Toekomst melkveehouderij deel 3

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Toekomst melkveehouderij deel 3

Berichtdoor Henk » vr aug 11, 2017 14:59

sivert schreef: Voor ons zou verlies van derogatie een behoorlijke klap zijn. We hebben nu al gras teveel (momenteel hoop ik 60 ha gras op stam te kunnen verkopen en wacht nog op een antwoord van een geïnteresseerde) en tarwe verbouwen heb ik het ook al over gehad met onze loonwerker/akkerbouwer, maar daarvan weet ik nu ook al van tevoren dat er geld achteraan gaat als je er geen machines en opslagcapaciteit voor hebt. Zonder derogatie hebben we nog veel meer gras over en is er nog minder vraag naar.

Dan kun je knap handelen Sivert (y) want er zijn al Brabo's die het gratis mogen maaien in Fryslân :yes:

Jij hebt behoorlijk zware kleigrond begreep ik en dan wordt de gewassenkeuze al snel beperkt idd.
Maar wintertarwe zaaien kan toch eik bijna overal :?: In de vroege herfst zaaien en in de zomer wanneer je grond kneiterhard is kun je 'm oogsten (y)
Je loonwerker maakt je bang he'k het idee want de kosten van graanteelt zijn gewoonweg laag (y)
Tel dr bij op dat je op kleigrond veel meer tonnen kunt oogsten dan bij ons op onze bosgrond en dan weet je al snel dat tarwe een teelt is die prima past bij grasbedrijven :yes:
Opslag stelt ook weinig voor. Je laat 'm grof malen, maakt er een broodjeskuil van op een stukkie beton, plastiekje dr over tegen de regen en je hebt eerste kwaliteit krachtvoer op je erf liggen (y)
En dan komen je graskuilen ook weer een keer op :wink:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor poekske » vr aug 11, 2017 15:33

Ksnap dat ook niet hectares vol gras kuilen en dan krachtvoer kopen. Ploeg erin, graan zaaien. Top voer (y)
poekske

Beroep: binnenkort zelfstandig slager
Interesses: vlees melk en machines

Berichtdoor coen dp » vr aug 11, 2017 15:50

hoe zit dat met graan en ganzen?
coen dp

Interesses: melkveehouderij

Berichtdoor ramos fan » vr aug 11, 2017 16:03

Henk schreef:
sivert schreef: Voor ons zou verlies van derogatie een behoorlijke klap zijn. We hebben nu al gras teveel (momenteel hoop ik 60 ha gras op stam te kunnen verkopen en wacht nog op een antwoord van een geïnteresseerde) en tarwe verbouwen heb ik het ook al over gehad met onze loonwerker/akkerbouwer, maar daarvan weet ik nu ook al van tevoren dat er geld achteraan gaat als je er geen machines en opslagcapaciteit voor hebt. Zonder derogatie hebben we nog veel meer gras over en is er nog minder vraag naar.

Dan kun je knap handelen Sivert (y) want er zijn al Brabo's die het gratis mogen maaien in Fryslân :yes:

Jij hebt behoorlijk zware kleigrond begreep ik en dan wordt de gewassenkeuze al snel beperkt idd.
Maar wintertarwe zaaien kan toch eik bijna overal :?: In de vroege herfst zaaien en in de zomer wanneer je grond kneiterhard is kun je 'm oogsten (y)
Je loonwerker maakt je bang he'k het idee want de kosten van graanteelt zijn gewoonweg laag (y)
Tel dr bij op dat je op kleigrond veel meer tonnen kunt oogsten dan bij ons op onze bosgrond en dan weet je al snel dat tarwe een teelt is die prima past bij grasbedrijven :yes:
Opslag stelt ook weinig voor. Je laat 'm grof malen, maakt er een broodjeskuil van op een stukkie beton, plastiekje dr over tegen de regen en je hebt eerste kwaliteit krachtvoer op je erf liggen (y)
En dan komen je graskuilen ook weer een keer op :wink:

Ik kom wel bij je dorsen voor een prikkie :D
Maar je hebt al een super mooie grote werktuigenschuur. silo,s worden best vaak aangeboden en zijn 2ehands niet duur.
Een ploeg en koppeg zou je moeten kopen maar heb je misschien ook al wel. Als je het over 10 jaar uitsmeerd heb je behoorlijk wat verdiend met je tarwe. Er gaat ook veel tarwe bij komen dit jaar bij ons in de buurt. Ik weet wel iemand die wil spuiten en dorsen
vms:D
ramos fan

Beroep: Boer
Interesses: melken met vms weiden en flv

Berichtdoor ramos fan » vr aug 11, 2017 16:04

coen dp schreef:hoe zit dat met graan en ganzen?

Daar zijn ze gek op :yes: :yes: :yes:
ramos fan

Berichtdoor coen dp » vr aug 11, 2017 16:23

ramos fan schreef:

wordt dan een grote bende dus :yes:
coen dp

Interesses: melkveehouderij

Berichtdoor ramos fan » vr aug 11, 2017 16:35

coen dp schreef:
ramos fan schreef:

wordt dan een grote bende dus :yes:

Moet je ze verjagen :mrgreen:
ramos fan

Berichtdoor Richt » vr aug 11, 2017 18:38

Dat waar gras kan ook tarwe kan is wel erg kort door de bocht vind ik.

Hier iets ten noord oosten van provincie Groningen ook best veel boeren die tarwe erbij telen, maar bij ons in de buurt (de direkte 10km rondom, niet de zeer goede kleigrond aan de kust) wat ik aan tarwe zie vind ik ronduit om te janken :oops:
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor Hans van Bergen » vr aug 11, 2017 20:26

Hooi is ook duur
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor melker » vr aug 11, 2017 22:42

Tarwe opbrengst bij ca 10 ton/ha momenteel rond 1800, ca 5 ton stro is ca 250 dus totaal rond de 2000 euro opbrengst.Kosten ploegen plus rotorkopeggen op klei reken maar 250 euro, zaaizaad plus zaaien ca 370, 2 maal spuiten 140euro, dorsen plus transport tarwe 500 euro, dergelijke grond kan je verhuren voor ruim 1000 euro dus waardeloze teelt :(
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor ramos fan » za aug 12, 2017 06:22

melker schreef:Tarwe opbrengst bij ca 10 ton/ha momenteel rond 1800, ca 5 ton stro is ca 250 dus totaal rond de 2000 euro opbrengst.Kosten ploegen plus rotorkopeggen op klei reken maar 250 euro, zaaizaad plus zaaien ca 370, 2 maal spuiten 140euro, dorsen plus transport tarwe 500 euro, dergelijke grond kan je verhuren voor ruim 1000 euro dus waardeloze teelt :(

Maar als je gras teveel hebt krijg je er krachtvoer voor terug.
En het is maar net hoe je de berekening wil maken. ze dorsen hier in de omstreken voor +- 150 euro dan zit transport op 350 euro. Daar wil ik ook wel voor rijden
Je hebt toeslagrechten erop. En kan de tarwe prijs ook zo weer naar 25 cent gaan.
ramos fan

Berichtdoor Wim R » za aug 12, 2017 06:31

ramos fan schreef:
melker schreef:Tarwe opbrengst bij ca 10 ton/ha momenteel rond 1800, ca 5 ton stro is ca 250 dus totaal rond de 2000 euro opbrengst.Kosten ploegen plus rotorkopeggen op klei reken maar 250 euro, zaaizaad plus zaaien ca 370, 2 maal spuiten 140euro, dorsen plus transport tarwe 500 euro, dergelijke grond kan je verhuren voor ruim 1000 euro dus waardeloze teelt :(

En het is maar net hoe je de berekening wil maken. ze dorsen hier in de omstreken voor +- 150 euro dan zit transport op 350 euro. Daar wil ik ook wel voor rijden
Je hebt toeslagrechten erop. En kan de tarwe prijs ook zo weer naar 25 cent gaan.

ook naar de 14 ct en 8 ton opbrengst.
Tarwe telen voor een veehouder met bijna alles in loonwerk kost gewoon niet uit.
Wim R

Beroep: Ex melkveehouder , vanalles wat.

Berichtdoor Henk » za aug 12, 2017 09:15

ramos fan schreef:

In Melker zn opsomming wil ik graag wat corrigeren.
Zaaitarwe kost 80-90 ct/ 100 kg = 140-150 euro. Zaaien met een simpel nokkenrad is een paar tientjes aan jaarkosten :yes:
Spuiten a 140 euro is bij wintergraan zelden nodig. Of je moet je storen aan een enkele dissel oid
Strosaldo lijkt ruk maar 5 ton stro kopen is hier in Brabo 500 euro.
Tarwe is gezond voer (y) en tel es wat je je bespaart aan een luuks brokje met zetmeel :idea:

Wat er bij komt zijn bemestingskosten. Ik weet niet hoe anderen drijfmest ervaren in het voorjaar maar bij ons was dat ruk (n) dus moet je er met kunstmest heen :yes: meestal iets van 300-400 kg KAS dus zeg 100 euro/ha

Grootste handicap op onze zandgronden is dat we veel lagere opbrengsten halen.

Land verhuren is hier grofweg 1400 voor een teelt groente, 1600 voor een dubbelteelt en 1600-1800 voor erpel.

Punt is dat je je grond toch een beetje gezond wil houden :yes: en dan is graan een welkome teelt (y)
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor melker » za aug 12, 2017 10:14

WIj verbouwden ook tarwe toen we voor 2 jaar graskuil hadden zitten, maar saldo valt gewoon vies tegen. Dorsen op zich is idd goedkoper maar komt vaak nog wat droogkosten bij en logistiek rondom brengen naar depot kom je totaal zo rond 500. Bemesten met gier geeft veel stro en grotere kans op legering zodat je soms wel 2 keer moet spuiten met halmverkortingsmiddel. Stroprijs af land excl persen zit rond 50 euro per ton.
BIj overschot gras minder kunstmest strooien is beste optie en eerder ophouden met strooien. Desnoods mest je hok stieren af. Goed grasland kan op klei wel 25 jaar liggen met beperkt onderhoud, ga je er in om frotten moet je wel goed saldo gewas hebben, mais is voor veehouder betere optie dan graan, meestal.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Kasé5 » za aug 12, 2017 12:24

Even uit de negatieve sleur in het weekend;
https://www.volkskrant.nl/binnenland/-o ... ~a4510801/
van Dam af
Kasé5

Beroep: melkveehouder
Interesses: melkveehouderij en rekenmachientjes

VorigeVolgende