celgetal

Discussieer hier over alles wat te maken heeft met gezondheid.

Moderator: Moderators

Re: celgetal

Berichtdoor Richt » za nov 11, 2017 09:10

king schreef:
hendrik83 schreef:Laatste MC is van januari en zou zo niet eens weten welke toen miljonair waren. Eentje heeft die uitslag de kop gekost ivm gveregeling. Verder gaat hier eigelijk nooit 1 weg om ug.
Normaal laag in de 200 een paar keer tegen de 300 gehad maar dan hadden er net een heel koppeltje gekalfd en dan komt biest wellicht wat eerder in de tank daniet normaal :roll: Zolang dit niveau geen korting oplevert ga ik voor die Focus planet fooi niet allemaal toeren uithalen

Dat je het niet voor die fooi doet, kan ik nog wel begrijpen, maar als je consequent zo hoog zit, kost t ook liters :idea: en dan lijk t opeens veel zinvoller om er wat aan te doen
Mpr is zo gauw terugverdient :idea:

doen hier eigenlijk ook niets bijzonders, maar toch meestentijds onder de 100 en als we er boven zitten weet ik ook dat er een(paar) probleemgeval(len) tussen zitten.
droog voorbehandelen met papier, sprayen (y) (niet dippen (n) ) boxen 2 keer per dag vegen en strooien, maar zijn me eigenlijk regelmatig smerig zat :roll: , maar heb geen zin om het vaker te doen :oops:

Doen wij ook, droog schoon maken, natijd met goedkope jodium/glycerine middel sprayen, boxen 2 keer daags schoon stromeel erin en 1 keer daags soort kalk (bioliet).
Heb een tijdje (2 week ofzo) iets op melkzuur geprobeerd om te dippen vanwege schrale spenen, toen in een paar dagen 7-8 mastitis koeien gehad, nu kippen we wat extra voer glycerine in de dipspray en zijn de spenen ook beter :yes:

Maar wat sander zegt over onzin bij die stenen lui en zo vind ik wat snel gezegd, het kan helpen, maar niet altijd.
Richt

Beroep: Melkveehouder
Interesses: veehouderij, landbouw algemeen, voetbal, auto's, feesten.

Berichtdoor king » za nov 11, 2017 09:15

Kalk doen we een paar keer per jaar en dan gewoon de goedkoopste die er is :roll:
You can blow out a candle
But you can't blow out a fire
king

Beroep: veehouder
Interesses: fokkerij,sport,muziek

Berichtdoor teuntje93 » za nov 11, 2017 09:31

Arno schreef:Teun en poek hebben zo te zien erg veel ervaring waar het celgetalproblems aangaat. :? :roll:

Celgetal kan door heel veel factoren een probleem zijn ,voer zal in zon 5% van de gevallen de oorzaak zijn :?
Als alles redelijk voor mekaar is is de enigste manier per koe melk testen,uitvinden wat het is en aan de hand daarvan maatregelen nemen ,dat kan van alles zijn ,strooisel ,enten ,koeien apart houden ,koeien apart behandelen ,koeien alleen in het laatste rondje melken ,handen en stellen ontsmetten tussen koeien etc etc ,als je ermee te maken heb gehad weet je nl dat advies als ‘goed voer ervoor’ buitengewoon irritant klinkt.

voer is veel meer van invloed denk ik. Als je een rustig rantsoen voert waardoor je rust in de pens hebt zul je zien dat dat ten goede komt van de weerstand van de koe dus minder celgetal problems. Heel veel celgetalproblemen komen voort uit gebrek aan weerstand. Zorg dat de weerstand van de koe goed is en dat kan zo'n dier best wel wat hebben.

maar idd niet veel ervaring met celgetal, zit hele jaar tussen 100 en 150, soms eronder. Doen 1x per dag en soms 2x per dag de boxen cleanen en 1 uierdoek per 40 koeien, wel dippen en meerendeel droogzetten. Tot dusver in 2017 1 koe met uieronsteking gehad, vorig jaar 3 op hele jaar :D
we doen zomaar iets...
teuntje93

Berichtdoor teuntje93 » za nov 11, 2017 09:35

dus al die tierelantijntjes die worden gedaan en advertenties die je leest voor lager cgt zorgen in mijn ogen alleen maar voor verhoging van kostprijs en extra werk. Rendement zal er niet beter op worden.
we doen zomaar iets...
teuntje93

Berichtdoor rvm » za nov 11, 2017 10:06

Als die boeren al van alles hebben geprobeerd lijkt mij moeilijk om op dit forum iets aan te kunnen dragen zonder te weten wat hun uitgangssituatie was en wat ze al geprobeerd hebben.
rvm

Beroep: boer

Berichtdoor boer pieter » za nov 11, 2017 10:11

is ook zo maar neem maar van mij aan dat er al veel kosten zijn gemaakt en van alles is geprobeert en als het dan niet lukt kun je wel gek worden
boer pieter

Interesses: vee houderij

Berichtdoor Flyinghollander » za nov 11, 2017 10:39

boer pieter schreef:is ook zo maar neem maar van mij aan dat er al veel kosten zijn gemaakt en van alles is geprobeert en als het dan niet lukt kun je wel gek worden

Zijn ze consequent met de aangedragen "oplossing", het is niet in 1 dag dat het weg is.

Bv zink of Cu genoeg in the mineralen? Weten ze ook welke koeien hoog zijn? Begin lactactie later?
Flyinghollander

Berichtdoor Niels » za nov 11, 2017 10:40

Pieter je schrijft dat één van die boeren vijf jaar geleden een nieuwe stal gebouwd heeft en dat het toen begon. Welk melksysteem en ligbed hadden de koeien voor en na de nieuwbouw?
Niels

Berichtdoor Sander » za nov 11, 2017 10:46

hier was het ook drama eerste twee jaar na ingebruikname. niet teveel luisteren naar al die (goed bedoelde) adviezen heb ik toen geleerd en per periode dingen veranderen mochten ze niet bijdragen tot verbetering.

pieter hebben ze in denemarken ook geen proef met q scout? in nl zijn wel wat praktijken die dat doen waaronder die van mij. ik doe er ook aan mee omdat ik begin dit jaar voldeed aan de eisen. :oops: begreep dat ze in elk europees land wel iets wilde opstarten maar logistiek was nogal drama overal. in nl ging het prima en noord italie ging nu ook goed. wel leerzaam in elk geval. van elke verse koe en elke nieuwe attentiekoe wordt de melk van de vier kwartieren onderzocht en advies bij gegeven per kwartier.
Sander

Beroep: Melkveehouder
Interesses: fokkerij

Berichtdoor boer pieter » za nov 11, 2017 16:19

dit jaar hebben ze de kuilen wel op mineralen laten testen de laatste mc was 60% te hoog boven de 250 en hoger ,hebben een nieuwe stal met zand in de boxen :shock: en een nieuwe melkstal gea snelwissel ,ik spreek hem morgen dan zal wel even horen wat ze nu allemaal doen en veranderd hebben
boer pieter

Berichtdoor john jakobs » za nov 11, 2017 17:45

hebben ze die nieuwe klauwen met die 4 apparte vakjes
deze weidegang wordt financieel mede mogelijk gemaakt door ,, de koeien opstal boeren ,,
john jakobs

Interesses: koeien en techniek

Berichtdoor Fryske melker » za nov 11, 2017 23:49

helaas kan ik me helemaal verplaatsen in jouw verhaal Pieter :(

toen ik thuis kwam zaten we ook in een situatie met een tankcelgetal structureel boven de 250 met regelmatig boven de 300. en bijna continu koeien, die uit de tank gehouden moesten worden. toen er ook nog eens een paar bvd kalveren een aantal maanden op het bedrijf rondliepen was het helemaal feest, met een tankcelgetal boven de 500 :oops: en koeien met 2 of 3 kwartieren met mastitis. antibiotica had bij die koeien ook 0,0 effect.

momenteel schommelt het tankcelgetal tussen de 100 en 150, maar ik doe nooit een koe weg om alleen maar hoog celgetal. aantal nieuwe gevallen ligt structureel onder de 4% en nieuw na afkalven op 0. nog een stuk of 8 met celgetal boven de 250, maar dat zijn oude koeien die in de moeilijke periode mastitis hebben gehad.

maar net zoals Arno aan geeft kunnen celgetal problemen vele oorzaken hebben. via een forum een celgetalprobleem op lossen, zal niet zo makkelijk zijn.
ik heb een paar jaar over gedaan om het op te lossen, en weet onderhand vrij goed aan welke knoppen ik moet draaien om het zo te houden. en ook wat totaal geen zin heeft.

