Mais 2017

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: Mais 2017

Berichtdoor marcelv » zo aug 13, 2017 16:23

john jakobs schreef:die loonverker naam genoot uit arle rixsel is dat familie van jou

:no:
marcelv

Berichtdoor Henk » ma aug 14, 2017 10:45

Iemand al maisprijzen gehoord toevallig :?:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor john jakobs » ma aug 14, 2017 11:00

je kunt nog perpulp kopen voor een prikkie tel dat maar om naar een maisprijs
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor Henk » ma aug 14, 2017 12:51

Is gelukkig geen vergelijk in de praktijk :) Anders was de mais altijd sjeap.
Mais deed vorig jaar 1600/ha. Dit jaar is de mais beter :yes:
Vorig jaar is er door de lage melkprijs op veel plekken alleen het hoognodige gekocht. Ik zie op veel plaatsen dat de maiskuil eerder op zn end is dan andere jaren :yes:
Nu is de melkprijs aardig (y) en is er meer financiële ruimte :yes:

Es voorzichtig inzetten op 2000/ha :idea:

Henk

Berichtdoor Hookwood Holsteins » ma aug 14, 2017 14:37

Henk schreef:Is gelukkig geen vergelijk in de praktijk :) Anders was de mais altijd sjeap.
Vorig jaar is er door de lage melkprijs op veel plekken alleen het hoognodige gekocht. Ik zie op veel plaatsen dat de maiskuil eerder op zn end is dan andere jaren :yes:

Hier puilen de kuilplaten uit van het gras. Lijkt me weinig reden om extra mais in te slaan. Ook is de veestapel op veel bedrijven wat gekrompen.
Hookwood Holsteins

Berichtdoor john jakobs » ma aug 14, 2017 14:42

hebben hier 15 wagens perspulp gekocht in de voorverkoop, gespreide betaling tot volgend jaar juli :yes: , maar heb nog wel wat mais nodig , en hier ook al aardig wat vrdr in de kuil
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor jan.nl » ma aug 14, 2017 15:31

Ik schat hier de mais opbrengst op 55 ton /ha, x 20 ha...vorig jaar nog 300 ton mais gekocht toen opbrengst van 38 ton mais /ha.
Volgende week 4e snee maaien,dikke 3 ton ds/ha lijkt het.Daarna eind sept nog de 5e snee...
Weten we nog dat de pers(fouragehandel) in het voorjaar wist te vertellen dat het dit jaar droger zou worden als 1976... :wink:
En 20 koeien minder dit jaar. :yes:
Volgend jaar weer 10 gve,s er uit.... :?
Hopen nog op betaalbare rechten... :|
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor Henk » ma aug 14, 2017 15:36

Hookwood Holsteins schreef:
Henk schreef:Is gelukkig geen vergelijk in de praktijk :) Anders was de mais altijd sjeap.

Hier puilen de kuilplaten uit van het gras. Lijkt me weinig reden om extra mais in te slaan. Ook is de veestapel op veel bedrijven wat gekrompen.

Klopt :yes: maar hier in de regio zijn er veel die al jaren geen derogatie meer hebben en minimaal in gras hebben liggen.
Wordt vaak land verhuurd aan akkerbouwers :yes:

Henk

Berichtdoor Sander » ma aug 14, 2017 22:37

mais kan niet duur worden. staat overal super en is nog voorraad van 2016 zat. verder is er ook gras zat en op meeste plekken minder bekken om het op te eten.
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor ruben13899 » di aug 15, 2017 06:58

Hoorde pas paar handelaren voor n veenweidegebied, zelfs daar waren ze bang de mais niet kwijt te raken
Keep calm and breed balanced cows
ruben13899

Beroep: Melkveehouder in opleiding
Interesses: Fokkerij en voer

Berichtdoor poekske » di aug 15, 2017 08:05

Hier in de regio slechte maïs, helft minder graskuilen dan vorig jaar. Zulle' ze hem wel hiernaartoe kunne brengen
poekske

Beroep: binnenkort zelfstandig slager
Interesses: vlees melk en machines

Berichtdoor MelkboerLuc » di aug 15, 2017 08:14

poekske schreef:Hier in de regio slechte maïs, helft minder graskuilen dan vorig jaar. Zulle' ze hem wel hiernaartoe kunne brengen

Het regent hier. De mais herpakt zich en de stengel wordt weer zachter, dus denk ik dat hij nu nog wat groeit.
Door de regen zal de kolfzetting waarschijnlijk zeer goed zijn. De kolf is in gewicht de helft van de plant. Of meer.
Als je alle planten hebt staan, en er hangt en goede kolf aan dan mag je ongeacht de grootte van de plant toch rekenen op een opbrengst van 60-70%. Zo denk ik.

Er stond ook veel goede en zelfs machtig goede mais die de droogte goed doorstaan heeft. Door de regen zal ook die nog aan kg bijwinnen.

@Henk: als je 2000 wil krijgen moet je toch zeker 2500 vragen. :mrgreen:
Freedom of speech: je hebt het recht om te veranderen van mening en te beamen dat ik eigenlijk altijd al gelijk had
voor reisavonturen
MelkboerLuc

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Koeien + melk

Berichtdoor poekske » di aug 15, 2017 09:42

Maïs die in bloei staat zal niet veel meer groeien. Idd goede kolf. Maar minder hectares maïs die gemiddeld 30%mindrr opbrengt. Lijkt niet goed, zeker als er al zijn die een maand geleden begonnen zijn aan kuilen van dit jaar
poekske

Beroep: binnenkort zelfstandig slager
Interesses: vlees melk en machines

Berichtdoor Hans van Bergen » di aug 15, 2017 09:46

Ik zal het nog maar weer eens een keer uitleggen :roll:

Ten eerste heb je de mondiale tarwe pries. Issie hier duurder prima :yes: Bv Havens Maashees hebben haven in Maashees en in venlo so per schip komp het aangevaren vanaf Rotterdam waar het vanaf de hele wereld kan komen.

Maisprijs is hier direct aangekoppeld.Immers veelal inwisselbaar. Maisverkoper kan dorsen of hakselen. Als hij(of zij of gender neutraal) dorst beurt ie gewoon de wereldmarkt prijs. Immers zal Agrifirm/Forfarmers/VGZ een tiende van een cent meer betalen dan da ze het uut t buutnland komen brengen :?: Hell no. So there you are. Meer dan 30-35 euro per ton thuisgebracht in de kuil kun je niet voor mais betalen :no: 30 euro isst waart. 35 euro ast supergoeie mais is en je wilt geen gezeik en je bent weer te slap om door te onderhandelen

2000 euro per ha klopt precies (y) Als de akkerbouwert em in de winter ok de kuul afspaait en em voert aan de koei dan kande inderdaad 2000 euro per ha beurn ja :yes: En anders issut dus 60 x 30 minus 350 is 1450 euri. En das al dik honderd euri meer dannie ever beurt assie dorst
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor auke » di aug 15, 2017 13:02

Dit voorjaar mais gekocht voor 1400 euro per ha.
Denk niet dat de vrije mais zoveel opbrengt hier. Boeren leuren al met de 3e snee gras dus die willen ook geen mais meer.
Ben het nu dus wel met Hans en Hookwood eens.
Maar als je geen 2000 vraagt krijg je het ook niet :mrgreen:
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer