Automatische tochtigheidsdetectie van koeien.

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Re: Automatische tochtigheidsdetectie van koeien.

Berichtdoor inseminatieservice » di jan 10, 2017 21:30

boer pieter schreef:moet je wel een aantal koeien hebben om dat te doen en dat ovsynch is natuurlijk grote (n) als je gewoon een goede tocht detectie hebt, maakt niet uit wat voor merk ,kun je gewoon een lijst maken en de tochtige of zieke koeien uit separeren en klaar ist ,ipv van tussen de koeien door te lopen en die koeien op te zoeken, en vergeet niet een tochtdetectie vind ook de koeien die lage aktiviteit hebben en die vind een inseminator niet

Wij vinden minstens de zelfde koeien als de haetdetection en in de meeste gevallen liggen wij circa 5 % hoger dan heatdetection. Ovsynch ben ik ook geen voorstander van maar het is wel een manier om koeien in cyclus te krijgen waar je anders heel lang op moet wachten .
inseminatieservice.nl
inseminatieservice

Beroep: RMS Inseminator
Interesses: Vruchtbaarheid van de koe

Berichtdoor inseminatieservice » di jan 10, 2017 21:33

Berjor schreef:hier stal overvol, maar nog steeds geen tochdetectiesysteem gekocht. Dan maar wat ovsynchen: 100% van de koeien geinsemineerd op 65 dagen (y) :oops:

Geinsemineerd oke, maar hoeveel procent pregrate heb je dan en wat is de conseptionrate dat zegt meer dan dat een koe geinsemineerd is.
inseminatieservice.nl
inseminatieservice

Berichtdoor Berjor » wo jan 11, 2017 07:38

hier zonder koeien uit te sluiten in het programma: Pregnacy rate: 21% Conception rate 30% goed? Ik weet het niet, vraagje voor de kenners? Tussenkalftijd laatste 10 jaar tussen 375-385
Berjor

Berichtdoor Sander » wo jan 11, 2017 08:28

ik vind alles onder de 400 prima. en maak me niet zo druk over een koe die ik niet drachtig krijg, gaan tenminste met redelijk gewicht naar de slacht. koeien die niet goed vruchtbaar zijn moet je uitselecteren, niet in de been houden met allerlei technische kostprijsverhogende onzin. maar iedereen zijn mening :wink:
Dit oerwoud aan regels heeft u te danken aan Piet Boer
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor boer pieter » wo jan 11, 2017 08:41

daar heb je wel een punt sander daarom vind ik het spuiten met bv pg ook niet nodig en gebruik het ook nooit ,je kunt er zelf ook wel wat aan doen ,als je een goed de cervix door elkaar schut worden ze bijna altijd wel tochtig
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor inseminatieservice » wo jan 11, 2017 18:34

boer pieter schreef:daar heb je wel een punt sander daarom vind ik het spuiten met bv pg ook niet nodig en gebruik het ook nooit ,je kunt er zelf ook wel wat aan doen ,als je een goed de cervix door elkaar schut worden ze bijna altijd wel tochtig

Denk je echt dat dat helpt ? Dan geloof jij waarschijnlijk ook in sprookjes. Wat kunnen sommige mensen er toch eigenaardige manieren op nahouden. :shock:
inseminatieservice.nl
inseminatieservice

Berichtdoor inseminatieservice » wo jan 11, 2017 18:39

Berjor schreef:hier zonder koeien uit te sluiten in het programma: Pregnacy rate: 21% Conception rate 30% goed? Ik weet het niet, vraagje voor de kenners? Tussenkalftijd laatste 10 jaar tussen 375-385

Een conceptionrate van 30 is te laag, die moet 35 of hoger liggen en het liefst boven de 40 en een Pregrate van 21 is gemiddeld. Als je pregrate 21 is en conseptionrate van 30 vertrekken er nogal een deel koeien van het bedrijf als gust die eigenlijk drachtig hadden moeten zijn en dat kun je niet aflezen in de TKT. want die is wel goed. Wat is dan het vervangingpercentage die zal niet onder de 20 liggen.
inseminatieservice.nl
inseminatieservice

Berichtdoor Berjor » wo jan 11, 2017 18:42

vervangingspercentage van 36%. Lig ik zelf niet zo wakker van, als er maar melk uit de stal komt. Nu met 160 boxen (voor melkgevende dieren, excl. droge koeien) 2140000 liter melk. Heb zelf natuurlijk ook liever hogere cijfers natuurlijk, maar het zijn de juiste cijfers zoals ze vandaag zijn
Berjor

Berichtdoor boer pieter » wo jan 11, 2017 19:29

nou verklaar dan maar eens hoe het kan ,als je bv een koe hebt die niet tochtig word laat ik haar wel eens invoelen door de inseminator en heeel vaak daarna worden ze in eens wel tochtig ,ik heb er ook wel eens na gevraagt en veearts en inseninator zeggen bijde dat het wel degelijk invloed heeft ,zelfs een goede vriend van mij die inseminator is en nu alleen nog koeien scant op dr zegt het ,dus tja maar als jij er niet ingelooft is ook prima maar ik geloof het wel
boer pieter

Berichtdoor walmark » wo jan 11, 2017 19:35

diezelfde ervaring heb ik hier ook wel eens,pieter :yes:
walmark

Beroep: dairy farmer
Interesses: ja

Berichtdoor Flyinghollander » wo jan 11, 2017 19:36

Pieter en wat doe jij met een koe met cyster dan?
Flyinghollander

Berichtdoor Roderick » wo jan 11, 2017 19:40

inseminatieservice schreef:
boer pieter schreef:daar heb je wel een punt sander daarom vind ik het spuiten met bv pg ook niet nodig en gebruik het ook nooit ,je kunt er zelf ook wel wat aan doen ,als je een goed de cervix door elkaar schut worden ze bijna altijd wel tochtig

Denk je echt dat dat helpt ? Dan geloof jij waarschijnlijk ook in sprookjes. Wat kunnen sommige mensen er toch eigenaardige manieren op nahouden. :shock:

:shock: :shock:
Een inseminator die niet weet dat door een koe te palperen je een koe kunt triggeren, waardoor ze een tocht krijgt. :shock:
Het gebeurd lang niet altijd, maar wel regelmatig. :yes:
Toch misschien maar wat vaker met de boeren praten, want het kan wel degelijk. :yes: (y)
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor Sander » wo jan 11, 2017 19:45

Berjor schreef:vervangingspercentage van 36%. Lig ik zelf niet zo wakker van,

:shock:
Dit oerwoud aan regels heeft u te danken aan Piet Boer
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor boer pieter » wo jan 11, 2017 20:55

Flyinghollander schreef:Pieter en wat doe jij met een koe met cyster dan?

Ik heb ze niet vaak maar ik laat koeien die niet of erg onregelmatig tochtig zijn altijd door mijn inseminator controleren en als het kan klemt ie ze of als ze baarmoederonsteking hebben spoelen met lugol
boer pieter

Berichtdoor poekske » wo jan 11, 2017 22:27

Dure heattime is perfect, maar een spuitje om een koetje te helpen is slecht :lol:
poekske

Beroep: Arbeider in slagerij / helper op boerderijen
Interesses: melkkoeien en alles errond, en machines

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en gezondheid