Selectief droogzetten/antibiotica

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Re: Selectief droogzetten/antibiotica

Berichtdoor opelmanta » do jul 06, 2017 23:16

Waarom gebruiken jullie orbenin extra? Ik gebruik de normale en orbenin extra voor hoogcel gevallen.
ze heb't de kakket niet voor mekaar op't fabriek, en zo ist.
opelmanta

Berichtdoor Sander » vr jul 07, 2017 00:06

normale orbenin is net water
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Erik S. » vr jul 07, 2017 12:11

Sander schreef:en met orbeseal vraag ik me eigenlijk altijd af welk doel het moet hebben. tov van niks doen heb je met orbeseal meer kans om bacterien naar binnen te brengen en daarna sluit je hem ook nog eens af. en een koe kan met orbeseal in uier ook wel melk lekken.... en heb nu afgelopen jaar af en toe eens een koe zonder iets drooggezet, en celgetal is bij al die koeien laag gebleven. en terwijl bij orbeseal het nog wel eens in de loop van de volgende lactatie geleidelijk verder wil oplopen.

dus nu doe ik meer koeien zonder iets droogzetten, kijken hoe dat uitpakt.

was dure les voor mij om geen orbeseal te gebruiken (n) (n) (n)

Met orbeseal (maar geld net zo goed voor AB droogzetters) gewoon goed hygiënisch werken, dit doe ik:
- handschoentjes aan
- handen ontsmetten (alcohol dispenser in de put)
- uierspray (spiritus)
- goede dip nadien
Erik S.

Beroep: Boer en Boerenverstand

Berichtdoor Henk » vr jul 07, 2017 13:20

opelmanta schreef:Waarom gebruiken jullie orbenin extra? Ik gebruik de normale en orbenin extra voor hoogcel gevallen.

Als het goed is gebruikt iemand hetgeen wat in zijn of haar BBP staat :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Sander » zo jul 09, 2017 08:51

Erik S. schreef:
Sander schreef:en met orbeseal vraag ik me eigenlijk altijd af welk doel het moet hebben. tov van niks doen heb je met orbeseal meer kans om bacterien naar binnen te brengen en daarna sluit je hem ook nog eens af. en een koe kan met orbeseal in uier ook wel melk lekken.... en heb nu afgelopen jaar af en toe eens een koe zonder iets drooggezet, en celgetal is bij al die koeien laag gebleven. en terwijl bij orbeseal het nog wel eens in de loop van de volgende lactatie geleidelijk verder wil oplopen.

wat gebeurde er precies?
Sander

Berichtdoor Corjan » ma jul 10, 2017 19:34

Wij gebruiken nu een paar jaar helemaal nix meer. Hekkie naar de drogen koeien open en klaar is klara.
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Erik S. » ma jul 10, 2017 20:40

Sander schreef:
Erik S. schreef:

wat gebeurde er precies?

teveel koeien die met afkalven een kwartier 'verkeerd' hadden of in de droogstand uierontsteking kregen, ligboxen bij droge koeien worden gelijk behandeld als bij de melkkoeien overigens
Erik S.

Beroep: Boer en Boerenverstand

Berichtdoor Sander » di jul 11, 2017 00:28

hmmm. hier die ervaring nog niet. vorige week nog 7 zonder iets drooggezet waaronder eentje met 22 kg melk :oops: . maar eens zien wat hun celgetal doet komende lactatie
Sander

Berichtdoor JG ten Kate » di jul 11, 2017 07:45

Vanwaar deze ommezwaai ? Poosje terug zette je alles nog droog met droogzetters. Of moet je nog gve' s reduceren en kun je niet kiezen welke koeien weg moeten?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
JG ten Kate

Interesses: Koeien

Berichtdoor van wijk » di jul 11, 2017 12:49

Hier geen droogzetters meer sinds 2002 denk ik . Ook geen orbeseal , ook geen homeopatisch spul.
Wel lang last gehad van hoog celgetal, zeker met eerste generatie flv kruislingen. Toen maar gaan doormelken; dus door de melkstal doen zolang er melk uitkomt.
De helft van de koeien kan daar tegen, de helft geeft volgende lactatie geen drol. En de biestkwaliteit is waardeloos.

Het laatste jaar is het celgetal veel beter geworden ,< 100 en toen ben ik koeien weer echt gaan droogzetten, dwz. in apart hok of weitje.
Nu wat aan het proberen met 4 weken droogstand en ook met krachtvoer opbouwen voor t kalven.
Celgetal blijft goed en verse koeien geven regelmatig boven 45 kg.
Toch leuk dat t werkt.
van wijk

Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor Sander » di jul 11, 2017 13:43

JG ten Kate schreef:Vanwaar deze ommezwaai ? Poosje terug zette je alles nog droog met droogzetters. Of moet je nog gve' s reduceren en kun je niet kiezen welke koeien weg moeten?

klopt. vorig jaar met bespreken behandelplan etc, kreeg ik wat op mijn kop omdat mijn dierdagdosering grotendeels bestond uit droogzetters. dus toch maar wat orbeseal gaan gebruiken en toen ik eindelijk door had hoe je zonder lucht dat spul erin krijgt :wink: meer gaan gebruiken want het is toch verrekte makkelijk als je een verse koe weer snel in de tank kunt melken, zeker omdat ik nogal eens kort droogzet. orbenin exta dry duurt toch verrekte lang bij droogstand van 30 dgn. :oops: en heb hekel aan dumpemmers dus vandaar meer orbeseal. maar zat me het nut af te vragen dus af en toe ook eens eentje zonder iets drooggezet. en dat ging eigenlijk probleemloos en gemiddeld lager celgetal dan orbeseal. en lekker makkelijk en dat vind ik wel prettig 8) dus nu de proef iets uitbreiden :wink:
Sander

Berichtdoor pieterv » di jul 11, 2017 23:27

Ik heb der deze avond 7 droog gezet.
4 met alleen orbeseal
3 met virbactan en orbeseal.

Ik ben recent overgeschakeld naar Virbactan omdat de koeien iig beter beschermd moeten zijn omdat Virbactan werkt op gram positieve én gram negatieve bacteriën en ook niet onbelangrijk: melk mag heel snel de tank in. 2de melkbeurt testen en 9,5/10 mogen dan al weer in de tank.
Zelfkennis; het begin van alle wijsheid...
pieterv

Beroep: veehouder
Interesses: alles met landbouw en koeien en varkens

Berichtdoor Sander » do nov 02, 2017 12:16

JG ten Kate schreef:Vanwaar deze ommezwaai ? Poosje terug zette je alles nog droog met droogzetters. Of moet je nog gve' s reduceren en kun je niet kiezen welke koeien weg moeten?

gaat eigenlijk prima tot nu toe
Sander

Berichtdoor auke » do nov 02, 2017 23:48

pieterv schreef: melk mag heel snel de tank in. 2de melkbeurt testen en 9,5/10 mogen dan al weer in de tank.

Melk mag toch pas 3 dagen na afkalven geleverd worden?
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor Corjan » vr nov 03, 2017 03:59

Als ik 3 dagen weg zou gooien dump ik een 15000 kg per jr..........zou ik droogzetters voor kunnen kopen :mrgreen: :lol:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en gezondheid