Asbest van het dak, zonnepanelen erop

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Re: Asbest van het dak, zonnepanelen erop

Berichtdoor Arie » wo jan 11, 2017 10:20

Hier in de regio, Brandwijk, zitten een aantal boeren met zonnepanelen op dak. De voedingskabel is echter nie zwaar genoeg dat ze met zonnig weer allemaal alles kunnen leveren. Dan raakt die overbelast en gaat alles plat. Nu moeten ze om ste beurt hun panelen uit zetten bij zonnig weer. Je zou bijna denken da het een slechte grap is :roll:
Arie

Beroep: Melkveehouder
Interesses: melkkoeien

Berichtdoor Rob MB » wo jan 11, 2017 11:36

als ik het dus goed begrijp is het lichtnet niet op zulke grote terug leveringen voorbereid. (n) balen maar je doet er niets aan (n)

Heb ook al eens meerdere malen aan zonnepanelen gedacht, maar als ik het ooit door ga zetten weet ik één ding zeker. nooit meer opwekken dan je eigen verbruik +/- . geruchten over belasting over je levering, "transport" kosten die de leveranciers willen vragen. :no:
Rob van MAYO | Mapman zonder map | Woarumme nie?
Rob MB

Berichtdoor arnoud » wo jan 11, 2017 20:48

Hier in DE bestaat dat probleem ook maar dan zetten ze windparks stil en die krijgen gewoon t geld wat ze mislopen.
Technisch zijn hier ook alle grote en middelgrote zonnedaken/velden al klaar gemaakt om ze uit te schakelen door de stroomverzorger (zonder vergoeding) maar dat is nog nooit gebeurt zo ver ik weet.
Als stroom uitvalt gaan de omvormers ook uit en mag je ze ook niet aan maken met noodstroomaggeregaat (n) zelfs als je 100% er voor zorgt dat er nix in t net kan gaan.
arnoud

Beroep: boer

Berichtdoor Sander » wo jan 11, 2017 21:23

hier vlak in de buurt zit een akkerbouwer met een enorme accu op het erf. die zet de stroom af op het meest gunstige moment.
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor Hindrik » do jan 12, 2017 00:02

Rob MB schreef:als ik het dus goed begrijp is het lichtnet niet op zulke grote terug leveringen voorbereid. (n) balen maar je doet er niets aan (n)

Heb ook al eens meerdere malen aan zonnepanelen gedacht, maar als ik het ooit door ga zetten weet ik één ding zeker. nooit meer opwekken dan je eigen verbruik +/- . geruchten over belasting over je levering, "transport" kosten die de leveranciers willen vragen. :no:

Gaat het 'probleem' niet oplossen Rob MB, op prima opwekdagen zal je meer opwekken dan je op dat moment verbruikt, en s'nachts en donkere dagen zal dat vaak andersom zijn.
Je zult dus als je je jaarverbruik zelf wilt opwekken moeten afnemen en leveren om uit te komen.
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

Berichtdoor M H » zo jan 15, 2017 11:28

hier ook zonnepanelen, zoveel als dat we zelfvoorzienend zijn, maar feitelijk gebruiken we nog geen 1/3 zelf, rest wordt terug geleverd. je zou in ieder geval een accu moeten hebben om bv voor een nacht op te kunnen slaan, zeker voor robot bedrijven zou dit erg interessant kunnen zijn. opslaan voor een maand of nog langer, heb je volgens mij enorme accu's voor nodig, en zijn maar gevaarlijke objecten dan lijkt mij...
M H

Beroep: veehouder

Berichtdoor jan.nl » zo jan 15, 2017 15:20

M H schreef:hier ook zonnepanelen, zoveel als dat we zelfvoorzienend zijn, maar feitelijk gebruiken we nog geen 1/3 zelf, rest wordt terug geleverd. je zou in ieder geval een accu moeten hebben om bv voor een nacht op te kunnen slaan, zeker voor robot bedrijven zou dit erg interessant kunnen zijn. opslaan voor een maand of nog langer, heb je volgens mij enorme accu's voor nodig, en zijn maar gevaarlijke objecten dan lijkt mij...

Bij jullie is veel water achter de boerderij,met overtollige stroom pomp je water in een groot meer,heb je stroom nodig dan laat je het meer weer leeg lopen en wek je stroom op :wink:
jan.nl

Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor M H » zo jan 15, 2017 15:31

jan.nl schreef:
M H schreef:hier ook zonnepanelen, zoveel als dat we zelfvoorzienend zijn, maar feitelijk gebruiken we nog geen 1/3 zelf, rest wordt terug geleverd. je zou in ieder geval een accu moeten hebben om bv voor een nacht op te kunnen slaan, zeker voor robot bedrijven zou dit erg interessant kunnen zijn. opslaan voor een maand of nog langer, heb je volgens mij enorme accu's voor nodig, en zijn maar gevaarlijke objecten dan lijkt mij...

Bij jullie is veel water achter de boerderij,met overtollige stroom pomp je water in een groot meer,heb je stroom nodig dan laat je het meer weer leeg lopen en wek je stroom op :wink:

geen goed idee ja, ten eerste moet het stuwmeer boven polderpeil liggen, wordt al hele uitdaging, en bij leeg laten lopen van het meer, loopt de polder onder water. :yes: :yes: liever andere oplossing Jan.nl, ben wel blij dat je meedenkt :wink:
M H

Beroep: veehouder

Berichtdoor Arie » zo jan 15, 2017 17:39

Ik denk da het waterschap het geen goed idee gaat vinden :D
Arie

Interesses: melkkoeien

Berichtdoor jan.nl » zo jan 15, 2017 18:30

Arie schreef:Ik denk da het waterschap het geen goed idee gaat vinden :D

Ze zoeken nog waterberging :wink:
jan.nl

Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor Jds » ma jan 16, 2017 00:08

jan.nl schreef:

Dit wordt in wallonie toegepast, in Coo pompen ze bij stroomoverschot water omhoog en bij verbuikspieken via turbines omlaag en terug elektriciteit opwekken
Jds

Beroep: Melkveehouder, staalnemer

Berichtdoor john jakobs » ma jan 16, 2017 06:59

vraag me af of en nog een minimum aan hoogte verschil moet zijn om zoiets te laten werken . anders kun je zoiets beter in zee maken zodat je het tij nog kunt laten meewerken
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor kobonde » ma jan 16, 2017 08:13

Jds schreef:
jan.nl schreef:

Dit wordt in wallonie toegepast, in Coo pompen ze bij stroomoverschot water omhoog en bij verbuikspieken via turbines omlaag en terug elektriciteit opwekken

Ik weet niet hoevveel het bij jullie kost om het stroomnet te" lenen" , Maar en powerwall is niet zo heel duur, maar als te veel
mensen die gaan gebruiken zal de politiek er ook wel wat op finden dat je belasting over je zelf opgewekte stroom moet
betalen ook al ben je offgrid. Ze kunnen deze inkomsten namelijk niet missen.

Met een mini Warmte/Kracht in combi met zonnecellen/powerwall, kun je in princippe helemaal van het net gaan.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor G.U. » ma jan 16, 2017 09:13

Een oom van me heeft zo'n powerwall. Heeft helemaal geen netaansluiting meer. Alleen water komt door de grond. Gas elektrisch heeft ie niet en internet via de satelliet. Dat is dan weer goedkoper dan kabeltje leggen
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor Rob MB » ma jan 16, 2017 12:06

Hindrik schreef:
Rob MB schreef:als ik het dus goed begrijp is het lichtnet niet op zulke grote terug leveringen voorbereid. (n) balen maar je doet er niets aan (n)

Gaat het 'probleem' niet oplossen Rob MB, op prima opwekdagen zal je meer opwekken dan je op dat moment verbruikt, en s'nachts en donkere dagen zal dat vaak andersom zijn.
Je zult dus als je je jaarverbruik zelf wilt opwekken moeten afnemen en leveren om uit te komen.

Stroom opslaan kan een oplossing zijn (tesla is er al mee bezig voor particulieren) of gewoon aan het net blijven en zorgen dat in ieder geval de eindafrekening +/- 0,- is. stoom opwekken als tweede tak lijkt mij niks,
Rob van MAYO | Mapman zonder map | Woarumme nie?
Rob MB

Vorige

Keer terug naar Koe en stal