Nieuwbouwstallen (deel 7)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met huisvesting.

Moderator: Moderators

Re: Nieuwbouwstallen (deel 7)

Berichtdoor Richt » zo aug 13, 2017 08:26

Paar boxjes op voergang schroeven kost +-5000€ (ca 280€ per plek)
paar spantjes er bij aan zit je hier, met vergunning, statik, graven en bouwen zo op 100 000€.
Aan bouwen is altijd (te)duur...
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor Hookwood Holsteins » zo aug 13, 2017 08:55

Richt schreef:Wij hebben een 1+1 stal en momenteel erg veel overbezetting (130 koeien op 106 lb)
nu hebben we een 115-120 vreet plaatsen, en dacht ik op het achterste deel van de voergang er 20 boxen bij te plaatsen (we kunnen toch al alleen aan een kant erin).
Dan komen we op 126lb en een 80 vreetplaatsen, wat denken de VTF'ers daar van? We willen eigelijk jaarrond een 130-135 koeien aan de melk hebben, droog vee loopt in een strostal met uitloop (als het weer het toelaat) en melkvee blijft jaarrond binnen.

Bij een Weelinksysteem lopen er volgens mij 3 koeien op 1 vreetplek. Als je geen weelinkhek hebt dan moet je wel zorgen voor voldoende voer voor het voerhek en bij voorkeur gemengd.
Hookwood Holsteins

Berichtdoor john jakobs » zo aug 13, 2017 09:03

hoeveel ruimte is er achter het voerhek , tot de boxen
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor Richt » zo aug 13, 2017 09:23

Hookwood Holsteins schreef:
Richt schreef:Wij hebben een 1+1 stal en momenteel erg veel overbezetting (130 koeien op 106 lb)
nu hebben we een 115-120 vreet plaatsen, en dacht ik op het achterste deel van de voergang er 20 boxen bij te plaatsen (we kunnen toch al alleen aan een kant erin).
Dan komen we op 126lb en een 80 vreetplaatsen, wat denken de VTF'ers daar van? We willen eigelijk jaarrond een 130-135 koeien aan de melk hebben, droog vee loopt in een strostal met uitloop (als het weer het toelaat) en melkvee blijft jaarrond binnen.

Bij een Weelinksysteem lopen er volgens mij 3 koeien op 1 vreetplek. Als je geen weelinkhek hebt dan moet je wel zorgen voor voldoende voer voor het voerhek en bij voorkeur gemengd.

Ja we voeren 2x daags gemengd en hebben 6 KV stations (per 2 verdeelt over de stal, 2 op de kop van de voergang en 2 aan elke kant op de helft)

Afstand voergang tot box is 3m, aan de krappe kant maar lopen al langere tijd een 130-135 koeien in de stal. Is redelijk vol maar met extra ligboxen komt er dus eigenlijk meer m2 per koe vrij.
Richt

Berichtdoor john jakobs » zo aug 13, 2017 09:35

doen waarom nu pas
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Berichtdoor Richt » zo aug 13, 2017 09:49

john jakobs schreef:doen waarom nu pas

Alles op zen tijd, zitten hier bijna 3 jaar en et loopt altijd wel een project, dit is het volgende.
Richt

Berichtdoor Hookwood Holsteins » zo aug 13, 2017 09:51

Richt schreef:Paar boxjes op voergang schroeven kost +-5000€ (ca 280€ per plek)
paar spantjes er bij aan zit je hier, met vergunning, statik, graven en bouwen zo op 100 000€.

Ik vind 280 euro nog aan de dure kant....
Hookwood Holsteins

Berichtdoor poekske » zo aug 13, 2017 10:12

80 euro voor boxafscheiding en een beetje degelijke matras van bv kraiburg 170. das al 250euro. of diepstrooisel?
poekske

Beroep: binnenkort zelfstandig slager
Interesses: vlees melk en machines

Berichtdoor kobonde » zo aug 13, 2017 10:28

Richt schreef:

Ja we voeren 2x daags gemengd en hebben 6 KV stations (per 2 verdeelt over de stal, 2 op de kop van de voergang en 2 aan elke kant op de helft)

Afstand voergang tot box is 3m, aan de krappe kant maar lopen al langere tijd een 130-135 koeien in de stal. Is redelijk vol maar met extra ligboxen komt er dus eigenlijk meer m2 per koe vrij.

Voermeng wagen verkopen en Weelink systeem er in met 40 voerplekken en een doorsteek aan beide kanten van het voerhek zodat je geen dode stukken gangpaden hebt tevens is er dan meer ruimte tussen het voerhek en de boxen.
kobonde

Beroep: Veehouder
Interesses: Vrouwen en koeien

Berichtdoor W.A » zo aug 13, 2017 10:43

Voor zo'n advies heb je wel iets meer info nodig. Bij tmr of veel bijproducten is weelink natuurlijk 0.

Verstuurd vanaf mijn SM-G388F met Tapatalk
W.A

Beroep: Melkveehouder.
Interesses: Koetjes/economie

Berichtdoor Richt » zo aug 13, 2017 10:48

Richt schreef:Paar boxjes op voergang schroeven kost +-5000€ (ca 280€ per plek)

Ik vind 280 euro nog aan de dure kant....

met matras en ijzerwerk, maar is idd ruim gerekend, paar hekjes veranderen enzo zit erbij in.
Liever iets over houden dan te weinig bereken.

En heb even nageteld maar hou zelfs een goede 110 vreetplaatsen over met een paar kleine aanpassingen.

Mengwagen komt momenteel soja in, mais kuil en gras kuil.
Zoon weelink hek vind ik ook een dure investering, mengwagen is wat ouder (2003) maar in goede staat (vijzel al eens vervangen) en kan nog wat jaartjes mee maar de inruil waarde is niet veel meer.
De stal is van 91/92 en verlengt in 99/00.
Richt

Berichtdoor Sander » zo aug 13, 2017 11:04

80 of 110 vreetplekken das nogal een verschil.
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor Richt » zo aug 13, 2017 11:14

Sander schreef:80 of 110 vreetplekken das nogal een verschil.

klopt :oops:
Had me verrekend, net even 1 per 1 nageteld en kom op 110 uit
Richt

Berichtdoor john jakobs » zo aug 13, 2017 15:05

een weeling hek heeft voordelen maar zeker ook nadelen :oops:
john jakobs

Berichtdoor Flyinghollander » zo aug 13, 2017 18:39

Richt schreef:. Is redelijk vol maar met extra ligboxen komt er dus eigenlijk meer m2 per koe vrij.

Hoe dat dan? meer koeien op kleiner stuk vreetplek geeft toch minder m2? Dak verlengen en buiten voerpad maken?
Flyinghollander

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en stal