Boeren in Frankrijk

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Boeren in Frankrijk

Berichtdoor Arno » zo sep 10, 2017 15:22

Kvind dat ikea spul relatief duur voor wat het is ,maak nog liever een tafel uit een stapel hout en niet helemaal perfect als die troep, bijkomend voordeel daarvan is dajje niet bij je buren naar binnen loopt en pezies hetzelfde meubilair ziet als je zelf hebt. :wink:
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor poekske » zo sep 10, 2017 20:33

:mrgreen: kou der ook niet men gewoone meubels halen maar voor bvb een bureaukast Konikk niks goedkoper vinden volgens wak wilde. Maar zetels of bedden, nee laatmaar
poekske

Beroep: binnenkort zelfstandig slager
Interesses: vlees melk en machines

Berichtdoor gary » zo sep 10, 2017 22:57

Die gehaktballen zijn daar lekker :mrgreen:
gary

Beroep: Boer
Interesses: Koeien

Berichtdoor Henk » ma sep 11, 2017 12:21

Geen idee. Nog nooit bij Ikea geweest en dat probeer ik zo te houden... :wink:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Corjan » ma sep 11, 2017 13:18

Wij hebben btw een dotje bij een Pool gekocht in Toronto. Leuk taaltje hadden ze in de winkel :lol: Wel super mensen (y) (y)
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor Henk » ma sep 11, 2017 14:15

Corjan schreef:Wij hebben btw een dotje bij een Pool gekocht in Toronto. Leuk taaltje hadden ze in de winkel :lol: Wel super mensen (y) (y)

Wat voor dotje :?: Gehaktballetjes :?:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor hulsteins » di nov 28, 2017 23:16

Hvd schreef:Ik Merk hier niet veel van pessimisme hulstein
behalve geklaag over melkprijs door gebrek aan concurrentie tussen fabrieken
Niet veel robots in de buurt , goedkope stallen en vooral weinig brok/ veel weide
Als het conventioneel niet gaat schakelen ze over naar bio met werknemer erbij

kheb hier regelmatig de inkopers van de vee-exportcoop
ken ik persoonlijk goed
Een jaar terug bijvoorbeeld zei die dat als ie met buitenlandse kopers van farm naar farm sjeest
dat die spanjolen marokanen algerijers etc altijd zeiden dat alle boertjes chagrijnig waren en
alleen daar waar ze (net) met de melkerij gestopt waren er volop big smiles waren .
Paar weken terug zeg ik zo :
'"en , wat gebeurt er zoal in de landerijen ? alles gaat goed ? show must go on ? "
Zegt ie 'je moest eens weten hoe diep velen zijn weggezakt ,
- en omdat aflossing stopzetten hier niet ken en de bank op een gegeven moment stop zegt -
er zijn er veel die hun hele veestapel verkocht hebben en diezelfde veestapel van diezelfde terughuren

dan betaal je een X percentage en is 50 % van de vk's voor de eigenaar

maar daar hoor je niemand over 8)
France is back
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor Hvd » wo nov 29, 2017 06:24

Weleens wat over gehoord dat veestapels gefinancierd worden net zoiets als subsidie financiering :| en betalingsachterstanden bij de coop
Maar bij de boekhoudvergelijking zitten wij toch ruim boven het gemiddelde met financiering
Verder zijn die handelaren prima mensen om mee te buurten en drinken willen ze ook graag maar wordt je ook wel chagrijnig van hun er is altijd wel een markt op slot of je vee is te groot of te klein dik of dun moet altijd wat van de prijs af daarom houd ik liever mijn jongvee zelf en mest de genetisch mindere koeien in een stuk weide
Voor de komende jaren weer 70000 ltr erbij per jaar prijs is afwachten :|
Hvd

Beroep: Melkveehouder
Interesses: Melkverwerking, koeien, weiden, zeilen

Berichtdoor jan.nl » wo nov 29, 2017 08:47

hulsteins schreef:
Hvd schreef:Ik Merk hier niet veel van pessimisme hulstein
behalve geklaag over melkprijs door gebrek aan concurrentie tussen fabrieken
Niet veel robots in de buurt , goedkope stallen en vooral weinig brok/ veel weide
Als het conventioneel niet gaat schakelen ze over naar bio met werknemer erbij

kheb hier regelmatig de inkopers van de vee-exportcoop
ken ik persoonlijk goed
Een jaar terug bijvoorbeeld zei die dat als ie met buitenlandse kopers van farm naar farm sjeest
dat die spanjolen marokanen algerijers etc altijd zeiden dat alle boertjes chagrijnig waren en
alleen daar waar ze (net) met de melkerij gestopt waren er volop big smiles waren .
Paar weken terug zeg ik zo :
'"en , wat gebeurt er zoal in de landerijen ? alles gaat goed ? show must go on ? "
Zegt ie 'je moest eens weten hoe diep velen zijn weggezakt ,
- en omdat aflossing stopzetten hier niet ken en de bank op een gegeven moment stop zegt -
er zijn er veel die hun hele veestapel verkocht hebben en diezelfde veestapel van diezelfde terughuren

dan betaal je een X percentage en is 50 % van de vk's voor de eigenaar

maar daar hoor je niemand over 8)

Wat jij hoort is wat jij wil horen 8)
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor Hvd » wo nov 29, 2017 09:25

Net zo iets als je zegt alleen wat je wilt zeggen?
Hvd

Interesses: Melkverwerking, koeien, weiden, zeilen

Berichtdoor melker » wo nov 29, 2017 09:46

In feite lease je dus je veestapel terug :?: Zo erg is het hier in NL nog niet.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Karla » wo nov 29, 2017 10:48

melker schreef:In feite lease je dus je veestapel terug :?: Zo erg is het hier in NL nog niet.

Jullie hebben weer andere dingen die erg zijn. Elk land zijn ding :idea: .

Maar Hulsteins zijn verhaal gaat hier in de omgeving ook op. Een kennis werkt bij de Chambre en houdt zich bezig met de boeren die hun rekeningen niet meer kunnen betalen. Inmiddels doet hij dat niet meer alleen en dat is geen goed teken. Zijn klantenbestand is redelijk "trouw". Dwz er gaat bijna nooit een weg en er komen alleen maar nieuwe bij.
Achterbuurman is voorzitter van de Jeune Agriculteurs en hem hoor ik ook alleen over hoe schrijnend de situatie aan het worden is onder de boeren.
En om mij heen zie ik alleen maar meer boerinnen die een baan buitenshuis hebben. En dat is niet altijd omdat dat zo leuk is.
Ofwel, het wordt tijd dat de melkprijs gaat stijgen. Al zie ik dat niet gebeuren in de toekomst.
Karla
Moderator

Beroep: Agricultrice

Berichtdoor van wijk » wo nov 29, 2017 11:59

We kijken te graag naar groei en nieuwe stallen enzo. Maar naast een groeier staat een afvaller, naast een winnaar een verliezer...daar weten maatschappij en banken slecht mee om te gaan.....
van wijk

Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor W.A » wo nov 29, 2017 12:11

Karla schreef:
melker schreef:In feite lease je dus je veestapel terug :?: Zo erg is het hier in NL nog niet.

Jullie hebben weer andere dingen die erg zijn. Elk land zijn ding :idea: .

Maar Hulsteins zijn verhaal gaat hier in de omgeving ook op. Een kennis werkt bij de Chambre en houdt zich bezig met de boeren die hun rekeningen niet meer kunnen betalen. Inmiddels doet hij dat niet meer alleen en dat is geen goed teken. Zijn klantenbestand is redelijk "trouw". Dwz er gaat bijna nooit een weg en er komen alleen maar nieuwe bij.
Achterbuurman is voorzitter van de Jeune Agriculteurs en hem hoor ik ook alleen over hoe schrijnend de situatie aan het worden is onder de boeren.
En om mij heen zie ik alleen maar meer boerinnen die een baan buitenshuis hebben. En dat is niet altijd omdat dat zo leuk is.
Ofwel, het wordt tijd dat de melkprijs gaat stijgen. Al zie ik dat niet gebeuren in de toekomst.
Dat de melkprijs nu op de top is,lijkt me wel aannemelijk! Als het dan nu al niet gaat is er toch wel een probleem lijkt me.
Raar dat mensen altijd maar blijven hopen totdat ze ook echt failliet zijn. En niet eens realistisch naar de situatie kijken waarin ze zitten.
Je schrijft ook over de chambre... Is het niet zo dat er veel boeren maar altijd denk dat' er ' wel voor ze gezorgd wordt. En vergeten hun eigen boontjes te doppen..

Dat is trouwens niet alleen daar zo hoor.

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk
W.A

Beroep: Melkveehouder.
Interesses: Koetjes/economie

Berichtdoor hulsteins » wo nov 29, 2017 14:03

je lease 'm terug idd ,
de nieuwe eigenaar wil wel toch een redelijk % om de risico's af te dekken en hij wil
de 50 % vk die dan later ook verleast worden aan nieuwe klanten die nieuwe veestapel nodig hebben .

Dit alles omdat de banken juist eerder STOP zeggen als in NL en DK bv
want :idea: als je je veestapel ken verkopen en gelijk weer terugleasen , wil zeggen dat die veestapel
nog niet gehypothekeerd of anderszins beleend was :!:

Maar als je technisch-economische resultaten zó slecht zijn dat je je aan zulke noodsprongen gaat wagen
- en je dus vanaf dat moment méér veekosten heb (of o & a véél lager wordt) -
dan moet je toch een beetje op 'n wondertje vertrouwen om er daarna weer bovenop te komen

tis meestal 't begin van 't einde en
voor velen had 't beter geweest als ze zelf de stekker er veel eerder hadden uitgetrokken
France is back
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie