Oude genetica

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met fokkerij.

Moderator: Moderators

Re: Oude genetica

Berichtdoor Corjan » vr okt 20, 2017 15:10

Je fokt je eigen aardig op HVB :mrgreen:

Tuurlijk worden de koeien beter door de fokkerij :yes: ........Maar is allemaal volgens mij niet zo extreme als mapmannen doen geloven denk ik :wink:

Ondertussen Rommel ik lekker door met stieren die omgerekend naar HF zwaar negatief zijn en staan de crossies hier inmiddels voorspeld op 10730 kg melk :yes: Dus dat kan ook :idea:

Ennuh liep ik achter PlonsStar aan :?: :shock: :o
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor teuntje93 » vr okt 20, 2017 18:05

ja denk dat Hans weer paar dagen slechte zin heeft omdat hier een paar Rex vaarzen gewoon lekker meedraaien. Hoe zielig kun je zijn :lol:

Corjan schreef:Ja Hans heft gelijk :yes: En anders krijgt hij gelijk :mrgreen: ........Tja als ik het goed begreep staat er bij de topmelkers ook een boer met crossies :!: :?: Hoe is dat dan weer mogelijk met indexen van -2000 kg :?:

Met indexen krijg je je rekeningen niet betaald. Hier zit onze veestapel bij de slechtste 10% van NL aldus de mannen met verstand. Maar afgelopen jaar zaten we op basis van EJR wel bijna bij de 10% hoogste bedrijven van NL. Nja beter zo als andersom :wink: En dat terwijl alles hier op low cost is gebasseerd, niet op maximaal melken. Denk ook dat als onze koetjes bij een boer hadden gestaan die iets fanatieker was en wat meer op stal rondloopt, er wellicht nog wel wat meer uit gehaald kan worden. :yes:
we doen zomaar iets...
teuntje93

Berichtdoor Sander » vr okt 20, 2017 22:01

Hans van Bergen schreef: Jij bent toch landbouw ingeneur dus jij weet toch hoe een fatsoenlijk onderzoek eruit ziet en dat dit nergens op slaat :?: Of nie :?:

geen idee of ik dat ben. vind het gewoon een rare manier van reageren op iemand die wat verteld over wat vaarzen die het goed doen
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor Hans van Bergen » za okt 21, 2017 11:32

Jij kunt niet lezen. Paar vaarzen doen hetgoed vervolgenswordt daar de conslusie uitgetrokken dat het hele fokwaarde systeem niet deugt. En dat is nogal dom. Ik vind het een typisch geval van te weinig werk hebben en te lang doorzeveren over nummertjes
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Beroep: veehouder
Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor Hindrik » za okt 21, 2017 13:25

Hans van Bergen schreef:Jij kunt niet lezen. Paar vaarzen doen hetgoed vervolgenswordt daar de conslusie uitgetrokken dat het hele fokwaarde systeem niet deugt. En dat is nogal dom. Ik vind het een typisch geval van te weinig werk hebben en te lang doorzeveren over nummertjes

Hans, je geschreven teksten vond ik al vaak niet te volgen, maar mss moet je eerst eens kijken naar je eigen leeskwaliteiten :?:
Teuntje concludeerde helemaal niet dat het fokwaardesysteem niet deugt, hij stelde alleen dat de betreffende dieren het naar zijn beleving en cijfers goed doen in zijn veestapel.
Hij heeft het uitdrukkelijk over het 'hier blijven lopen'.
Daarmee bedoeld hij wss geen andere bedrijven, denk je ook niet :?:
Vervolgens is er ene HvB die gelijk reageert als in de wiek geschoten.
En een stier kan nog zulke mooie cijfers hebben [hetzij obv een haarmonster of op prestaties van rondlopende dochters] het is niet meer dan een indicatie van hoe een stier vererft.
Of dat ook op jou bedrijf en veestapel het geval is altijd nog maar afwachten, iets met fokken en gokken
Mei freonlike groetnis: Hindrik
Hindrik

