Fusie Royal Friesland Foods & Campina

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met economie.

Moderator: Moderators

Re: Fusie Royal Friesland Foods & Campina

Berichtdoor Hans van Bergen » wo okt 18, 2017 18:26

Sander schreef:klw telt niet mee hansie
Alle regeringspartijen willen het wel Sandermannetje exept d sixtie six so da ga der komen :yes:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Sander » wo okt 18, 2017 20:25

in de toekomst wellicht ja. niet in 2018
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Frans V » wo okt 18, 2017 20:41

Hookwood Holsteins schreef:en dat er geen standstill nodig zal zijn want daarvan hebben we met zijn allen gezegd dat willen we niet weer. Nu volle bak melken om bij een eventuele standstill een betere referentie te hebben heeft ook geen zin want de referentieperiode die daarvoor zou moeten gaan gelden ligt voor 16 oktober 2017

Ja precies. Maar dan hebben we tenminste vast weer een hogere referentie voor de volgende standstill na deze 8)
Blijf positief, gun anderen een kans
Frans V

Berichtdoor ramos fan » wo okt 18, 2017 20:53

Frans V schreef:
Hookwood Holsteins schreef:en dat er geen standstill nodig zal zijn want daarvan hebben we met zijn allen gezegd dat willen we niet weer. Nu volle bak melken om bij een eventuele standstill een betere referentie te hebben heeft ook geen zin want de referentieperiode die daarvoor zou moeten gaan gelden ligt voor 16 oktober 2017

Ja precies. Maar dan hebben we tenminste vast weer een hogere referentie voor de volgende standstill na deze 8)

Ik ben nu blij dat ik tijdens de standstill vol gas heb gegeven.
vms:D
ramos fan

Beroep: Boer
Interesses: melken met vms weiden en flv

Berichtdoor Sander » wo okt 18, 2017 22:36

Hookwood Holsteins schreef:Hoewel er meer capaciteit beschikbaar is kan het in het ergste geval zo zijn dat die niet voldoende is doordat er bijvoorbeeld voor wordt gekozen om vanaf januari weer volle bak te gaan melken omdat het reductieplan er niet meer is.

of we hebben fosfaatrechten per 1-1 of we behouden het reductieplan. tis 1 van die 2
Sander

Berichtdoor sivert » wo okt 18, 2017 22:47

Hookwood Holsteins schreef:
sivert schreef:Ze behandelen de boeren wel als een stel kleuters. Volgend jaar nog weer ruim 4% inleveren en daarbij komt dan ook nog de fosfaat die door hogere producties per dier (bij ons 3 kg fosfaat/koe) moet worden ingeleverd en dan denken ze dat de boeren volgend denken dat ze weer los kunnen. Volgend jaar zal er eerder minder als meer melk komen. Verder zullen de kopers van fosfaatrechten bij alle melkfabrieken weg komen. Het idee dat vooral de FC-leden dat zijn is flauwekul. En dan wil FC ook nog via de NZO de grupstalbedrijven de weg naar andere zuivelbedrijven versperren (de NZO (lees FrieslandCampina) wil grupstalbedrijven eveneens gaan verbieden). Kan er een deel van de melk naar andere fabrieken weg vloeien is het ook niet goed. Tel daarbij nog eens dat de zuivel koeien in de wei wil en er bij een grupstalverbod 6,5% minder weiders zijn. Ik vind het wel een zwalkbeleid worden bij Friesland Campina.

De signalen zijn divers, aan de ene kant zul je op basis van de fosfaatrechten niet meer melk verwachten. Aan de andere kant heb je geen zekerheid als boer omtrent de status van de fosfaatrechten. Grootste angst is een te grote piek in het voorjaar. Hoewel er meer capaciteit beschikbaar is kan het in het ergste geval zo zijn dat die niet voldoende is doordat er bijvoorbeeld voor wordt gekozen om vanaf januari weer volle bak te gaan melken omdat het reductieplan er niet meer is. Volgens mij heb jij zelf ook een heel aantal vaarzen later geïnsemineerd zodat die pas na 1 januari kalven. Nu ben jij je wel bewust van het feit dat je moet oppassen dat je over het jaar moet uitkomen met de fosfaatrechten. En dat zijn de meesten wel maar het is zo het nu lijkt dat er meer ambitie is dan dat er rechten beschikbaar zijn en leasen ervan is al helemaal niet aan de orde volgens mij vanwege de korting die ook daarvoor geldt. De waarschuwing van RFC is dan ook onderdeel van een bewustwordingsproces zodat de individuele boer goed naar zijn eigen situatie gaat kijken zodat het inderdaad zo zal zijn dat we geen problemen krijgen met de verwerking en dat er geen standstill nodig zal zijn want daarvan hebben we met zijn allen gezegd dat willen we niet weer. Nu volle bak melken om bij een eventuele standstill een betere referentie te hebben heeft ook geen zin want de referentieperiode die daarvoor zou moeten gaan gelden ligt voor 16 oktober 2017.

Voor wat betreft de grupstallen is er geen sprake van een verbod trouwens. Voorstel om uitbreiden en nieuwbouw ligt er wel en wordt besproken tijdens de najaarsbijeenkomsten waarna we als ledenraad daarover gaan stemmen in december.

In de biologische sector is het aanbinden van koeien trouwens al sinds 2000 geheel verboden met een overgangstermijn tot 2016. Behalve als je minder dan 10 dieren hebt....

Het klopt dat de volgende vaarzen pas kalven na 1 januari, er staan voor januari 13 genoteerd en voor februari 9, daar staat tegenover dat er ook 10 guste koeien lopen, als die begin januari vertrekken valt dat al weer tegen elkaar weg. (10 koeien = 10 gve, 22 vaarzen x (1-0.53, overgang vaars -> koe) = 10.34 gve). Verder heb ik al wat fosfaatrechten gekocht, daarmee kan de extra fosfaatexcretie door een hogere productie worden gecompenseerd. Verder moesten we vorig jaar pas in april fors koeien weg doen, dit jaar beginnen we lager. (Voor ons gaat het om 20 koeien minder, dat gaan we niet compenseren met een hogere productie). Al met al zie ik nog niet direct een grote sprong in de melkproductie.

Wat grupstallen aangaat wordt er wel gesproken van uitfaseren, net zoals guste koeien bezig zijn met uitfaseren. Einde oefening dus daarvoor. Ik vraag mij dan af welke groep de volgende is die wordt ''uitgefaseerd''. Het kon wel eens een soort uien pellen worden.
sivert

Beroep: melkveehouder

Berichtdoor opelmanta » do okt 19, 2017 04:04

sivert schreef: daar staat tegenover dat er ook 10 guste koeien lopen, als die begin januari vertrekken
Die heb ik er eind vorige maand maar uitgegooid. Volgens mij krijg ik daar 600 euro per guste koe voor. Dat kan ik er in drie maand nooit meer aan verdienen.
ze heb't de kakket niet voor mekaar op't fabriek, en zo ist.
opelmanta

Berichtdoor ramos fan » do okt 19, 2017 15:03

opelmanta schreef:
sivert schreef: daar staat tegenover dat er ook 10 guste koeien lopen, als die begin januari vertrekken
Die heb ik er eind vorige maand maar uitgegooid. Volgens mij krijg ik daar 600 euro per guste koe voor. Dat kan ik er in drie maand nooit meer aan verdienen.

Is het zeker dat je die 600 euro krijgt? :roll:
vms:D
ramos fan

Beroep: Boer
Interesses: melken met vms weiden en flv

Berichtdoor Hookwood Holsteins » do okt 19, 2017 17:21

ramos fan schreef:
opelmanta schreef:

Alleen als er genoeg in de pot zit en je moet natuurlijk onder de referentie zitten.
Hookwood Holsteins

Berichtdoor Sander » vr okt 20, 2017 10:17

en max 10% der onder dacht ik
Sander

Berichtdoor sivert » vr okt 20, 2017 23:10

ramos fan schreef:
opelmanta schreef:

Het is niet zeker dat je die 600 euro krijgt. Uitgaande van een melkprijs van 40 cent en krachtvoerkosten van 7 cent levert iedere liter 33 cent op. Dat is per maand 33 cent x 30 dagen x 30 kg = 297 euro. Dat wordt over 3 maanden 891 euro, dat is een verschil van 291 euro. En dan kunnen ze als bonus ook nog helpen kuilvoer weg te werken.
sivert

Berichtdoor Hookwood Holsteins » za okt 21, 2017 07:11

sivert schreef:
ramos fan schreef:
opelmanta schreef:Is het zeker dat je die 600 euro krijgt? :roll:

Het is niet zeker dat je die 600 euro krijgt. Uitgaande van een melkprijs van 40 cent en krachtvoerkosten van 7 cent levert iedere liter 33 cent op. Dat is per maand 33 cent x 30 dagen x 30 kg = 297 euro. Dat wordt over 3 maanden 891 euro, dat is een verschil van 291 euro. En dan kunnen ze als bonus ook nog helpen kuilvoer weg te werken.

Guste koeien van 30 kg melk doe je niet weg maar als ze onder 20 kg zakken moet je ze niet te lang houden met deze bonus. Zeker als je zoals ik wat intensiever boert en de kuil gewoon geld waard is....
Hookwood Holsteins

Berichtdoor sivert » zo okt 22, 2017 15:29

De waarde van kuilbulten hier bedraagt nog niet eens de loonwerkkosten om het in de kuil te krijgen :no: .
sivert

Berichtdoor van wijk » zo okt 22, 2017 15:44

Naast waarde in euros is er ook nog voederwaarde of bemestingswaarde. :wink:
van wijk

Interesses: Economie, politiek, ruimtelijke ordening

Berichtdoor bertus » zo okt 22, 2017 15:47

sivert schreef:De waarde van kuilbulten hier bedraagt nog niet eens de loonwerkkosten om het in de kuil te krijgen :no: .

dan heb je een te dure loonwerker. :wink:
vake bin ie te bange.
bertus

Beroep: veehouder

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en economie