Gras 2017

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: Gras 2017

Berichtdoor Richt » ma sep 25, 2017 16:06

W.A schreef:Rendeert koeien melken dan niet meer?

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

Wij zitten zelf met 170kg N per ha, kunnen op veel land niets anders dan gras telen, dan heb je gouw genoeg aan 3 snedes
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor boer 19 » ma sep 25, 2017 17:06

boer pieter schreef:hier vorige week 200 schapen in het land gekregen en ik denk volgende week nog 200 (y) hebben vandaag nog 30 ha gemaaid rest is voor de schapen ,hier ook voer zat niemand wil het hebben :no:

Hier moet er nog een 5e snee af eigenlijk :mrgreen: dan hebben we graskuil genoeg. Het is een goed grasjaar geweest.
boer 19

Berichtdoor Sander » ma sep 25, 2017 20:32

W.A schreef:Rendeert koeien melken dan niet meer?

moet je ze wel melken mogen....
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Arno » ma sep 25, 2017 21:04

Ik zal daar wel te dom voor zijn om het te begrijpen maar kunnen diegene die voer voor nix weggeven na zelf alle kosten gemaakt te hebben werkelijk nix anders verzinnen als gras om te verbouwen :? :shock: :roll:
Arno

Beroep: koeienmelker

Berichtdoor W.A » ma sep 25, 2017 21:17

Wat een uitdagingen in nl.tegenwoordig ja!

W.A

Beroep: Melkveehouder.
Interesses: Koetjes/economie

Berichtdoor G.U. » ma sep 25, 2017 21:18

80% gras is verplicht voor de derogatie
Wâldgaren dairy
G.U.

Beroep: boer

Berichtdoor melker » ma sep 25, 2017 21:24

Grond is vaak niet geschikt voor akkerbouw, saldo graan is ook marginaal, geen gras mag er minder mest op. Ondanks de scherpe mestnormen toch zeer goede opbrengst de laatste 2 zomers. Zelf hebben we altijd nog tekort mede doordat ganzen krap helft van eerste snede opvreten, en voor friese normen redelijk intensief zijn met ruim 3,5 gve per ha.
melker

Beroep: BOER
Interesses: alles

Berichtdoor Berjor » ma sep 25, 2017 22:14

snap er eigenlijk ook niet veel van: gras gratis weggeven (n) . Misschien beter wat grond verkopen dan, je hebt er blijkbaar toch wat teveel :oops:
Berjor

Berichtdoor Talis » di sep 26, 2017 05:38

Berjor schreef:snap er eigenlijk ook niet veel van: gras gratis weggeven (n) . Misschien beter wat grond verkopen dan, je hebt er blijkbaar toch wat teveel :oops:

dat merk ik... :D
Talis

Berichtdoor W.A » di sep 26, 2017 08:04

melker schreef:Grond is vaak niet geschikt voor akkerbouw, saldo graan is ook marginaal, geen gras mag er minder mest op. Ondanks de scherpe mestnormen toch zeer goede opbrengst de laatste 2 zomers. Zelf hebben we altijd nog tekort mede doordat ganzen krap helft van eerste snede opvreten, en voor friese normen redelijk intensief zijn met ruim 3,5 gve per ha.
Drie keer raden wie er beste draait? Jij of diegene die al zijn mest zelf kan plaatsen en zijn gras voor de helft weggeeft....

W.A

Beroep: Melkveehouder.
Interesses: Koetjes/economie

Berichtdoor boer pieter » di sep 26, 2017 08:19

ik heb ook land en gras genoeg maar het is net wat meine zegt niet alle land is geschikt voor akkerbouw :no: en nu hebben we een goed gras zomer gehad maar soms heb je een droge warme zomer en dan is het wel makkelijk dat je wat meer land hebt ,ook voor de mest is het (y)
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor poekske » di sep 26, 2017 08:24

Graan heeft een slecht saldo maar gras weggeven is Cool... En zij die gras weggeven kopen zeker tarwe als krachtvoer :lol:
poekske

Beroep: Arbeider in slagerij / helper op boerderijen
Interesses: melkkoeien en alles errond, en machines

Berichtdoor Henk » di sep 26, 2017 09:40

poekske schreef:Graan heeft een slecht saldo maar gras weggeven is Cool... En zij die gras weggeven kopen zeker tarwe als krachtvoer :lol:

Tuurluk zijn er bedrijven die land hebben waar alleen maar gras wil groeien. En dat wordt momenteel gezien als een last.
De angst om voorraden aan te leggen kan ik niet volgen. Nog maar een paar jaar geleden was er geen gras vanwege de muizenplaag in Friesland...
Je zou denken dat juist zoiets je blij zou maken om extra voorraden aan te kunnen leggen :yes:
Of zet de schuif van je km strooier es een heel eind dicht :)

Bedrijven waar je wel andere teelten kan doen dan gras kunnen onmogelijk voor 2 jaar aan voorraad hebben liggen :no: maar soms is de keuze gemakzucht denk ik oftewel blijven doen zoals altijd gedaan is en niet out of the box willen denken.
Want in die situatie kun je mais en graan sowieso altijd telen :yes: of voedererwten :yes: want dergelijke gewassen kunnen ook op zwaardere klei, mocht rooivruchten niet kunnen.
Ik denk dat sommigen daar gewoon geen zin in hebben of zo.

Spijtig genoeg is het geklaag over teveel gras ook doorgedrongen in de politiek.
Partij vd Dieren vindt dat de ganzen niet meer afgeschoten hoeven te worden. Boeren klagen dat ze geen raad weten met hun gras en da's een inkoppertje voor PvdD om te stellen dat er zat gras is voor alle ganzen :idea:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & een paar koetjes
Interesses: al wat groeit en bloeit, het gezin en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor gary » di sep 26, 2017 09:57

:yes: idd. hier leest vanalles mee.
gary

Beroep: Boer
Interesses: Koeien

Berichtdoor sivert » wo sep 27, 2017 00:06

Henk schreef:
poekske schreef:Graan heeft een slecht saldo maar gras weggeven is Cool... En zij die gras weggeven kopen zeker tarwe als krachtvoer :lol:

Tuurluk zijn er bedrijven die land hebben waar alleen maar gras wil groeien. En dat wordt momenteel gezien als een last.
De angst om voorraden aan te leggen kan ik niet volgen. Nog maar een paar jaar geleden was er geen gras vanwege de muizenplaag in Friesland...
Je zou denken dat juist zoiets je blij zou maken om extra voorraden aan te kunnen leggen :yes:
Of zet de schuif van je km strooier es een heel eind dicht :)

Bedrijven waar je wel andere teelten kan doen dan gras kunnen onmogelijk voor 2 jaar aan voorraad hebben liggen :no: maar soms is de keuze gemakzucht denk ik oftewel blijven doen zoals altijd gedaan is en niet out of the box willen denken.
Want in die situatie kun je mais en graan sowieso altijd telen :yes: of voedererwten :yes: want dergelijke gewassen kunnen ook op zwaardere klei, mocht rooivruchten niet kunnen.
Ik denk dat sommigen daar gewoon geen zin in hebben of zo.

Spijtig genoeg is het geklaag over teveel gras ook doorgedrongen in de politiek.
Partij vd Dieren vindt dat de ganzen niet meer afgeschoten hoeven te worden. Boeren klagen dat ze geen raad weten met hun gras en da's een inkoppertje voor PvdD om te stellen dat er zat gras is voor alle ganzen :idea:

Tarwe wordt hier door de ganzen opgevreten en de buurman heeft vandaag de mais laten hakselen omdat het land goed berijdbaar is. De mais was nog niet helemaal rijp. Zelf hebben we de mais op zandgrond en die kan wel worden gehakseld als de plant er aan toe is. De reden om gras gratis of voor weinig weg te doen dat je dan in ieder geval geen kosten meer hoeft te maken voor inkuilen. Je hebt niets aan kuilbulten waar geen bekken voor zijn en bij verkoop brengen ze in het gunstigste geval de loonwerkkosten op.
sivert

Beroep: melkveehouder

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer