Ervaring met kruislingen (deel 11)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Ervaring met kruislingen (deel 11)

Berichtdoor G.U. » do maart 02, 2017 13:02

opelmanta schreef:Ik heb vorig jaar een Noors mannetje op stage gehad. Volgens hem was de NRF in 10 jaar 100 kilo gegroeid. Dan moet het propperigste er wel weer af zijn bij moderne stieren.

Had je vorig jaar ook noorse stageloperd? Twee jaar terug zaten hier in de buurt een hele keppel noorse studenten
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Anton » do maart 02, 2017 13:46

mijn vaarzen en tweedekalfs zitten bijna 0,2 boven de oudere koeien met eiwitgehalte :shock: driekwart daarvan is monti of zweed...
zien anderen dat ook als ze beginnen met kruisen? het was mij nooit zo opgevallen :roll:
alles draait weer top
Anton

Beroep: Melkveehouder
Interesses: koeien en alles daaromheen

Berichtdoor walmark » do maart 02, 2017 15:24

Anton schreef:mijn vaarzen en tweedekalfs zitten bijna 0,2 boven de oudere koeien met eiwitgehalte :shock: driekwart daarvan is monti of zweed...
zien anderen dat ook als ze beginnen met kruisen? het was mij nooit zo opgevallen :roll:

:yes: is algemeen
laag eiwit hangt vaak samen met negatieve energie balans, en dat kan je eruit fokken door gericht kruisen, maar echt niet met bepaalde hf stieren, zoals king suggereert :no: Vaak hebben dochters van laagproduktieve stieren juist meer last van negatieve energiebalans, en zijn juist daardoor laag-produktief 8)
walmark

Beroep: dairy farmer
Interesses: ja

Berichtdoor walmark » do maart 02, 2017 15:46

king, de favoriete koeien hier zijn 75% monties (y) ik melk inmiddels ook veel 88%ers en een paar 4e generatie, maar mis daar de positieve hf bijdrage wel es :? De raszuivere monties die we hebben, houden we zuiver, puur vanwege de fokveehandel dat is veel te mooi geld (y) (y)
En over dat karakter, ik vind juist dat de monties een prachtkarakter hebben (y) (y) , super rustig in de stal, maar wel doorzetten ook als ze een probleempje hebben (y) (y) . In de melkstal ABSOLUUT niet, nooit en te nimmer zenuwachtig/bang/paniekerig/random wild om zich heen trappen, zoals HF vaarzen hier doen, maar WEL meer die het melkstel er es afhalen, 99% voorspelbaar, bijna in slow-motion de bron van irritatie rustig verwijderen 8) Hun spenen zijn gevoeliger, en als je melkerij niet perfect is (vooral blind melken hebben ze een hekel aan, zowel aan het begin als het eind) laten ze dat merken, maar schoppen dan meer op dezelfde manier als er vliegen op de uier zitten, niks geen wild, paniek getrap :no:
Natuurlijk vind ik er ook niks an, als die monty vaars het melkstel aftrapt :no: (n) , maar zet een beugel erop, neemt 2 seconden, probleem opgelost 8)
Ik melk nu ook de eerste 3 vikings, te vroeg om er wat zinnigs over te zeggen.
Heb inmiddels heel wat SR en ook Braut's bij jongvee lopen. En dat vind IK dus een kutkarakter; bang, zenuwachtig, achteruit trappen en wegrennen, vanaf de eerste dag vaak al (n) :oops: en ik zie hetzelfde in iets mindere mate bij de hf-dochters :oops: Ik had niet in de gaten, dat ik zo verwend/afgewend was :wink:
walmark

Berichtdoor postma friesland » do maart 02, 2017 15:57

Heb vorig jaar 5 Ayrshire Pinken gekocht. Als je int algemeen daar de bloedlijnen ziet zijn ze redelijk verwant aan de zweedse roodbonten. Met name door peterslund

Sent from my iPhone using Tapatalk
postma friesland

Interesses: koeien, voeren.

Berichtdoor Henk » do maart 02, 2017 16:29

walmark schreef:king, de favoriete koeien hier zijn 75% monties (y)

Ook in de 25 jaar dat we monties molken eik nooit klachten over karakter gehad (y) Juist de terugkruisingen met HF waren bij ons duk de zenuwlijers :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Corjan » do maart 02, 2017 17:49

Anton schreef:mijn vaarzen en tweedekalfs zitten bijna 0,2 boven de oudere koeien met eiwitgehalte :shock: driekwart daarvan is monti of zweed...

Yup met ons Q system is dat mooi $35000 extra melkgeld (y) Maar als ik naar mijn benchmark buddy's met HF kijk zit er meestal $50 to 70000 tussen :shock:

Karakter moet je voor al oppasesen met stieren die slecht scoren :!: Maar monties en met de andere allochtonen heb ik weinig last. King heft gewoon een trauma die niet nodig is :!: I like the monties en met de gehalte verhouding. ideal met onze Q system (y)

Maar die 0.2 zien wij dus ook bij gelijk blijvend vet. Gaat sneller dan met genomics :!:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor king » do maart 02, 2017 18:48

niks geen trauma, gewoon teveel vaarzen int verleden gehad, die bijna niet te melken waren en daarom ook 1e lijst niet eens afgemaakt hebben. en dan wordt de opfok wel erg duur :idea:
Hebben met de andere rassen die we gebruiken veel minder last, drom hier gewoon geen montie en qua prod doen de Fleckies hier er zeker niet voor onder, dus keuze is gemakkelijk gemaakt

Dat karakter wat Walmark schetst bij de scandinaviers, dat herken ik hier juist weer helemaal niet, zijn samen met de brownies de makkelijkste beesten.
Btw karakter van heel wat O man bloed is ook niet helemaal het lekkerste, weinig trappen, maar ook heel slecht die poten aan de grond kunnen houden, wat betekent, dat je nogal eens en smerige armen en een paar schrapen op je arm hebt (n)
You can blow out a candle
But you can't blow out a fire
king

Beroep: veehouder
Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor Roderick » do maart 02, 2017 19:11

Corjan schreef:

Yup met ons Q system is dat mooi $35000 extra melkgeld (y) Maar als ik naar mijn benchmark buddy's met HF kijk zit er meestal $50 to 70000 tussen :shock:

Karakter moet je voor al oppasesen met stieren die slecht scoren :!: Maar monties en met de andere allochtonen heb ik weinig last. King heft gewoon een trauma die niet nodig is :!: I like the monties en met de gehalte verhouding. ideal met onze Q system (y)

Maar die 0.2 zien wij dus ook bij gelijk blijvend vet. Gaat sneller dan met genomics :!:

Is nie helemaal waar CJ, het gaat om de 0,5% verschil tussen vet en eiwit.
Iemand met 3.80 vet en 3.30 eiwit beurt meer melkgeld dan iemand met 4.30 en 3.60. :yes:
SNF ratio op 2.35 houden is maximaal inkomen, ongeacht gehalten. :!:
Deze week: Hot tub is up and running :D (y)
Roderick

Beroep: boertje
Interesses: brede interesses

Berichtdoor Corjan » do maart 02, 2017 19:35

Denk dat jij het nu over verzonnen gehaltes heb en dan klopt jou bewering :yes: (y) .......Maar ik heb het over gehaltes van mensen uit de buurd of benchmark :idea:

Crossie doen hier nu jaar rond zo rond de 4.05 3.60 :!: En idd wil je geen 4.30 :wink:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Roderick » do maart 02, 2017 19:38

zat vorig jaar zo rond de 3.7 en 3.4 8)

Zal dit jaar niet meer lukken denk ik :oops:
Roderick

Berichtdoor Roderick » do maart 02, 2017 19:40

Maar 3.80/3.90 en 3.30 is goed haalbaar. :yes:
Moet je natuurlijk geen palmfat bijvoeren. :no: (n)
Roderick

Berichtdoor walmark » do maart 02, 2017 19:44

die 2.35 geldt toch niet voor visboeren :?:
walmark

Berichtdoor Roderick » do maart 02, 2017 19:46

Klopt, maar per 24 mei van dit jaar zijn alle visboeren visboer af, en moeten gewoon weer cheap milk gaan leveren. :cry: :wink:
Roderick

Berichtdoor walmark » do maart 02, 2017 19:47

vertel
walmark

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij