Stierenpraat (deel 10)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Stierenpraat (deel 10)

Berichtdoor sivert » do apr 20, 2017 11:27

Hans van Bergen schreef:@Sander aaa was sterk betrokken bij de oprichting van fawi. Anderen laten zich wel adviseren door hun analyseur over het stiergebruik. Zie ook het feit dat vrijwel alle aaa klanten dezelfde stieren gebruiken en zie ook dat ze veel minder CRV gebruiken. @ Henk laatst nog een paar bedrijven bezocht paar honderd kilometer ten westen van Berlijn. Schitterende kalveren gezien van Matisse. Gelijk bestellen :?: Oh nee -0.18 eiwit. La maar zitten dus. Cijfers zeggen 10 x meer dan een beetje over de voergang dabberen. :idea:

Misschien komt dat ook doordat er bij CRV weinig spreiding zit in aaa-codes en de stieren er bij CRV maar kort op de stierenlijst staan. Zelf hebben we een Bocelli aan de melk, de stier was al opgeruimd voordat die een index had (aanvankelijk op genomics toch wat gezakt), staat nu op NVI 261 en wordt per lijst beter.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor Sander » do apr 20, 2017 12:26

Hans van Bergen schreef:@Sander aaa was sterk betrokken bij de oprichting van fawi. Anderen laten zich wel adviseren door hun analyseur over het stiergebruik. Zie ook het feit dat vrijwel alle aaa klanten dezelfde stieren gebruiken en zie ook dat ze veel minder CRV gebruiken. @ Henk laatst nog een paar bedrijven bezocht paar honderd kilometer ten westen van Berlijn. Schitterende kalveren gezien van Matisse. Gelijk bestellen :?: Oh nee -0.18 eiwit. La maar zitten dus. Cijfers zeggen 10 x meer dan een beetje over de voergang dabberen. :idea:

sterk betrokken? bron? geloof er niks van.

analyseur geeft geen advies :no: geeft alleen desgevraagd wel antwoord op wat goed gebouwde stieren zijn.

verder bekijk je koeien niet vanaf voergang maar vanaf de roosters. 1 voor 1 en dan je opmerkingen plaatsen bij een koe. liefst ook ff met de moeder of (half)zussen erbij.
maar er zijn maar weinig boeren die dat leuk vinden om te doen.

maar als ik je bijdragen goed analyseer dan heb je geen behoefte aan de uitnodiging van verboom. dan zal ik dat doorgeven, als ie het hier nog niet gelezen heeft. de reden is mij volledig onduidelijk, maar goed het zal.
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor JG ten Kate » do apr 20, 2017 13:37

Hans van Bergen schreef: Cijfers spreken mij aan. Gelul niet :no: :

Kun je hier ook je cijfers neerzetten van digiklauw bij jou uit de stal en dan van een paar jaar achter elkaar :?:
Ben wel benieuwd wat het effect is van jarenlang extreem focussen op benen.
JG ten Kate

Interesses: Koeien

Berichtdoor JKvW » do apr 20, 2017 13:43

Hans van Bergen schreef: laatst nog een paar bedrijven bezocht paar honderd kilometer ten westen van Berlijn. Schitterende kalveren gezien van Matisse. Gelijk bestellen :?: Oh nee -0.18 eiwit. La maar zitten dus. Cijfers zeggen 10 x meer dan een beetje over de voergang dabberen. :idea:

Bij kalveren heb je wat mij betreft gelijk. Als je bij een collega een paar beste koeien ziet van een stier die je anders niet zou gebruiken kan dat je wel over de streep trekken. Dan is dat minnetje voor % eiwit, kruisligging, melksnelheid of whatever wat minder belangrijk want daar kun je rekening mee houden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
JKvW

Interesses: koeien, veevoeding

Berichtdoor Henk » do apr 20, 2017 13:48

Hans van Bergen schreef: @ Henk laatst nog een paar bedrijven bezocht paar honderd kilometer ten westen van Berlijn. Schitterende kalveren gezien van Matisse. Gelijk bestellen :?: Oh nee -0.18 eiwit. La maar zitten dus. Cijfers zeggen 10 x meer dan een beetje over de voergang dabberen. :idea:

Bedoel exterieur uiteraard. Productie en gehalten zijn idd niet aan een koe af te lezen.
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor opelmanta » do apr 20, 2017 23:40

Met die Bocelli moeder hebben ze bij Delta nog wel wat geprobeerd. Legend, Gerard, Bogart, Goli, Cricket en ManOMan. Hebben ze G-force aan overgehouden, voor hetzelfde bevrucht die Bocelli slecht. Hij heeft ook nooit op de kaart gestaan.

Als je een paar honderd kilometer westelijk van Berlijn zit dan ben je dus maar een paar honderd kilometer oostelijk van Oeffelt.
ze heb't de kakket niet voor mekaar op't fabriek, en zo ist.
opelmanta

Berichtdoor sivert » vr apr 21, 2017 00:23

opelmanta schreef:Met die Bocelli moeder hebben ze bij Delta nog wel wat geprobeerd. Legend, Gerard, Bogart, Goli, Cricket en ManOMan. Hebben ze G-force aan overgehouden, voor hetzelfde bevrucht die Bocelli slecht. Hij heeft ook nooit op de kaart gestaan.

Als je een paar honderd kilometer westelijk van Berlijn zit dan ben je dus maar een paar honderd kilometer oostelijk van Oeffelt.

We melken ook nog 2 nakomelingen van Coloretto, een Gerard zoon van eveneens Delta Gem. De ene heeft een vaarzenlijst van (305 dgn) 9432 kg 4.12 v 3.10 e 108LW en de andere produceert nu in de 2e lijst (305 dgn) 10.432 4.08 3.58 115LW
sivert

Berichtdoor Sander » vr apr 21, 2017 08:22

opelmanta schreef:Als je een paar honderd kilometer westelijk van Berlijn zit dan ben je dus maar een paar honderd kilometer oostelijk van Oeffelt.

:lol: :lol: (y)

maar klinkt wel wies 8)
Sander

Berichtdoor Hans van Bergen » vr apr 21, 2017 10:30

Kweenie pesies hou wied het was. Kleve area :yes:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Henk » vr apr 21, 2017 11:00

Hans van Bergen schreef:Kweenie pesies hou wied het was. Kleve area :yes:

Da's net beej Nimwègen de Duutse grens over :lol: :lol:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Sander » vr apr 21, 2017 11:59

wandelvierdaagse loopt daar ook langs 8)
Sander

Berichtdoor gabbertien » za apr 22, 2017 09:20

Hans van Bergen schreef:@Gabbertien Paramount is echt een stier waar crv niet blij mee is achteraf. Met de huidige nieuwe fokkerij inzichten komt Para er telekns slecht uit. Een stier dus om niet te gebruiken en ook zijn afstamming te mijden. @ Sander ik heb helemaal niks tegen aaa maar wel tegen gebruik van verkeerde stieren. Kijk eens naar Gabber. Denk eens aan het dierenleed wat hij aanricht gewoon omdat hij luistert naar de verkeerde mensen. Doe eens wat steentjes in je laarzen en ga daar de hele dag mee rondlopen. Misschien dat je je dan beter kunt verplaatsen in de Parampount of Norwin dochters. Ik heb helemaal niks tegen aaa nogmaals als mensen het leuk vinden om nummertjes aan un pinken te geven wie ben ik om daar op tegen te zijn. Zelf houdt ik ook rekening met het feit of stieren niet te smal zijn. Mijn koeien hebben genoeg breedte en genoeg ronde vormen.

ik ga nog even verder:
paramount, de stier die bijna 10 jaar op de crv kaart gestaan heeft. en dan zeggen ze dat ze er achteraf niet blij mee zijn.. eh onzin :mrgreen:
ik heb natuurlijk niet 10 tallen paramounts lopen, maar enkelen die het gewoon goed doen. en dierenleed? kijk eerst maar eens bij mij in de stal; bij mij hebben de paramounts geen mortellaro. ik ben zoiezo blij bij ons in de stal met maar 1 a 2 gevallen mortellaro per jaar!

en over die breedtematen en ronde vormen: ga nou eens met een anayleur op pad. zat stieren op de stierenkaart die 'breed' en 'rond' fokken wat eigenlijk niks is.
gabbertien

Berichtdoor Hans van Bergen » za apr 22, 2017 10:58

Ik vind het uitzonderlijk dom om zon stier nog te gebruiken. En dan valt Paramount met 96 nog reuze mee. Er zijn genoeg stieren die veel,slechter scoren en dan kom je dus in situaties dat je al fokkende 70% meer klauwproblemen hebt dan iemand die WEL goede stieren heeft geselekteerd. Klauwproblemen moet je natuurlijk wel eerst her en erkennen. Maar misschien ben jij wel dat ene :cheers: bedrijf op de wereld die nooooooit problemen heeft. Fijn :yes: Zeker slim om dan die rotsooistieren te gebruiken :yes: (y)
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Berichtdoor Robert » za apr 22, 2017 12:41

Doe jij (weer) mee met MPR, exterieur beoordeling, digiklauw en vul je I&R en inseminaties secuur op, Hans?
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor Hans van Bergen » za apr 22, 2017 17:15

Wat heeft dat met Paramount te maken :?:
Hans van Bergen

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij