Moderator: Moderators
boer pieter schreef:graan silage is mooin voer voor droge koeien en pinken en ik voer de mk er ook een beetje van maar oogsten en pletten en opslaan eventueel met zuur er door is allemaal veel te duur volgens mij en al helemaal met dat dure land in nl
kobonde schreef:Graan telen is niet duur als je het als dek vrucht teelt bij grasland vernieuwning, Wij zaaien elk voorjaar jaar 12 tot 20 Ha
nieuw gras met zomer gerst als dekvrucht af hankelijk van de voer situatie hakselen we het groen(koevoer), als GPS
(pinken/droge koeien voer) of laten het graan afrijpen en combinen het. daarna kun je het nog 3/2of 1 keer maaien
afhankelijk van hoe je het oogst.
boer pieter schreef:graan silage is mooin voer voor droge koeien en pinken en ik voer de mk er ook een beetje van maar oogsten en pletten en opslaan eventueel met zuur er door is allemaal veel te duur volgens mij en al helemaal met dat dure land in nl
Henk schreef:boer pieter schreef:graan silage is mooin voer voor droge koeien en pinken en ik voer de mk er ook een beetje van maar oogsten en pletten en opslaan eventueel met zuur er door is allemaal veel te duur volgens mij en al helemaal met dat dure land in nl
Kheb in het verleden wel es een berekening geplaatst van de graanteelt.
Graan telen is 1 van de goedkoopste teelten die dr zijnProbleem is dat het makkelijk duur te maken is en dat is hetgeen waar te vaak voor gekozen wordt.
Graan zaai je met een simpel nokenrad zaaimachine. Dingen gooien ze je mee dood en kosten geen drol![]()
Voordeel van wintergraan is dat de bodem al goed bedekt is als het voorjaar wordtHierdoor geen/amper onkruid dus geen kosten voor onkruidbestrijding
![]()
Hoogste kosten zijn het dorsen en malen.
Opslag kan eenvoudig op een stukje verharding. Zeiltje dr over tegen de regen, meer is niet nodig![]()
Saldo-technisch is het desondanks nog steeds 1 van de meest rukkerige gewassen![]()
Maar tarwe is mooi voervooral langs veel gras
en je kan er een mooi hutje brok mee besparen
![]()
Tis sowieso beter dan groeiende ruwvoervoorraden die je nooit meer op krijgt...
boer 19 schreef:kobonde schreef:Graan telen is niet duur als je het als dek vrucht teelt bij grasland vernieuwning, Wij zaaien elk voorjaar jaar 12 tot 20 Ha
nieuw gras met zomer gerst als dekvrucht af hankelijk van de voer situatie hakselen we het groen(koevoer), als GPS
(pinken/droge koeien voer) of laten het graan afrijpen en combinen het. daarna kun je het nog 3/2of 1 keer maaien
afhankelijk van hoe je het oogst.
Wil dat wel door de combine met al dat gras?
boer 19 schreef:Wij hebben vorig jaar helsæd gemaakt. De kwaliteit viel ons tegen, ik kon de broei niet voorblijven. Dit jaar begin juli gewoon laten maaien en nu alweer een keer gemaaid
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten