Stierenpraat (deel 10)

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Stierenpraat (deel 10)

Berichtdoor Robert » za sep 23, 2017 17:44

ik heb niet meer kritiek op de coop als op een ander.

maar 't geloof in fokwaarden is net zo groot als het realisme van jou schrijverij.
98% van de veehouders is :P met fokwaarden.
Wordt toch eens wakker Hans en drijf niet altijd zoveel over.
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor opelmanta » za sep 23, 2017 19:43

Fokwaarden kloppen wel. Je moet gewoon niet naar één enkele paring kijken.
ze heb't de kakket niet voor mekaar op't fabriek, en zo ist.
opelmanta

Berichtdoor G.U. » za sep 23, 2017 20:03

opelmanta schreef:Fokwaarden kloppen wel. Je moet gewoon niet naar één enkele paring kijken.

Fokwaarden zijn een gemiddelde en gemiddeld is een abstrakt getal, gemiddeld bestaat niet. Wel een spreiding waar het gemiddelde uit wordt berekend.
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Hans van Bergen » za sep 23, 2017 20:46

Robert schreef:ik heb niet meer kritiek op de coop als op een ander.

maar 't geloof in fokwaarden is net zo groot als het realisme van jou schrijverij.
98% van de veehouders is :P met fokwaarden.
Wordt toch eens wakker Hans en drijf niet altijd zoveel over.
Misschien moet jezelf eens wakker worden en kijken naar de gebruiks cijfers. en niet zoveel luisteren naar het gelul van anderen. Stieren met slechte fokwaardes worden amper gebruikt. Dat Robert is de realiteit :idea:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Robert » za sep 23, 2017 21:46

Er worden stieren gebruikt met negatieve melkverering, -0,20 eiwit, -0.30% vet, 114 voor ontwikkeling, 90 voor melksnelheid, 92 voor vruchtbaarheid. LVD beneden 't rasgemiddelde
Er worden niet Holstein rassen gebruikt die een index van - - - hebben.
en jij zegt dat er naar indexen wordt gekeken ? zeker met een 8) op :lol: :lol:
Robert

Berichtdoor marcelv » za sep 23, 2017 22:28

Deze week nog 20 rieten Outer Limit gekocht :yes: . Paar beste koeien van lopen :yes:
marcelv

Berichtdoor opelmanta » zo sep 24, 2017 07:49

marcelv schreef:Deze week nog 20 rieten Outer Limit gekocht :yes: . Paar beste koeien van lopen :yes:
Mijden zo'n inteeltgedrocht
ze heb't de kakket niet voor mekaar op't fabriek, en zo ist.
opelmanta

Berichtdoor Hans van Bergen » zo sep 24, 2017 10:09

Robert schreef:Er worden stieren gebruikt met negatieve melkverering, -0,20 eiwit, -0.30% vet, 114 voor ontwikkeling, 90 voor melksnelheid, 92 voor vruchtbaarheid. LVD beneden 't rasgemiddelde
Er worden niet Holstein rassen gebruikt die een index van - - - hebben.
en jij zegt dat er naar indexen wordt gekeken ? zeker met een 8) op :lol: :lol:

Klopt er worden ook Ferrari's verkocht. Alleen wel heel weinig wah. ook de verkoop van dit soort stieren is minimaal. Em je kijkt zelf nu ook weer naar de fokwaardes die volges jouw flauwekul zijn. Die door mij genoemde 98% is eerder te laag dan te hoog. Tuuk zijn er een paar boeren die een stier erbij jagen en nergens naar kijken. Kijk naar de verkoopcijfers. Kijk naar de geboortes van kalveren. Dan issut best wel onzinnig om een jonge student voor te houden als zou niemand naar fokwaardes kijken. Terwijl het precies andersom is. Iedereen kijkt naar fokwaardes.
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Berichtdoor Sander » zo sep 24, 2017 11:44

het lijkt wel aaa. menigeen vind het niks maar kijkt toch naar code van de stier 8)

en dan heb je ook nog personen die andere mensen halve idioten vinden omdat ze fokwaarden met korreltje zout nemen, want immers fokwaarden zijn erg belangrijk aldus deze personen maar die op hun eigen bedrijf nergens aan meedoen en zodoende geen bijdrage leveren aan de belangrijke fokwaarden.
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor G.U. » zo sep 24, 2017 12:16

Crv mapman die had daar ook commentaar op hier. Wel naar onderbalkkenmerken kijken maar niet aan bi meedoen
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor Hans van Bergen » ma sep 25, 2017 10:04

jasperveek schreef:Ik als student heb een vraag over de manier van fokken zoals ik die nu meekrijg.
Ik heb het idee dat het fokken op fokwaarde niet bepaald de beste manier is.
Heb het idee dat de fokwaardes niet alles zeggen. Dus vroeg ik me af hoe jullie hier naar kijken?

Dit was de vraag. Daar moet je op antwoorden, En niet eindeloos en oeverloos allerlei zijwegen inlopen en een mening hebben over mensen die al jaren niet of helemaal nooit ontmoet hebt. Ik leef niet in het noorden maar dus ik leef in vrijheid en mag meer dan jullie. Hoe slim issut trouwens om melkcontrole te doen bi stamboek registratie en ALS de veestapelmananger dan langs komt een beetje te roddelen over mensen die je totaal iet kent ipv zaken aangaande je veetsapel te bespreken :?: :?: :?:
Hans van Bergen

Berichtdoor Hans van Bergen » ma sep 25, 2017 10:06

Daarnaast puur een slag in het donker zo maar een gok. Japser doet iets wat op de mas van vroeger lijkt en sloopt stage bij Ki Samen. Of bij een fanatieke klant daarvan
Hans van Bergen

Berichtdoor Robert » ma sep 25, 2017 10:12

:lol: 't woordje 'moeten' uit de mond van Hans van Bergen lijkt mij een contradictio in terminis :lol:

Jasper kan zo een paar meningen lezen
Robert

Berichtdoor G.U. » ma sep 25, 2017 10:18

Dat commentaar had de mapman tegen mij hoor
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor Erikjan » ma sep 25, 2017 10:33

jasperveek schreef:Ik als student heb een vraag over de manier van fokken zoals ik die nu meekrijg.
Ik heb het idee dat het fokken op fokwaarde niet bepaald de beste manier is.
Heb het idee dat de fokwaardes niet alles zeggen. Dus vroeg ik me af hoe jullie hier naar kijken?

Hoi Jasper,

Fokwaarden zeggen niet alles maar wel veel. Een "mindere stier" op papier kan bij jullie op bedrijfsniveau wel beter uitpakken dan een zogenaamde "topstier". Ieder bedrijf, grondsoort en management vraagt een andere koe. Heb je een oudere stal met krappere maatvoering moet je geen extreem groot verervende stieren gaan gebruiken. Hier moet je rekening mee houden in de fokkerij.

Hier gebruik ik hoofdzakelijk FLV stieren. De stieren selecteer ik op Fleckviehbasis. In de onderstaande link vul ik een tal van minimum eisen in. Uiteindelijk rolt er voor mij een lijstje uit van een kleine 20 stieren die voldoen aan mijn fokdoel. Uit deze lijst selecteer ik dan de stieren waar ik uiteindelijk sperma van koop. Helaas is dit in Nederland niet mogelijk op de GES site. Dit maakt het zoeken van geschikte stieren een stuk makkelijker.

http://cgi.zar.at/cgi-bin/zw_default.pl
Erikjan

Interesses: Fleckvieh, bèta caseïne en alles rondom de boerderij.

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij