Roodbonte witrugstier

Plaats hier advertenties m.b.t. veeteelt.

Moderator: Moderators

Re: Roodbonte witrugstier

Berichtdoor king » vr dec 30, 2016 22:42

Hans van Bergen schreef:
king schreef:Dat zou misschien nog wel gaan, maar in mijn ogen niet, met een stier die voor afkalfgemak 90 :shock: scoort, dat is volgens mij de problemen op zoeken (n) .
Volgens mij schreef Hans laatst zelf nog zoiets over het afzagen van kalveren :roll: , vanwege te zware geboortes, nou die heb je volgens mij al gauw als je met dit soort stieren gaat werken.
Als je zoals wij al jaren (proberen te) fokken/selecteren op afkalfgemak, hoef je je heel wat minder druk te maken om wat zwaardere geboortes, zoals van bv de stieren Enso en Rau, die bepaald niet best scoren voor geboorte gemak.

En dan over het eiwit, 40% van de koeien hier zijn voorspeld met een eiwitgeh. van 3.70 of hoger en er zit welgeteld 1(achterkleindochter) koe bij met Kian bloed, dus ook zonder Kian kan je het eiwitgehalte best omhoog krijgen :idea:
En er zijn wel meer stieren lang en veelgevraagd, maar dat zegt lang niet altijd wat, er zijn der nl die met terugwerkende kracht alsnog afgebrand worden (q)

Veel mensen lopen weg met Henk Schoonevelde en zijn inzichten. Hij verklaart al jarenlang dat NL veel slechter boert dan andere eu landen en dat weet hij dankzij zijn emb cijfers. Ik zie daar NIETS van terug. Zijn fokkerij Rau -23 kg eiwit kb 92 ui 85 :shock: geb gemak 86 :? :shock: :shock: eiwit% -0.07. Enso -17 kg eiwit 78 uier :roll: 98 benen :? geb gemak 79 :shock: :shock: :x (n) kb 97 . Dit kan mij stier allemaal veel veel veel beter. Ff Kian +0.27 eiwit :D +11 kg eiwit benen 106 uier 97. En dan bijna 20 jaar geleden geboren :idea:

Als je het bericht hier boven goed gelezen had, dan weet je, dat wij met dat geboortegemak van de genoemde stieren dus geen problemen hebben, en dat komt mede door stieren als Kian te mijden
Hebben het afgelopen jaar denk zo rond de 15 kalveren van Enso(is btw niet van X-sires, maar van KI de Toekomst) gehad, waarvan veruit de meeste gewoon zelfstandig(zonder problemen) geboren worden (y), sterker nog, als het s'nachts gebeurt, slaap ik erg rustig :yes: . Melken nu 5 Enso's met voorspelde gem. eiwit% van 3.64 en lw van 108 (y)
Genoemde kruisbeedtes kijk ik helemaal niet naar, zegt nl nx over het afkalfgemak, dat leer je vanzelf als je een tijdje crosst. Kruisbouw zegt veel meer, maar daar kijken ze niet(of iig veel tekort) naar (n)
Verder die ext(uier) cijfers van die crossbullen moet je wel met flink wat korrels zout nemen, omdat de inspecteurs die beessies niet knap kunnen/willen keuren (n), zelfde trouwens met benen van bv BS, welke steevast te hoog worden beoordeeld, t ziet er (bijna) altijd erg strak uit bij de brownies, maar is lang niet altijd zo goed alst eruit ziet :idea:.

Maar verder blijft t natuurlijk een zinloze discussie, jij vindt Kian (en zijn nazaten) top en ik vind het bagger en ben blij dat er genoeg keus is om zulke stieren te kunnen mijden :yes:
You can blow out a candle
But you can't blow out a fire
king

Beroep: veehouder
Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor Robert » vr dec 30, 2016 22:50

Arno schreef:Ik kijk nooit naar dat soort dingen maar wegens deze discussie toch s opgezocht, een verbazingwekkend hoog aantal van mn 5e lact en ouder koeien zijn Kians. :shock: (y) :yes:

Kian is één van de weinige stieren waar ik boeren kwaad over heb horen spreken op een coop vergadering.
Heb je zo'n Kian dochter. (y) gebouwd, (y) benen, (y) (y) productie maar dan de :? drachtig worden.
Lang proberen maar niet willen pakken :? Ondertussen prima dieren.

Overigens dit witrug bulletje is mij te oud. 22 maanden is een mooie leeftijd om een aardig stukje van te snijden.
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor Hans van Bergen » za dec 31, 2016 12:52

Goh Robert dat is ook serieuze fokkerij. Horen zeggen. Ondertussen komt Labelle de meest voorkomende stier in mijn witrugstier. Immers ook de vader van Lightning. Daarnaast is de moeder van Talentino mooi onderweg naar de 100.000 kg melk met 4% eiwit :idea:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Hans van Bergen » za dec 31, 2016 13:25

6 x Labelle maar ook dus 4 x Kinglea Leader want mv van Lightning en vader van Annejan :yes:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Berichtdoor G.U. » za dec 31, 2016 13:25

22 maand valt nog wel mee maar dan moet je de stal er wel op klaar hebben
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Robert » za dec 31, 2016 14:54

verkoop van stier is serieuze fokkerij :lol: :lol: :lol:

Van Bergen, je bent een grapjas.

