paal scharnierend aan box zijde.
Het Honderd

Berichtdoor Oranje-14 » di jul 19, 2016 12:36

walmark schreef:Cruyffie, hier ook vorig jaar nieuwe 3rijer gebouwd :yes: boxen op 117, 275 buitenrij, 290 mestgang, 495 dubbele rij, 365 achter voerhek en 427 voergang werkt prima (y) , ik zou niet veel krapper gaan, hoeft ook niet ruimer, eventueel 400 achter voerhek als je ruimte over hebt.
Hou wel alsjeblieft de kalvers de eerste paar maanden bij het oudere vee vandaan :yes:

Mooi dat het goed bevalt.
Stallenbouw is duur en we weiden veel dus willen niet te luxe bouwen.
Gaan de boel dan ook niet isoleren etc. (Wel ventilatoren)

De kalveren van 0-4 komen in een mechanisch geventileerd hok naast de melkstal.
Ideaal icm melk voeren.

Zal zo wel even tekening posten
Oranje-14

Berichtdoor opelmanta » di jul 19, 2016 14:57

Hekjes scharnieren bij ons aan de boxen, geen vastzetvoerhek. Als ik dan wat aan het schiften ben plop ik diezelfden die mogen blijven naar rechts in de boxen. De pinken die naar de volgende groep moeten laat ik er langs. Wel met twee man, 1 drijven en de ander sorteren.
ze heb't de kakket niet voor mekaar op't fabriek, en zo ist.
opelmanta

Berichtdoor bekapper » di jul 19, 2016 21:39

Aan beide kanten scharnier is niet zo moeilijk en naar 2 kanten laten draaien. Als het kan op de kop van een doorgang zodat je die ook aan alle kanten kan afsluiten naar believen. Indien nodig uitschuifbaar maken dan past het altijd. Is niet veel moeilijker dan een gewoon hek met al 1 scharnier. Moet aan de andere kant toch ook vergrendeling. Kan net zo makkelijk scharnier vergrendeling maken. Ik vind het dikwijls jammer dat een hek dikwijls maar op 1 manier kan gebruikt worden terwijl het, vind ik, makkelijk op meer manieren kan. Dit is zeker niet altijd nodig, maar soms toch wel handig.
bekapper

Berichtdoor Jozef » ma jul 25, 2016 11:11

Hebben hier 2de handse kanteldraaihekken bij jongvee. Vind het zelf wel ideaal. (y)
Jozef

Beroep: Veehouder
Interesses: Melkveehouderij

Vorige

Keer terug naar Koe en stal