het begint met ziektevrij worden van IBR, BVD, Para, Salmonella.
daarna de voeding, een rustig rantsoen met mooie mest. als de koeien lopen te spetteren dan kom je in de gevarenzone. ik voer zelf standaard een halve kilo hooi als verzekering.
en misschien is de voeding van de droge koeien nog wel het belangrijkst, om de weerstand van de nieuw melkte koeien hoog te houden.

naast ziektevrij en voeding, is daarna de melktechniek het aller belangrijkste. bij 95% van de koeien horen de spenen, na het afnemen van het melkstel, kurkdroog en verschrompelt te zijn, en het uier mooi leeg gemolken.
ik zelf heb tweedehands Harmony van DeLaval met Milkrite tepelvoeringen (Impulse air met kopbeluchting) en Milkrite tepelbekers. het vacuum op ongeveer 42,5 zodat het melkstel onder de koe 'danst'. vacuum is natuurlijk wel een beetje afhankelijk van je melkstal. maar wanneer het te hoog is, kruipt het melkstel naar boven en sluit de speen boven af.
tweedehands kosten de harmony-melkstellen ongeveer 75 euro, maar misschien kun je ze ook nog wel goedkoper krijgen. de milkrite tepelbekers krijg je bij sommige leveranciers gratis als je de oude inruilt.

ik ken collega's die bij celgetal problemen druk met BO's aan de slag gaan en alles op koe niveau gaan uitpluizen. ik heb het wel eens bij een paar koeien gedaan, maar ben er nooit echt wijzer van geworden. wel heb ik een jaar een tankmelkabonnement bij de GD gehad, die dan maandelijks meten hoeveel staphylococcen, strepthococcen, klebsiella, etc.. in je tank hebt. dit is wel heel handig, dan weet je welke bacterie de grootste boosdoener is. bij klebsiella moet je het vaak bij de boxen zoeken. bij de rest ligt het aan de melkstal en/of de weerstand van de koe.

de koeien dip ik met een barrieredip, dit vooral tegen e-coli. 95% zet ik droog met een seal. bij het inbrengen van de seal werk ik wel heel hygienisch, maar tijdens het melken poetst ik niet extreem op de spenen om.
hoogcelgetal koeien als laatste melken of met kokend water melkstellen schoonmaken, of met alcolholdoekjes extreem gaan poetsen, of de melkstal extreem schoon spuiten na het melken, heeft allemaal geen nut, is mijn mening.
de melkstellen horen de koeien niet te besmetten.

daarnaast let ik bij het uitzoeken van stieren of de uiergezondheid boven de 100 zit. en ik fok niet verder met koefamilies die snel mastitis krijgen.

veel succes met het vinden van de oplossing.
Fryske melker

Berichtdoor Talis » zo nov 12, 2017 05:45

boer pieter schreef:dit jaar hebben ze de kuilen wel op mineralen laten testen de laatste mc was 60% te hoog boven de 250 en hoger ,hebben een nieuwe stal met zand in de boxen :shock: en een nieuwe melkstal gea snelwissel ,ik spreek hem morgen dan zal wel even horen wat ze nu allemaal doen en veranderd hebben

hier laatste jaar ook continu te hoog boven de 150 en regelmatig mastitis. heel veel dingen geprobeerd en uitgezocht. En uiteindelijk zijn we meer structuur gaan voeren. 1kg luzerne en 1kg roodzwenk en laatste mc was 5% verhoogt en 1% nieuwe gevallen. Het is nog even afkloppen maar ik zag de koeien na een week `beter`worden.
Talis

Berichtdoor boer pieter » zo nov 12, 2017 10:48

zo als ik het nu heb begrepen gaan ze volgende week beginnen met een heel nieuw voer plan en wagen , dat is een hele stap begreep ik, het zijn denen en die geloven bijna blind op consulenten
boer pieter

Berichtdoor boer pieter » zo nov 12, 2017 10:50

Niels schreef:Pieter je schrijft dat één van die boeren vijf jaar geleden een nieuwe stal gebouwd heeft en dat het toen begon. Welk melksysteem en ligbed hadden de koeien voor en na de nieuwbouw?

gewoon een loopstal met rubber maten en roosters nu zand met een vlakke vloer
boer pieter

VorigeVolgende

Keer terug naar Koe en gezondheid