Als je serieuze fokkerij wilt dan vries je sperma in, gaat het verspreiden en laat de stier nog 36 maanden rondhuppelen.
Dan kun je beslissen of deze witrug beter is, dan elders beschikbaar
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor Hans van Bergen » za dec 31, 2016 17:47

Ik basseer me toch liever op cijfers. Kians vruchtbaarheid was een minder aspect. Daarnaast bevruchte hij wel super zodat hij vaak werd ingezet op koeien met vruchtbaarheids problemen. En zo krijg je dochters met nog meer vruchtbaarheidsklachten. Daarnaast waren ze natuurlijk een slag degelijker dan hun tijdsgenoten en dan is vruchtbaarheid een aspect waar je toch een keer tegen aanloopt terwijl de tijdsgenoten veel eerder been en klauw problemen, uierontsteking of te lage produktie hadden. Daar scoorden de Kians signifikant beter op (y)
Hans van Bergen

Berichtdoor Sander » zo jan 01, 2017 09:41

Arno schreef:Ik kijk nooit naar dat soort dingen maar wegens deze discussie toch s opgezocht, een verbazingwekkend hoog aantal van mn 5e lact en ouder koeien zijn Kians. :shock: (y) :yes:

verbaasd me niks. kun je wel blind inzetten op de gemiddelde alta koe :wink:
Dit oerwoud aan regels heeft u te danken aan Piet Boer
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor king » zo jan 08, 2017 20:53

Hans van Bergen schreef:
Enso 78 uier :roll:

Hans, dit soort uiers krijg je als je zo'n 'bagger' stier gebruikt, zie: viewtopic.php?f=14&t=7186&p=548867#p548867
Als jij zo'n stier 78 qua fokwaarde waard vindt, mag dat, maar ik denk daar heel anders over :idea:
king

Berichtdoor Hans van Bergen » di jan 10, 2017 18:03

Het lijken op eerste aanzicht aardige uiers maar als je goed kijkt zijn ze duidelijk ondergemiddeld. Inspecteurs zien honderden uiers per dag en hebben er dan ook 100 x meer verstand van. Dit is precies wat er vaak mis gaat in de fokkerij. Paar plaatjes en wat cijfers. Fokwaardecijfers zijn gebasseerd op ALLE dochters. Bij jouw is het 1 grote punica oase waar alles lukt en goed gaat. Bij de andere enzo gebruikers niet. Zij ervaren de geboortes als extreem zwaar, hun dochters doen het slecht en het exterieur is ronduit slecht. Kortom er deugt helemaal niets van. De stier had bij het bekend worden van de 78 geboortegemak meteen geslacht moeten worden. Ws is dit ook gebeurd. Maar de laatste rietjes moeten ook nog verkocht worden :roll: :roll:
Hans van Bergen

Berichtdoor king » di jan 10, 2017 22:12

:D :D moet hier toch weer hartelijk om lachen, hoe je die flauwe kul weer allemaal bij elkaar weet te vinden
Ondergem., bovengem. zegt me allemaal niet zoveel, functioneel daar gaat t om en nog belangrijker in fokkerij, hoe zijn ze tov de moeder, en kan je uit betrouwbare bron melden, dat deze uiers niet of nauwelijks minder zijn als van de resp. moeders.

Volgende puntje over die inspecteurs, dat ze veel zien, geloof ik wel, maar of ze er kijk op hebben das een heel ander verhaal. misschien moet je de aangegeven link nog eens aanklikken, en lezen wat er onder staat, weet je gelijk hoe ik over dat soort lui denk, ook belangrijk in deze is, dat ze alleen kijken en er niet mee werken, omdat de praktijk wel eens heel wat anders vraagt, als wat t oog graag ziet :idea:
Hetzelfde over de rest van t ext. zoals ik in dat zelfde verhaal al schreef, t zijn geen barbies, maar worden wel als zodanig beoordeeld en ja dan krijg je flink negatieve cijfers

En dat bij ons alles lukt en goed gaat, heb je mij nooit horen zeggen, maar dat t op vele vlakken relaxter boert met crossies, daar ben ik wel volledig van overtuigd ja :idea:
en over dat geboorte cijfer, dat dat bekend werd, was de stier waarschijnlijk al in ons bezit en hebben er vrolijk rietjes van in laten vriezen (voor eigen gebruik) en gebruiken em meer dan regelmatig, dus over dat verkopen van die rietjes hoef je je niet zo'n zorgen te maken
king

Berichtdoor boer pieter » wo jan 11, 2017 09:53

hans maak eens wat foto,s van jou koeien ben wel benieuwt maar :yes: :yes:
boer pieter

Interesses: vee houderij

Berichtdoor Hans van Bergen » vr jan 13, 2017 11:59

Ja heb ff gezeik met mijn telefoon so lukt nie. Maar tzijn gewoon koeien. Zitten een aantal hele mooie tussen maar zijn in eerste instantie gefokt op gezondheid
Hans van Bergen

Berichtdoor king » vr jan 13, 2017 20:11

Hans van Bergen schreef:Ja heb ff gezeik met mijn telefoon so lukt nie. Maar tzijn gewoon koeien. Zitten een aantal hele mooie tussen maar zijn in eerste instantie gefokt op gezondheid

Dus jij bent ook volop aant crossen :?: 8) 8)
king

Berichtdoor Hans van Bergen » di jan 17, 2017 18:18

Ik heb alleen Amaranto en Simon Even gebruikt omdat die heel goed scoren op gezondheids kenmerken. Nu nog eigen rietjes van SE zonen. De meeste inkruisings stieren scoren juist abominabel slecht op gezondheids scores
Hans van Bergen

VorigeVolgende

Keer terug naar Vraag & aanbod