Beroep: Veehouder

Berichtdoor Erikjan » za okt 21, 2017 17:07

teuntje93 schreef:tsja Hans, als mijn reactie niet in je straatje past is het natuurlijk weer flauwekul. :lol: blijf jij maar bij je theoretische geneuzel en nul nada resultaten in de praktijk.
Ik hecht niet meer zoveel waarde aan onderzoekjes, berekeningen, prognoses en andere flauwekul. Feit is gewoon dat we hier 6 rex vaarzen hebben die het gewoon prima doen. Niks minder dan de rest. (y)

Fijn dat de dochters van Rex goed bevallen. Zullen vast ook allemaal een melkrijke moeder hebben. Blijkbaar heeft de compensatieparing goed gewerkt. Als je er weer een oldtimer als gotthard of Franko op zet wordt de melk wel minder.
Welke stieren zet je nu op de Rexdochters?
Erikjan

Beroep: boer
Interesses: Fleckvieh, bèta caseïne en alles rondom de boerderij.

Berichtdoor Hans van Bergen » za okt 21, 2017 17:09

Nee dit is geenszins het geval. Dit een al jarenlangs slepende kwestie waarin gesteld wordt en niet alleen door Teuntje maar voor hem ook al door anderen die ook al Rex rietjes kochten en daaruit wederom de conclusie trokken dat er weinig deugt van de fokkrij schatting. dat schrijft teuntje hier ook. Iets met bgrijpend leren lezen :idea:
Atlantic heeft 110 klauwgezondheid en zijn dochters hebben 35% minder klauwproblemen. Paramount 96 en zijn dochters hebben 7% meer klauwproblemen. Bron Digiklauw :D
Hans van Bergen

Interesses: melkveehouderij, 1 specefieke vrouw

Berichtdoor marcelv » za okt 21, 2017 17:48

Hans van Bergen schreef:Nee dit is geenszins het geval. Dit een al jarenlangs slepende kwestie waarin gesteld wordt en niet alleen door Teuntje maar voor hem ook al door anderen die ook al Rex rietjes kochten en daaruit wederom de conclusie trokken dat er weinig deugt van de fokkrij schatting. dat schrijft teuntje hier ook. Iets met bgrijpend leren lezen :idea:

Nu ga je alweer de mist in Hans, ik heb geen Rex rietjes gebruikt en toch vind ik dat de fokwaardeberekeningen van veel kanten rammelt :yes: .
Ik heb dit hier al vaker gemeld maar ontvang nooit inhoudelijke reacties :no: .
Feit is dat alle vooruitgang die we geboekt hebben in huisvesting, voeding en management door de heren rekenaars aan genetische vooruitgang word toegeschreven.
marcelv

Berichtdoor Corjan » za okt 21, 2017 18:13

Ja las ergens dat in de top 10 van NL 4 boeren met zand zijn :!: :?: .....Hoeveel zijn er op zand in NL :?: 5 boeren :?: Had HvB er ook wel bij verwacht met zijn index mortelaro vrije koeien :yes: .........Of is er met bv zand sneller iets te berijken :?:
Ik heb geen tijd om te haasten!!
Corjan

Beroep: Dairy Farmer
Interesses: Koeien en muziek

Berichtdoor doornenbal » za okt 21, 2017 18:30

Robert schreef:dat was 2011 en in 2017 heeft hij de Thierry nog.
Nu is zes jaar en vierde kalfs geen wereld wonder, maar ze loopt er nog.
60 kg en geen indexAfbeelding

