zonne cellen op daken

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: zonne cellen op daken

Berichtdoor auke » vr sep 22, 2017 16:10

en je mag de investering zelf doen . Komt al gauw op 150.000 oid
Schoonheid verdwijnt, bunders blijven !
auke

Beroep: veehouder/docent

Berichtdoor wit » vr sep 22, 2017 16:12

Panelen gaan 20 jaar mee. Meeste contracten zijn voor 15 jaar. Daarna panelen cadeau :roll: .
Omvormer gaat ongeveer 8 jaar mee. De 2e keer is dus voor eigen rekening.

Is dat zo :?: lijkt me niet bij een contract van 15 jr.

Panelen moeten na 20 jaar worden afgevoerd als chemisch afval. Op jouw kosten?.

Wie zegt dat ze na 20 jr afgevoerd moeten worden :?: En als chemisch afval,feit of fabel :?:
Is de constructie van het dak berekend op een dergelijk gewicht van de panelen?. Denk het niet. Wie is ervoor verantwoordelijk als het dak in elkaar zakt?. Verzekering zal waarschijnlijk niet betalen.

Lijkt me logisch dat je daar aan denkt voor je het dak vol laat leggen :yes:
wit

Beroep: Melkveehouder

Berichtdoor G.U. » vr sep 22, 2017 16:47

Indd als de constuctie niet sterk genoeg is niet doen, net als wanneer er netverzwaring nodig is...
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor Sander » vr sep 22, 2017 20:04

Hans van Bergen schreef::yes: goeie vraag :yes: Mooi project van Campina :yes: Wil ik ook

ik vind dat rfc daar geen tijd en energie in moet steken. en al helemaal niet belonen in focus planet/melkprijs
Sander

Interesses: fokkerij

Berichtdoor Richt » za sep 23, 2017 09:40

wit schreef:
Panelen gaan 20 jaar mee. Meeste contracten zijn voor 15 jaar. Daarna panelen cadeau :roll: .
Omvormer gaat ongeveer 8 jaar mee. De 2e keer is dus voor eigen rekening.

Is dat zo :?: lijkt me niet bij een contract van 15 jr.

Panelen moeten na 20 jaar worden afgevoerd als chemisch afval. Op jouw kosten?.

Wie zegt dat ze na 20 jr afgevoerd moeten worden :?: En als chemisch afval,feit of fabel :?:
Is de constructie van het dak berekend op een dergelijk gewicht van de panelen?. Denk het niet. Wie is ervoor verantwoordelijk als het dak in elkaar zakt?. Verzekering zal waarschijnlijk niet betalen.

Lijkt me logisch dat je daar aan denkt voor je het dak vol laat leggen :yes:

Chemisch afval allicht, tot op heden is er geen rendabele manier om ze te recyclen, net als asbest platen...
Maar niks zegt dat ze er dan af moeten ze kunnen gewoon blijven liggen, alleen rendement kan erg achteruit gaan (maar als de panelen betaald zijn moet je dan gewoon kijken of die omvormer vernieuwen uit kan of niet...)
Richt

Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor Henk » za sep 23, 2017 12:20

Ongeacht of het straks chemisch afval is, of je dak sterk zat is en in spite of watertandende contracten; ik wordt altijd extra voorzichtig wanneer men iets in high speed in de markt zet.
Zo gauw de eerste boer mij kan voorrekenen dat ie na 15 jaar NETTO een mooi rendement heeft, is het overtuigender :yes:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Hans van Bergen » za sep 23, 2017 18:29

Dak verhuren Henko So jij beur een aantal duuzenden euri pro jaar en verder betalen hunnie alles en jij doe niks. Daar ga het om :idea:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Hindrik » za sep 23, 2017 22:20

Idd Hans, dat was mijn vraag, ervaringen met het verhuren van dakvlak voor zonnepanelen.
Hier een nog te saneren asbest dak en een 'nieuw' te bouwen dak, en dan zijn [mi] gebruikerservaringen beter dan mapmanverhalen.
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

Berichtdoor arnoud » zo sep 24, 2017 09:38

Hier in O DE wordt ongv helft verhuurt en andere helft doet t zelf. De daken die niet volliggen zijn of Noordkant ,asbest of zwak. Panelen zijn allemaal met gratis teruggeef fonds zover ik dat gezien heb en blijft bestaan. Verhuurcontract is bijna allemaal geld voorruit voor 20-25jr. Met keus alles houden of eraf mag je dan beslissen. Hier mag je ook niet op asbest leggen (heb gezien dat ze een damwand er over gelegd hadde :roll: . Maar geen asbestsanering dwang tydpunt
arnoud

Berichtdoor stroomdal » zo sep 24, 2017 09:57

Als je je dak verhuurt aan FC is het vooralsnog geen focus planet punt voor de boer want jij bent alleen dakeigenaar. Verder moet je de stroom zelf gewoon blijven kopen, je krijgt (voor ons in ieder geval) een gigantische overcapaciteit aan stroom van je dak. Als je het na zoveel jaar wilt overnemen zit je met de vraag of je dan nog steeds voordelig terug kunt leveren, hoe hoog zijn de kosten voor de extra netaansluiting die er komt. En als het geïntegreerd wordt in je eigen aansluiting, vanuitgaande dat die ook verzwaard moet worden, betaal je daar ook voor.
Kortom heel veel vragen waar nu nog geen antwoord op is. Het leek ons eerst ook wel wat maar de vragen zijn groter dan de antwoorden wat ons betreft.
stroomdal

Berichtdoor Henk » zo sep 24, 2017 15:09

Hans van Bergen schreef:Dak verhuren Henko So jij beur een aantal duuzenden euri pro jaar en verder betalen hunnie alles en jij doe niks. Daar ga het om :idea:

Ga je gang zouk zo zeggen :yes:

stroomdal schreef:Als je je dak verhuurt aan FC is het vooralsnog geen focus planet punt voor de boer want jij bent alleen dakeigenaar. Verder moet je de stroom zelf gewoon blijven kopen, je krijgt (voor ons in ieder geval) een gigantische overcapaciteit aan stroom van je dak. Als je het na zoveel jaar wilt overnemen zit je met de vraag of je dan nog steeds voordelig terug kunt leveren, hoe hoog zijn de kosten voor de extra netaansluiting die er komt. En als het geïntegreerd wordt in je eigen aansluiting, vanuitgaande dat die ook verzwaard moet worden, betaal je daar ook voor.
Kortom heel veel vragen waar nu nog geen antwoord op is. Het leek ons eerst ook wel wat maar de vragen zijn groter dan de antwoorden wat ons betreft.

Ik denk net zo...
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Gerben77 » zo sep 24, 2017 15:31

Als je je dak verhuurt aan FC is het vooralsnog geen focus planet punt voor de boer want jij bent alleen dakeigenaar. Verder moet je de stroom zelf gewoon blijven kopen, je krijgt (voor ons in ieder geval) een gigantische overcapaciteit aan stroom van je dak. Als je het na zoveel jaar wilt overnemen zit je met de vraag of je dan nog steeds voordelig terug kunt leveren, hoe hoog zijn de kosten voor de extra netaansluiting die er komt. En als het geïntegreerd wordt in je eigen aansluiting, vanuitgaande dat die ook verzwaard moet worden, betaal je daar ook voor.

Goeie vragen (y) , je brengt me aan t twijfelen inzake dak verhuren. Wel denk ik dat technische ontwikkelingen niet stil staan wellicht over x jaar, paar goede accu' s op je erf om stroom op te slaan. En ben je niet totaal afhankelijk van voordelig terugleveren.
Gerben77

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor G.U. » zo sep 24, 2017 16:48

Een paar tesla power banks en je kunt je vaste aansluiting opzeggen :yes: :cheers:
Wâldgaren dairy
G.U.

Berichtdoor stroomdal » zo sep 24, 2017 16:52

Denk ook zeker dat de techniek doorgaat en dat zonnepanelen op agrarische daken de toekomst is. Maar opslaan in accu's of niet meer opwekken dan jezelf nodig hebt lijkt dan veel beter. En het levert je nu een bedrag op van 3 a 4 euro /m2 maar is dat ook interessant als de techniek zoveel sneller gaat en je nog vastzit aan die constructie?
stroomdal

Berichtdoor Kees99 » zo sep 24, 2017 20:46

Voor dat bedrag wacht ik op de hennep vrij stelling verbouw.
Kees99

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie