compackt voeren

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met voeding.

Moderator: Moderators

Re: compackt voeren

Berichtdoor hulsteins » ma aug 21, 2017 13:55

:idea:
fosfaatprobleem ook gelijk opgelost :!: (y)
hoog tijd om weer normaal te doen
hulsteins

Beroep: opportunist
Interesses: hooi én stro maar weer

Berichtdoor Henk » vr aug 25, 2017 13:00

Corjan schreef: Speciaal na 1 nacht gaan de ds en voederwaarde verliezen flink toe nemen. Dus er zal wel een optimum ergens zijn :yes: Maar te droog kost geld . En verteerbaarheid neemt ook nog eens af :!:

Is natuurlijk geheel in tegenstrijdigheid met de haaip van de CV-bobo's want die willen nu ineens dat het gras droger de kuil in moet :D dus langer op het veld :yes: dus voederwaardeverlies :yes: en dat om reden dat die waterdudes denken vanuit het water ipv te denken vanuit het ds% van het totale mengsel :idea:
Verstuurd vanaf mijn authentieke Terra SN 1009209 met nostalgietalk

http://www.hofvanpostel.com
Henk

Beroep: akkerbouw & zoogkoeien
Interesses: het gezin, al wat groeit en bloeit en Ruimtelijke Ordening

Berichtdoor Flyinghollander » vr okt 13, 2017 08:28

Had er wel reactie van Pieter onder verwacht dat prakken uit was en keenan in :mrgreen:
Flyinghollander

Berichtdoor Robert » vr okt 13, 2017 08:36

the cows don't lie 8)
geeft de koeien een plukje hooi :lol: en kijk was ze doen :lol:

ik heb niets tegen water, prakken of CV zoals CV bedoeld is, maar zo'n veel enthousiastme valt regelmatig in 't water :lol:
Robert

Beroep: 't zou wat moeten zijn
Interesses: dezelfde als van de loopvogel

Berichtdoor jan.nl » vr okt 13, 2017 10:04

Robert schreef:the cows don't lie 8)

ik heb niets tegen water, prakken of CV zoals CV bedoeld is, maar zo'n veel enthousiastme valt regelmatig in 't water :lol:

Ik ben er ook mee begonnen,verwacht dat de kv boxen er uit gaan :wink:
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor john verhaar » za okt 14, 2017 01:10

Robert schreef:the cows don't lie 8)

Geef een koe een paar dagen alleen hooi en kom dan met een prak tmr kijken wat ze doet :idea:

En er word hier alweer 2.5 jaar geprakt en het zal echt niet voor iedereen the silver bullet zijn met het heeft hier een mooie positive bijdrage geleverd (y)
Vroeger had ik een hekel aan werken,maar nu kan ik er uren naar kijken
john verhaar

Beroep: dairyfarmer
Interesses: crossbreeding and dollars

Berichtdoor boer pieter » za okt 14, 2017 05:16

In wat voor opzicht John meer melk betere repro enz
boer pieter

Beroep: veehouder
Interesses: vee houderij

Berichtdoor Robert » za okt 14, 2017 08:27

john verhaar schreef:.

't ging me niet over jou enthousiasme, die valt in het niet bij de cameraman en adviseur. :wink:

Toen ik dit schreef had ik de avond daarvoor een collega van de cameraman aangehoord en daarna bij een prachtig nieuwe bedrijf geweest . Alles er op en d'r aan wat je maar wilt. Behalve geluk en geld verdienen ...... 't loopt voor geen meter.
Dan zie je de enthousiaste adviseurs niet meer die investering voor extra hoogte, lengte en breedte hebben gepleit met als reden : alles voor de koe , wat je d'r instopt dat krijg je terug

Met regelmaat tref ik veehouders die na de bouw van een nieuwe stal, een bord in de tuin willen zetten :?
Enthousiaste adviseurs moet en mag je wellicht geen schuld geven maar opvallend vaak denk ik :? :? :?
Die mooie fans, het prachtige ligbed, het geluidloze zelfsluitend voerhek ... Wat als Salmonella je treft ? Wat als er klauwproblemen voorkomen in de nieuwe stal die je nog nooit eerder hebt ervaren? Wat als blijkt dat de koeien geen drie maanden ouder worden t.o.v. 't oude stalletje ? Wat als er evenveel uren worden besteed maar 't plezier is verdwenen maar dan de laatste liters tellen omdat de nieuwe stal opgebracht moet worden.
Robert

Berichtdoor Flyinghollander » za okt 14, 2017 08:37

Robert schreef:

't ging me niet over jou enthousiasme, die valt in het niet bij de cameraman en adviseur. :wink:

Toen ik dit schreef had ik de avond daarvoor een collega van de cameraman aangehoord en daarna bij een prachtig nieuwe bedrijf geweest . Alles er op en d'r aan wat je maar wilt. Behalve geluk en geld verdienen ...... 't loopt voor geen meter.
Dan zie je de enthousiaste adviseurs niet meer die investering voor extra hoogte, lengte en breedte hebben gepleit met als reden : alles voor de koe , wat je d'r instopt dat krijg je terug

Met regelmaat tref ik veehouders die na de bouw van een nieuwe stal, een bord in de tuin willen zetten :?
Enthousiaste adviseurs moet en mag je wellicht geen schuld geven maar opvallend vaak denk ik :? :? :?
Die mooie fans, het prachtige ligbed, het geluidloze zelfsluitend voerhek ... Wat als Salmonella je treft ? Wat als er klauwproblemen voorkomen in de nieuwe stal die je nog nooit eerder hebt ervaren? Wat als blijkt dat de koeien geen drie maanden ouder worden t.o.v. 't oude stalletje ? Wat als er evenveel uren worden besteed maar 't plezier is verdwenen maar dan de laatste liters tellen omdat de nieuwe stal opgebracht moet worden.

Was daar de opmerking van Terpstra niet moet in zijn filmpje, een koe heeft een droge ligplek nodig, water en voer. Houd het simpel. Alles meer moet wel terug verdient worden
Flyinghollander

Berichtdoor jan.nl » za okt 14, 2017 08:46

Robert schreef:

Je kan alles voor elkaar hebben(op het 1e gezicht) maar als het niet loopt ,dan moet er gewoon kritisch naar je hele bedrijfsvoering worden gekeken,dat kan je niet zelf...
jan.nl

Beroep: boer
Interesses: koeien en cijfers

Berichtdoor Robert » za okt 14, 2017 08:51

en je blijft in de cirkel van enthousiaste adviseurs die optimistisch zeggen : kijk naar de koe ... maar 't plukje hooi niet durven te gooien ...

De voedingsbranche kenmerkt zich niet door hoger rendementen en luxe.
Zuinig zijn en vooruitgang met eenvoud, alleen dat hoor je niet van enthousiaste adviseurs met de oplossing.
Dat prakken werkt bij bedrijven (y) maar er zijn meerdere wegen

Ik vind de trend van steeds drogere mais nu weer vreemd. Deels afhankelijk van 't weer en de gesteldheid van 't land, wat beperking van enthousiasme is. En later weer water toe gaan voegen om de droge zetmeel te laten plakken.
Robert

Berichtdoor W.A » za okt 14, 2017 09:01

Meeste adviseurs/ verkopers kunnen na 10min. Peiling vaak wel weer vertrekken ja. Gezonde portie eigenwijsheid, kom je verder mee..

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk
W.A

Beroep: Melkveehouder.
Interesses: Koetjes/economie

Berichtdoor Richt » za okt 14, 2017 15:05

W.A schreef:Meeste adviseurs/ verkopers kunnen na 10min. Peiling vaak wel weer vertrekken ja. Gezonde portie eigenwijsheid, kom je verder mee..

Verstuurd vanaf mijn SM-G390F met Tapatalk

Idd, sommigen denken dat als ze spontaan langskomen en een leuk praatje doen dat je meteen alle tijd voor ze hebt, nou nee dus... :no:
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor bekapper » za okt 14, 2017 17:18

Ik heb het al meer gezegd: de stal doet niet zo veel. Het ligt bijna altijd aan het voer. Maar hoe moet het dan wel? Het kan op misschien wel 100 manieren als het maar altijd hetzelfde is en daar zit de moeilijkheid. Wat ik vaak hoor en hier lees is dat velen dit zeer sterk onderschatten. Rantsoenwissellingen, broei,schimmel, te hoog ureum, onbalans in het rantsoen en ga zo maar door.
Wat daar dan nog bij komt is dat de gevolgen van stinkpoot nog veel meer wordt onderschat. Stinkpoot doet pijn als ze druk zetten op de teen. Gevolg: het dier neemt kortere passen maar staat ook minder op want dan moet ze de meeste druk op de teen zetten. Als die koe dan 4x gaat eten ipv 6x dan valt dat niet op maar het kan wel zijn dat ze in die 6x meer eet dan in die 4x. Dit is allemaal zeer moeilijk te meten en daarom wordt dit vaak niet gezien.
Bij mijn beste klanten zie je dan dat die zowel veel aandacht hebben voor de voeding maar ook veel aandacht voor de klauwen. En omdat die 2 zaken goed op orde zijn, hoeven die zeker niet heel de dag in de stal rond te lopen terwijl er toch een behoorlijk produktie is.
bekapper

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en voer