Sent from my SM-G920W8 using Tapatalk
doornenbal

Berichtdoor teuntje93 » za okt 21, 2017 18:38

Hans van Bergen schreef:Jij kunt niet lezen. Paar vaarzen doen hetgoed vervolgenswordt daar de conslusie uitgetrokken dat het hele fokwaarde systeem niet deugt. En dat is nogal dom. Ik vind het een typisch geval van te weinig werk hebben en te lang doorzeveren over nummertjes

ja je kunt het natuurlijk wel allemaal geluk en puur toeval noemen maar als ze het alle 6 gewoon prima doen dan is dat voor mij geen geluk of toeval meer. Meestal heb ik niet zoveel geluk iig :roll:
Heb ook nog 1 Laurens 116 aan de melk, maar ja dat is er maar 1tje maar wel ook oude meuk maar die draait ook gewoon vrolijk mee (y)
we doen zomaar iets...
teuntje93

Berichtdoor teuntje93 » za okt 21, 2017 18:45

Erikjan schreef:
teuntje93 schreef:tsja Hans, als mijn reactie niet in je straatje past is het natuurlijk weer flauwekul. :lol: blijf jij maar bij je theoretische geneuzel en nul nada resultaten in de praktijk.
Ik hecht niet meer zoveel waarde aan onderzoekjes, berekeningen, prognoses en andere flauwekul. Feit is gewoon dat we hier 6 rex vaarzen hebben die het gewoon prima doen. Niks minder dan de rest. (y)

Fijn dat de dochters van Rex goed bevallen. Zullen vast ook allemaal een melkrijke moeder hebben. Blijkbaar heeft de compensatieparing goed gewerkt. Als je er weer een oldtimer als gotthard of Franko op zet wordt de melk wel minder.
Welke stieren zet je nu op de Rexdochters?

Nee juist totaal geen melkrijke moeders. Er komen er een paar uit jotans en dat is een verschil van dag en nacht. Ook meer melk als moeders maar vaarzen geven nu ook wat meer melk als destijds dus kun je moeilijk vergelijken.
Destijds is rex hier allemaal op pinken gebruikt en dat zijn niet de beste koeien gebleken achteraf want alle 6 de moeders zijn al weg. 1tje is er 3e kalfs geworden andere zijn als vaars of 2e kalfs naar andere boer gegaan of enkeltje slachthuis. Als de moeders beste koeien waren hadden ze er nu nog gewoon moeten lopen :yes: :idea:

Maarre bij crv zeiden ze precies hetzelfde, eerst zouden de rex dochters zelf geen melk geven. Dat bleek dus onjuist maar nu geven ze toch maar het advies om er niet mee te fokken want vrijwel zeker dat de volgende generatie geen drup melk gaat geven... aldus hun :yes:
we doen zomaar iets...
teuntje93

Berichtdoor king » za okt 21, 2017 19:26

teuntje93 schreef:Maarre bij crv zeiden ze precies hetzelfde, eerst zouden de rex dochters zelf geen melk geven. Dat bleek dus onjuist maar nu geven ze toch maar het advies om er niet mee te fokken want vrijwel zeker dat de volgende generatie geen drup melk gaat geven... aldus hun :yes:

Komen die nog wel bij jullie over de vloer??
zie hier nooit iemand van CRV, behalve de inseminatoren. Nou moet ik zeggen dak er ook niet echt op zit te wachten, als ze dat soort opmerkingen bezigen :roll:

@ CJ: prima beessie (y)

@MarcelV: volledig mee eens :yes:
You can blow out a candle
But you can't blow out a fire
king

Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor edward28 » za okt 21, 2017 19:36

Corjan schreef:Ja las ergens dat in de top 10 van NL 4 boeren met zand zijn :!: :?: .....Hoeveel zijn er op zand in NL :?: 5 boeren :?: Had HvB er ook wel bij verwacht met zijn index mortelaro vrije koeien :yes: .........Of is er met bv zand sneller iets te berijken :?:

hahaha er zijn in West-Vl al meer dan 5 zandboeren
edward28

Berichtdoor poekske » za okt 21, 2017 19:47

Ik ken maar 1, die in oedelem.
poekske

Beroep: binnenkort zelfstandig slager
Interesses: vlees melk en machines

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en fokkerij